Aviseringar
Rensa alla

Hen-debatt?


Jaha Mycket glad Okej, lite förvirrat när det inte finns med något citat

flygkärra:
ajo d var ju riktat till pappamålet


   
SvaraCitera

jag tkr mina känslor är viktiga


   
SvaraCitera

Om det ser ut som en kille, och jäveln ha ett skägg, är det en kille, och kallas "han".
men om jäveln kör moped och har tighta jeans, och ser ut som en hockeybög, bör man kalla dom "hon".


   
SvaraCitera

AuriSacraFames:
Fast nu är ju inte "jag" "du" "vi" "ni" "dem" kön så varför ska inte "hen" få finnas?

Vi har redan orden han och hon. Hen är överflödigt och onödigt. 


   
SvaraCitera
major

bintdawah:

Vi har redan orden han och hon. Hen är överflödigt och onödigt. 

Inte om man talar om en person som man inte vet könet på eller om man talar om någon vars kön är irrelevant.


   
SvaraCitera

major:

Inte om man talar om en person som man inte vet könet på eller om man talar om någon vars kön är irrelevant.

Kön är relevant. Om man ej vet könet på en person man talar om kan man säga "personen" eller "denne". 


   
SvaraCitera

bintdawah: Det finns endast två kön. Kön är inte en social konstruktion.

För en gångs skull håller vi med varandra.


   
SvaraCitera
major

bintdawah: Kön är relevant.

Inte alltid.

bintdawah: Om man ej vet könet på en person man talar om kan man säga "personen" eller "denne".

eller hen.


   
SvaraCitera

bintdawah:

Vi har redan orden han och hon. Hen är överflödigt och onödigt. 

Han och hon är onödigt och orelevant, hen är logiskt och passande


   
SvaraCitera

AuriSacraFames:

Han och hon är onödigt och orelevant, hen är logiskt och passande

Inte det minsta. Kön är relevant, kön och könsroller präglar alla människor, alla samhällen. Varför skall vi börja hitta på könsneutrala pronomen? Det är nästan en uppmuntran till att folk skall bli trans eller non binary eller vad alla dessa påhitt nu heter. Varför underlätta och uppmuntra ett beteende som går emot människans natur och som påverkar samhället negativt?


   
SvaraCitera

bintdawah:

Inte det minsta. Kön är relevant, kön och könsroller präglar alla människor, alla samhällen. Varför skall vi börja hitta på könsneutrala pronomen? Det är nästan en uppmuntran till att folk skall bli trans eller non binary eller vad alla dessa påhitt nu heter. Varför underlätta och uppmuntra ett beteende som går emot människans natur och som påverkar samhället negativt?

Fick ont i huvudet av att läsa detta pga himlade så mkt med ögonen. 

Kön är relevant för patriarkala strukturers fortlevnad ja. Det är varken onaturligt eller det minsta negativt att inte knöka ner sig i den lilla låda samhället gett en.


   
SvaraCitera

bintdawah:

Inte det minsta. Kön är relevant, kön och könsroller präglar alla människor, alla samhällen. Varför skall vi börja hitta på könsneutrala pronomen? Det är nästan en uppmuntran till att folk skall bli trans eller non binary eller vad alla dessa påhitt nu heter. Varför underlätta och uppmuntra ett beteende som går emot människans natur och som påverkar samhället negativt?

Eftersom att beteenderna finns bland människan så går de ju inte emot människans natur. Könsroller förstör människans syn på varandra och dömer människor efter något de inte själva har valt eller något över huvud taget som inte alltid är sant.

Kön är inte relevant att nämna i tredje person då tredje person inte har något alls med kön att göra.
Du frågar varför vi ska börja hitta på könsneutrala pronomen när tredje persons pronomen (det vill säga han och hon) är de enda som inte är könsneutrala. 

Dessutom är könsnormer en stor anledning till att många transsexuella och ickebinär kallar sig just för vad de kallar sig då många särskilt transsexuella egentligen inte är transsexuella utan bara inte stämmer in i sina könsnormer. Att skita i att dela upp människor i kön är att se på en människa och se på hen för vem hen är. Om du tänker döma folk för deras kön tänker jag nu döma dig för din åsikt. Du är konservativ, trångsynt och ointelligent.


   
SvaraCitera

bintdawah: Inte det minsta. Kön är relevant, kön och könsroller präglar alla människor, alla samhällen. Varför skall vi börja hitta på könsneutrala pronomen? Det är nästan en uppmuntran till att folk skall bli trans eller non binary eller vad alla dessa påhitt nu heter. Varför underlätta och uppmuntra ett beteende som går emot människans natur och som påverkar samhället negativt?

Hahaha, trodde aldrig du skulle skriva något vettigt men det har du faktiskt gjort här, bravo!

AuriSacraFames: Könsroller förstör människans syn på varandra och dömer människor efter något de inte själva har valt eller något över huvud taget som inte alltid är sant.

Könsroller är dock något mycket naturligt. Män och kvinnor är helt enkelt olika och är också lämpade för olika roller. Evolutionen har gjort så att vi har olika styrkor. Visst ska man inte TVINGA en person att anpassa sig till en könsroll mot den personens vilja men det är heller inte sunt att försöka förneka män och kvinnors olikheter eller att i alla lägen sträva efter normbrytande. Kvinnor mår bättre när de får lov att vara kvinnor och män mår bättre av att få vara män. Det enda feminismen någonsin lyckats åstadkomma är att förstöra relationerna mellan könen.


   
SvaraCitera

jessijess:

Hahaha, trodde aldrig du skulle skriva något vettigt men det har du faktiskt gjort här, bravo!

Könsroller är dock något mycket naturligt. Män och kvinnor är helt enkelt olika och är också lämpade för olika roller. Evolutionen har gjort så att vi har olika styrkor. Visst ska man inte TVINGA en person att anpassa sig till en könsroll mot den personens vilja men det är heller inte sunt att försöka förneka män och kvinnors olikheter eller att i alla lägen sträva efter normbrytande. Kvinnor mår bättre när de får lov att vara kvinnor och män mår bättre av att få vara män. Det enda feminismen någonsin lyckats åstadkomma är att förstöra relationerna mellan könen.

Tack vare feminismen har kvinnor jobb och rösträtt och det finns än mycket att åtgärda.

Jag vill inte sträva mot normbrytande på ett tvingande sett, jag vill att alla ska få vara vilka de är och bli dömda därefter.
Jag vill inte påstå att mitt jag stämmer mycket överens med mitt biologiska kön eller att jag mår särskilt bra över att dömas efter det heller. Vad är ens att vara som "kvinna" eller "man" som är gjort av naturen själv?
Bara att vi skulle välja att strunta i könsnormerna betyder det inte att vissa ting inte skulle vara vanligare hos något av könen utan bara att människor skulle få en chans att dömas efter sig själva och få vara sig själva.


   
SvaraCitera