Aviseringar
Rensa alla

Hen


Clrra
Ämnesstartare

Har sett många inlägg på Facebook om att det inte finns nåt sånt som hen, utan att man har ett kön. Tjej eller kille. Detta gör mig galen! Hen är helt fantastiskt, och gör att människor som är osäkra på sin könsidentitet kan endå ge sig själv ett "kön". Kram på er 


   
Citera

Om man nu är så osäker på vad man faktiskt är så kan man ju bara gå efter sitt biologiska kön. Har man ingen aning om vilket fack som är "rätt" känns det som om det inte är särskilt mycket som kan bli fel heller.


   
SvaraCitera

Är inte debatten om könsidentitet djupt sexistisk då man utgår ifrån att män och kvinnor tänker olika?


   
SvaraCitera
mynona

Själva ordet "hen" är ju inte en benämning på någon könsidentitet alls, vare sig man kvinna eller något annat, det är helt enkelt en könsneutral benämning på "han/hon" som man kan använda om vem som helst oavsett könsidentitet, så rent språkligt sett har de ju rätt - håller med dig om resten dock!


   
SvaraCitera

det finns två biologiska kön men vad man känner sig som är en helt annan sak.


   
SvaraCitera

Undulaten:
Är inte debatten om könsidentitet djupt sexistisk då man utgår ifrån att män och kvinnor tänker olika?

de tänker ju olika? 


   
SvaraCitera
Clrra
Ämnesstartare

Axelinaaas:

de tänker ju olika? 

Alla människor tänker olika. Det beror inte på kön 


   
SvaraCitera

Vill man använda det så bryr jag mig inte, kommer själv aldrig att använda det dock.


   
SvaraCitera

Antigen är man en man eller en kvinna. Man kan födas som en man men känna sig som en kvinna och tvärtom.


   
SvaraCitera

Clrra:

Alla människor tänker olika. Det beror inte på kön 

är ju en biologisk skillnad på hur de tänker generellt 


   
SvaraCitera

"Hen" är ett politiskt ord och är inte en del av den naturliga utvecklingen av det svenska språket såsom tejp, lasagne och liknande ord.

Clrra: Alla människor tänker olika. Det beror inte på kön

Och alla har inte rätt. Kan du inte vara snäll och utveckla det sistnämnda? Du är väl inte en sådan som påstår, att min skäggväxt är en social konstruktion, är du?

Undulaten: Är inte debatten om könsidentitet djupt sexistisk då man utgår ifrån att män och kvinnor tänker olika?

Så att diskutera könsliga skillnader ang djur inte är sexistiskt?


   
SvaraCitera

Clrra:

Alla människor tänker olika. Det beror inte på kön 

Hur olika människor tänker beror på otaliga olika faktorer. Kön är en av de faktorerna.


   
SvaraCitera

mynona:
Själva ordet "hen" är ju inte en benämning på någon könsidentitet alls, vare sig man kvinna eller något annat, det är helt enkelt en könsneutral benämning på "han/hon" som man kan använda om vem som helst oavsett könsidentitet, så rent språkligt sett har de ju rätt.


   
SvaraCitera

problemet med "hen" är helt enkelt att det låter personligt genom att låta könsligt vilket stärker de associationer mellan kön och egenskapen att vara en mänsklig person som man
med ordet ville lösa upp.

dock är "hen" ett potent tidsdokument och ett ganska roligt ord.

vill man vara neutral på riktigt använder man "den".


   
SvaraCitera