Aviseringar
Rensa alla

Hen


Ämnesstartare

Albanien_Mats:
menar du "henne"?

Nej, Jag menar hen.


   
SvaraCitera

Men om du inte gillar hen så använd inte hen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

material123:

Nej, Jag menar hen.

han?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag inte vet om det är en hon eller en han, eller när det inte har någon betydelse kan jag skriva "hen". Ganska praktiskt.

material123:

De är väl för att man ska kunna prata om en person på ett könsneutralt sätt? Eller har jag missförstått de hela? Varför skulle man ens vilja bli tilltalad på ett könsneutralt sätt?


   
SvaraCitera
FR1H3T

Onödigt och dumt. Man är antingen en han eller hon. Det går inte att vara något annat med naturens vägar. Att försöka bevisa något annat är bara tidsslösande och tramsigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mozquito98:
Men om du inte gillar hen så använd inte hen. 

Jag är inte direkt någon ''hen hatare''. Undrar bara varför och hur de blev en grej typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag gillar hen.  använder det mycket av lättja också, när jag inte orkar använda "han/hon" eller saklighet som "om personen vill göra på det viset / om hen vill göra på det viset"

tycker det är ett schysst ord
samt står bakom det politiskt, i mån av påtryckandet av könsroller i olika kontexter. men jag använder det lite som jag vill, påstår inte att man ska beröva människor från att säga han eller hon utan att man kan lägga till hen om man vill, och det vill jag


   
SvaraCitera

Tänk såhär: om du är en ung person som är trött på att hela tiden behöva välja mellan hon och han för du inte riktigt vet vad du är, vore det inte skönt med ett ord som beskriver allt och ingenting på samma gång?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mozquito98:
Tänk såhär: om du är en ung person som är trött på att hela tiden behöva välja mellan hon och han för du inte riktigt vet vad du är, vore det inte skönt med ett ord som beskriver allt och ingenting på samma gång?

Du har väl en poäng i de hela.


   
SvaraCitera
mynona

Man kan säga "hen" i stället för "hon" eller "han", på samma sätt som man kan säga "riksdagsledamot" i stället för "riksdagsman" eller "riksdagskvinna". Språket påverkar oss undermedvetet i våra attityder, så ett könsneutralt språk gör att vi kan ses mer som människor och personligheter än som kön som måste följa könsroller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

material123: De är väl för att man ska kunna prata om en person på ett könsneutralt sätt? Eller har jag missförstått de hela? Varför skulle man ens vilja bli tilltalad på ett könsneutralt sätt?

Ja, varför skulle du vilja det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Användbart med ett könsneutralt pronomen, både i situationer då könet är okänt eller när det finns människor som varken identifierar sig som hon eller han.


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Jag använder hen. Har skrivit det på tentor eftersom jag tycker att det är förträffligt ord. Tror att vi om fem-tio år kommer skratta åt att det fanns motståndare till ordet. Jag skrattar iofs åt det redan nu, men tror det kommer vara så vedertaget då att det kommer kännas helt befängt att folk var negativt inställda till det.

Jag tycker dock att ordet "henom" fattas och borde ersätta henne/honom. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Använder inte ordet. lärde mig att skriva könlöst redan innan det ordet kom på taeten ordentlige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

använder inte det ordet, vill jävla bli kallad för "hon", jag är en tjej liksom, vill inte vara en "hen", som för mig är typ "det"/"den", och inte en person.


   
SvaraCitera