Aviseringar
Rensa alla

"Hen" kommer med i nya ordlistan


Ämnesstartare

Ja, nu är det bestämt!
Ordet "hen" kommer att finnas med i nästa upplaga av Svenska akademins ordlista. Se här:  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5924812
Hur amazing som helst tycker jag!

Men vad tycker ni?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

tkr sätt inte autofölj


   
SvaraCitera
Kudhos

Alright. 


   
SvaraCitera

"Det kommer dels att stå den betydelse där man lämnar oklart vilket kön det är, men även betydelsen där det är något slags tredje kön."

Som tredje kön gillar jag inte alls. Det finns bara två kön. I övrigt har jag inget emot ordet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:
tkr sätt inte autofölj

Wtf?! har inte ens bockat i den?! Knäppt, sorry alla mods.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Wtf?! har inte ens bockat i den?! Knäppt, sorry alla mods.

tror d är en bugg för har blivit så förut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

själva utvecklingen av genustänk och könets relativa obetydlighet är ganska amazing, men just denna nyhet finner jag ganska betydelselös.

EDIT: hehe tänk om jag bara hade skrivit "denna nyhet finner jag ganska betydelselös" 😛 det är så jag ofta gör då jag inte ser någon mening att förklara mitt resonemang, eller snarare att jag inte tycker att det är kul att göra det i onödan. om någon är intresserad bör den fråga, men istället blir man ofta dömd direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fattar inte varför många blir så upprörda över det :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ugh åt kommentarerna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har använt ordet ett bra tag och känns därför lite konstigt att det kommer in i ordlistan NU, 'hen' har ju varit på tapeten hur länge som helst. Ordet i sig är mest funktionellt och lättanvänt och kommer troligtvis inte att göra någon skillnad för oss cisfolk, men hurrar ändå! Party


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: därför lite konstigt att det kommer in i ordlistan NU,

tänkte samma


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:
Har använt ordet ett bra tag och känns därför lite konstigt att det kommer in i ordlistan NU, 'hen' har ju varit på tapeten hur länge som helst. Ordet i sig är mest funktionellt och lättanvänt och kommer troligtvis inte att göra någon skillnad för oss cisfolk, men hurrar ändå! Party

Jag säger: bättre sent än aldrig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är mycket kluven. Det kan få erkännas som ord, men jag kommer inte, och har sedan det kom på tapeten, inte använt det. Pga missförstånd i addition till den starka befästningen av könets del i personlig identitet, har flera kommit att känna sig hotade av detta begrepp; de upplever sig bli ifråntagna en del av vilka de är. Även om ordet varken har det syftet eller den innebörden, har missförståndet många gånger skapat ett sådant intryck. Min uppfattning är att ordet i allmänhet är kontroversiellt och väcker starka känslor som är helt oönskvärda i majoriteten av fall. Jag använder mig hellre inte av ordet, än använder det, till följd av min uppfattning av hur det flera gånger påverkar andra. Då tappar ordet både sin mening, funktion och smidighet i vardagligt tal.

Det hade varit som mest önskvärt om missuppfattningen inte hade skett överhuvudtaget, men nu när bollen är i rullning, kommer jag vända mig till andra begrepp för att beskriva människor vars kön är okänt eller i de fall där människor inte identifierar sig som varken det ena eller det andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja när det finns och används överallt från vanligt tal till i vetenskapliga arbeten så är det ju ganska rimligt att man skall kunna få en definition på det i SAOL.
Jag trodde i ärlighetens namn att det redan fanns med där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Jag trodde i ärlighetens namn att det redan fanns med där.

Mm, fast ordet har ju bara varit en debatt de senaste åren, det har aldrig kommit in på riktigt. Men bättre sent än aldrig!


   
SvaraCitera