Aviseringar
Rensa alla

henna


Ämnesstartare

Hej!

Jag vill då testa henna färg men inte röd, utan mörkbrun/svart färg isf!

ni kanske behöver lite hår historik också! jag har ganska mörkt hår egentligen men det har nu under sommaren blivit väldigt solblekt! jag färgade även håret innan sommaren någongång men med tanke på att det har blivit så blekt så märks inte det.

frågan är nu då om man kan färga färga med henna fastän jag har färgat med vanlig hårfärg innan?
läste att man kan bli av med sitt hår annars och det vill jag verkligen inte.

har försökt googla lite, men får inga vettiga svår gällande mörk henne. bara kring röd:)

tack på förhand!


   
Citera
Ämnesetiketter

Har inte använt det på ett tag och är ingen hårexpert, men i min erfarenhet så kan man det. Testa gärna henna lite innan i ett hörn - det går ju lätt att blanda lite - då man kan vara allergisk mot det. Tror dock det kommer gå utmärkt.

Och mörk henna och röd henna lär fungera på samma sätt, om det är från samma växt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför vill du ha henna och inte vanlig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Har inte använt det på ett tag och är ingen hårexpert, men i min erfarenhet så kan man det. Testa gärna henna lite innan i ett hörn - det går ju lätt att blanda lite - då man kan vara allergisk mot det. Tror dock det kommer gå utmärkt.

tack så mycket för svaret! du har inga tips ang. färgningen?
hur man ska göra och så?
hört att man absolut itne får använda metalskålar och blanda i tex och att det är jävligt svårt att få bort rester och sånt sen?

Nomnomnam:

varför vill du ha henna och inte vanlig?

mitt hår har nämligen varit väldigt slitet pga hårfärgning osv och nu när ajg börjar få en bra kvalité igen så vill jag inte förstöra det, tänkte köra så naturligt som möjligt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iwillneverbethesame:

mitt hår har nämligen varit väldigt slitet pga hårfärgning osv och nu när ajg börjar få en bra kvalité igen så vill jag inte förstöra det, tänkte köra så naturligt som möjligt!

Aha.


   
SvaraCitera

iwillneverbethesame:

tack så mycket för svaret! du har inga tips ang. färgningen?
hur man ska göra och så?

Blanda med varmt vatten och lite honung. Smeta in i håret. Lägg på gladpack. Lägg ev. på en varm, våt handduk. Låt sitta så länge som möjligt (gärna över natten). Det är så jag gjort iaf, och har fått bra resultat.

iwillneverbethesame:

hört att man absolut itne får använda metalskålar och blanda i tex och att det är jävligt svårt att få bort rester och sånt sen?

Har aldrig haft problem med att få bort rester, använde en helt vanlig plastskål som jag brukar baka i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iwillneverbethesame:

ni kanske behöver lite hår historik också!

Ja, men vi behöver långt mer historik än vad du hittills bidragit med.

Om du kan ge mig en generell tidslinje sen 1995 med ditt hårs utveckling vore det bra.


   
SvaraCitera

Ren henna (lawsonia inermis) kan bara färga rött. S. k. "svart henna" är egentligen färgpigmentet indigo, som utvinns ur en helt annan växt/framställs syntetiskt, och ger en blå färg. Lush har färgkakor med henna och indigo blandat, som man river med rivjärn och blandar med varmt vatten, och sedan kletar i som vanlig hårfärg.

http://www.lush.se/


   
SvaraCitera

"dude this is stupid" - "yeah i know" "lets do it!" [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Penstrokes:

Ja, men vi behöver långt mer historik än vad du hittills bidragit med.

Om du kan ge mig en generell tidslinje sen 1995 med ditt hårs utveckling vore det bra.

känns onödigt, fick ett bra svar ändå:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Blanda med varmt vatten och lite honung. Smeta in i håret. Lägg på gladpack. Lägg ev. på en varm, våt handduk. Låt sitta så länge som möjligt (gärna över natten). Det är så jag gjort iaf, och har fått bra resultat.

tack så mycket!
en sista fråga! kvittar det vad det är för honung man har?
vi har nämligen ingen flytande.


   
SvaraCitera