Aviseringar
Rensa alla

heterokromi


Ämnesstartare

Järnis:
Btw kan du inte posta bild på ögonen, låter fan fräsigt. 

Ja precis!! 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: tänker man efter lite så är ju ett embryo lite samma sak. kanske, om man kisar en del. om en cell drabbas av en mutation (anta att det, för ämnesriktighetens skull, är en mutation som påverkar ögonfärgen), i ett väldigt tidigt stadium

jag känner fortfarande inte att jag lyckas göra klart vad vi är oense om, eller vilken fråga vi ens diskuterar. vilket i och för sig inte är mig emot, för det här är roligt. du illustrerade ju just, hoppas jag, hur det inte är slumpmässigt hur en mutation kan föröka sig under en generation inom en individ, men under många cellgenerationer. med uppstå menar jag inte att mutationen skulle etablera sig i många celler organ populationer utan att en viss slinga av omkastad dna skulle skapas (och inte ärvas) hos olika celler eller organismer samtidigt.

player one: i just mitokondriellt dna så har man studerat mönstren bakom mutationer, och kommit fram till att i de celler där mitokondrierna drabbats av skadliga mutationer så är det dels så att alla celler drabbats av dylika mutationer, men inte nog med det, de har drabbats av exakt samma mutation. just eftersom de har en defekt som gör dem väldigt väl lämpade att föröka sig.

(!) mycket coolt. det här gör ju förstås reda av vad du är ute efter, men jag ser inte hur det nedre stycket om urval och spridning eller nedgång av en mutation anknyter till samma sak.

aja. någonstans missade jag nog det som ska få allt att falla på plats. på tal om något helt annat: vad ovant rättframt ditt nuvarande nick känns. spelar det inte på någon esoterik alls?


   
SvaraCitera

svnfpudkA:
jag känner fortfarande inte att jag lyckas göra klart vad vi är oense om, eller vilken fråga vi ens diskuterar. vilket i och för sig inte är mig emot, för det här är roligt. du illustrerade ju just, hoppas jag, hur det inte är slumpmässigt hur en mutation kan föröka sig under en generation inom en individ, men under många cellgenerationer. med uppstå menar jag inte att mutationen skulle etablera sig i många celler organ populationer utan att en viss slinga av omkastad dna skulle skapas (och inte ärvas) hos olika celler eller organismer samtidigt.

tror att det jag började anmärka på var när du hävdade att mutationer är helt slumpmässiga. och det är de ju, i sak, men i praktiken blir vissa mer sannolika att faktiskt ta rot, vilket gör att de i praktiken blir vanligare än andra.

men jag svamlar nog mest.

svnfpudkA: på tal om något helt annat: vad ovant rättframt ditt nuvarande nick känns. spelar det inte på någon esoterik alls?

det beror på om man gillar douglas coupland eller inte. om inte så framstår det nog som väldigt uppenbart vad jag vill med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

unnamed.png

Järnis:
Btw kan du inte posta bild på ögonen, låter fan fräsigt. 


   
SvaraCitera

Har ni någonsin blivit retade för era ögon?
Jag har ett grönt och ett öga och ibland känner jag att jag folk stirrar på mig...
Jag skäms absolut inte, ibland är det ashäftigt att ha olika ögon men det kan lixom bli för mycket när folk stirrar...


   
SvaraCitera

Ojdå, jag menade att jag har ett grönt och ett blått öga...


   
SvaraCitera