Aviseringar
Rensa alla

Hets mot folkgrupp


Ämnesstartare

qazedctgb:

det här är ju jättetramsigt och jag blir lite arg när du skriver såhär...

Ja, vi vet att du är homosexuell.

I alla fall: Det var menat att vara smått provocerande och innebörden var ifall det är skillnad på att hetsa mot människor som har valt sin grupptillhörighet och dem vilka inte gjort det.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Blir inte diskriminerad och är inte osäker på min sexuella läggning.

Safeplayarn asså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Vad är en folkgrupp?

En grupp med folk i.

Nachac:

Vad krävs för att något ska gillas som en folkgrupp?

Att det är en grupp med folk i; och att de ev. utmärker sig på ett särskilt sätt. T.ex. romer, och deras "klänningar", eller vad det nu är för någonting de går runt i. Dvs, någonting som en grupp med människor har gemensamt, - det är en folkgrupp.

Nachac:

Kan man hetsa mot folkgrupper som inte finns?

Säkert. Ingenting är omöjligt, men det kanske inte heter "hets mot folkgrupp" då.

Nachac:

Är det värre att hetsa mot homosexuella än wownördar?

Att vara homosexuell är ju något mer personligt än att vara wownörd. Man kan tvingas sluta spela, men det är desto svårare och hårdare att tvinga någon att sluta upp med homosexualiteten.

Djupa frågor, I just can't be serious.


   
SvaraCitera

Nachac:

Ja, vi vet att du är homosexuell.

det har inget som helst med min reaktion att göra...

Nachac:

I alla fall: Det var menat att vara smått provocerande och innebörden var ifall det är skillnad på att hetsa mot människor som har valt sin grupptillhörighet och dem vilka inte gjort det.

så klart det är en skillnad homosexuella är en utsatt grupp som ibland inte har det så lätt och det finns många människor som gör grova brått mot homosexuella bara för att de är just homosexuella och då tycker jag det är klart att man ska beivra att hetsa mot homosexuella.

det är ju väldigt få som skulle slå dig för att du spelar wow...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

de är just homosexuella och då tycker jag det är klart att man ska beivra att hetsa mot homosexuella.

Så det är värre att hetsa mot dem som det är "mest synd om"?


   
SvaraCitera

Nachac:

Så det är värre att hetsa mot dem som det är "mest synd om"?

nej men hetsa mot alltså säga hur dåliga dom är eller att de inte förtjänar att leva eller ditten och datten kommer ju trigga våld och det är väl det man vill undvika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

nej men hetsa mot alltså säga hur dåliga dom är eller att de inte förtjänar att leva eller ditten och datten kommer ju trigga våld och det är väl det man vill undvika.

Förstår inte hur det motiverar åsikten att det är värre att hetsa mot homosexuella.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Vad är en folkgrupp?

...ett historiskt framväxt samhälle med gemensamt språk, ett territorium, ekonomiskt liv och en egen psykologisk karaktär som manifesterar sig i en gemensamt kultur, enligt Josef Stalin.

Nachac:

Vad krävs för att något ska gillas som en folkgrupp?

Förstår inte.

Nachac:

Kan man hetsa mot folkgrupper som inte finns?

Eh, va?

Nachac:

Är det värre att hetsa mot homosexuella än wownördar?

Nej. Care liksom.

Nachac:

Är det hets så fort någon folkgrupp tar illa upp?

Nej.


   
SvaraCitera

Nachac:

Förstår inte hur det motiverar åsikten att det är värre att hetsa mot homosexuella.

för att det finns ett hat och att det hatet inte mår bra av att hetsas. det finns inget hat som tar sig i våldsamma uttryck mot wowspelare...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men, tänk själva, bara för att jag har ett stickprov med frågor är inte det här ett frågeformulär.

passaro:

Eh, va?

T.ex. "Etniska muslimer."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

för att det finns ett hat och att det hatet inte mår bra av att hetsas. det finns inget hat som tar sig i våldsamma uttryck mot wowspelare...

Så det är värre att hetsa mot dem som redan är utsatta?


   
SvaraCitera

Nachac:

Så det är värre att hetsa mot dem som redan är utsatta?

japp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

T.ex. "Etniska muslimer."

Jaha. Nej, det man inte. Blir rätt löjligt.

Sedan förstår jag inte riktigt varför det skulle vara värre att hetsa mot homosexuella än mot WoW-spelande nördar. De är väl individer, först och främst - och sedan det som utmärker dem.

Whina lagom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Vi ska definiera och precisera lagen om "Hets mot folkgrupp."

Eh, det står ju redan i lagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Jaha. Nej, det man inte. Blir rätt löjligt.

Tycker så.

passaro:

Sedan förstår jag inte riktigt varför det skulle vara värre att hetsa mot homosexuella än mot WoW-spelande nördar. De är väl individer, först och främst - och sedan det som utmärker dem.

Är också inne på denna linje.

Då är dock frågan om det är mer okej att hetsa mot t.ex. sdare.


   
SvaraCitera