Aviseringar
Rensa alla

Hetsätningen har tagit över mitt liv..


Ämnesstartare

Har nu under 2 års tid hetsätit, och varje dag har jag sagt till mig själv "det här är sista dagen som jag får hetsäta, imorgon börjar mitt nyttiga och hälsosamma liv". Men varje gång jag försökt ta tag i mitt ätande så har det spruckit efter bara några veckor.

Jag började hetsäta när jag var 14 år och vägde 48 kg, sedan har det bara gått utför..nu står vågen på 68 kg.
Egentligen har vikten ingen betydelse. Det enda som jag vill är att komma ur denna matkoma, jag vill bli frisk. Jag har förlorat så mycket under dessa år. Eftersom jag blivit deprimerad och kännt mig tjock så har jag inte velat träffat folk, vilket har resulterat i att jag förlorat vänner. Mitt självförtroende har också fått sig en rejäl käftsmäll. Allt har bara blivit en enda ond cirkel.

Snälla hjälp mig! Vad ska jag göra? någon som känner/kännt samma?

Tack på förhand!


   
Citera
Lounge

sök hjälp?


   
SvaraCitera

Se till att inte ha mat hemma? =S Skulle jättegärna äta nået gott nu men pallar inte dra till affären[zzz]


   
SvaraCitera

se till att inte köpa hem fet och onyttig mat. Sök hjälp för din ätstörning, du har kämpat länge och kan behöva en liten puff i rätt riktning för att komma ur det helt


   
SvaraCitera

du kan söka all hjälp i världen men det enklaste och effektivaste motmedlet är att ha så lite ätbart hemma som möjligt och se till att man inte kan köpa något extra om man är på stan.


   
SvaraCitera

Ring till ABC!! Ju tidigare du får hjälp desto bättre! Det är inget att skämmas över!


   
SvaraCitera

realnation:

Vad ska jag göra?

Jag har inte haft det som du, men alla ätstörningar har en del gemensamt och jag tror inte det finns någon som varit anorektisk ett bra tag utan att nånsin fallit in i hetsätning eller ett liknande beteende. Så jag förstår fram-och-tillbaka-tänket, bergochdalbanan. Att det aldrig tar slut.

Och jag vet också att det är jävligt komplicerat. Det är inte bara att sluta, för då skulle du ju ha gjort det vid det här laget. Den där onda cirkeln är så vansinnigt svår att bryta och så fylld av olika felaktiga beteendeimpulser, så jag tror det är sjukt svårt att bryta på egen hand.

Men det här är mina tips:

1. Försök "stiga ur" dig själv och se på ditt beteende utifrån. När du känner att du måste hetsäta, fundera över vilka tankar och känslor som går genom dig just då. Och efteråt, fundera över VAD som fick dig att göra det.

2. Läs Mattillåtet (mitt ex ligger fortfarande och väntar på att jag ska hinna läsa det, men jag har träffat författaren när jag var inlagd och hon är toppen)

3. Svält inte på morgonen. Om du hetsar på kvällen kan jag tänka mig att du späker dig följande morgon, men du måste försöka bryta det. Jag förstår att du automatiskt kan tänka att du blir fet om du tillåter dig själv att äta, men det beteende du haft de senaste åren har ju knappast funkat så bra på det planet, right? SÅ: stig upp på morgonen, ta tjuren vid hornen och ät frukost.

Okej? Kram!


   
SvaraCitera

Det kanske är et tomrum i dej som behöver fyllas, testa att fylla andra hålet istället. Då blir du inte fet och musen får motion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ungefär samma för mig förutom att jag har haft det i 10år men visste inte ens att det klassat som en sjukdom jag har försökt träna ha olika dieter men allt har blivit förstört av "fusk".

Och alla ni som säger köp inte hem fet mat osv kan jag säga direkt att det hjälper inte det minsta..

Någon som vet vart man kan söka hjälp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ungefär samma för mig förutom att jag har haft det i 10år men visste inte ens att det klassat som en sjukdom jag har försökt träna ha olika dieter men allt har blivit förstört av "fusk".

Och alla ni som säger köp inte hem fet mat osv kan jag säga direkt att det hjälper inte det minsta..

Någon som vet vart man kan söka hjälp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag var på väg att få som du har just nu för ett tag sedan. Mitt tips till dig - börja tänka på vad du stoppar i dig! Nu menar jag inte maniskt, men försök att tänka såhär: Jag kan äta ca 2000 kalorier varje dag, då händer INGENTING med mig. Det är mycket enklare att slippa dåligt samvete och känslan av att man känner sig tjock då. Jag känner mig iaf duktigare och hälsosammare om jag försöker hålla mig på den nivån varje dag. [smile]


   
SvaraCitera

tincoo:

Och alla ni som säger köp inte hem fet mat osv kan jag säga direkt att det hjälper inte det minsta..

Nej, det har du nog helt rätt i. Tvärtom är hetsätning oftast ett rent fysiologiskt symtom på svält - att kroppen inte fått det den behöver. När kroppen får för lite av de olika näringsömnena, i synnerhet kolhydrater från spannmål och liknande, svarar den med att sätta igång ett hetsätningssug som en ren överlevnadsstrategi. Så att försöka leva på frukt och grönsaker är ett säkert sätt att hålla igång den onda cirkeln - testa i stället att införa kolhydrater och andra minst lika viktiga näringsämnen i maten.

Och än en gång, läs mattillåtet! Där förklaras allt detta genomgående och jag kan personligen säga att det på kort tid hjälpt mig att bli mindre rädd för mat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har samma problem, har fått höra att jag är sockerkänslig, för det e oftast vitt bröd & choklad som lockar mig mest, blir helt tokig när jag käkar sånt. Äter ju såklart allt annat jag kan hitta hemma men de är sånt som går först. Mår alltid bra kanske 1 minut efter jag käkat sen kommer ångesten.. Man lär nog söka hjälp för sånt här ;s


   
SvaraCitera