Aviseringar
Rensa alla

High-School efter 9:an


Ämnesstartare

Jag går nu sista året i grundskolan vilket jag är jätte glad över. Men jag har ett litet problem. Jag vet inte vad jag ska bli, vet inte vad jag vill plugga till os.v. Så jag har bestämt mig att jag vill åka på ett "high-school year". Men vet inte riktigt vilket land jag ska till. Jag har ett par länder o välja mellan:

Brasilien
Mitt egna drömscenarie. Tänk, 33 grader i Januari. Se karnevalen i Rio. Hit är mitt absoluta dröm mål.
Men det finns ett par nackdelar:
*Brasiliens officiella språk är Portugiskiska.
Jag har läst tyska i grundskolan, vilket jag ångra lite nu, p.g.a. detta. Och åka dit utan att kunna ett enda ord på Portugisiska känns lite dumt.... och svårt. Sen känns det som ett svårt språk att lära sig.

*Oroligt i vissa delar av brasilien.
Jag vet inte om det är så mycket, men dem säger att det är fattigt och oroligt i vissa delar av Brasilien, inget jag vet nått om.

Italien
Kärlekens land nr. 1. Italien kallas ju för världens romantiska land. Detta ligger tvåa på min lista över länder jag vill besöka. Tänk o eventuellt få åka gondol till skolan varje dag, istället för buss eller bil. Eller att besöka Coloseum och St. Peterskyrkan i Rom. Eller varför inte ta en tripp till "Sicilien", maffians hem ö.... och Lucia:s hem ö.

Men det känns lite nära att gå i skola, liksom, om man vill så kan man ju alltid åka över på en weekend till Italien för en rimlig summa utan problem, sen dessutom så ligger det ju i Europa, och har nästintill samma klimat som vi här i Sverige! Men å andra sidan, så vill jag lära mig italienska, och faktum är att jag redan kan lite Italienska, så för språkets skulle, hade detta nog varit bättre.

USA
Pokerns hemstad, Las Vegas, eller "The big apple, New York". För språkets skull skulle detta vara riktigt bra, men jag är liksom inte riktigt motiverad att åka hit, jag vet inte riktigt men. Man kommer ju att prata flytande engelska/amerikanska när man kommer hem, men å andra sidan så lär man sig inte nått nytt språk, och det är lite det jag vill. Så jag vet inte om jag hade ångrat att åka till USA, om jag hade åkt dit?

Har ni något bra förslag på ett land? Eller vad tycker ni om dessa tre länder? Är det värt det? Jag vill liksom bort från Sverige för ett tag!


   
Citera

minilinza:

Italien

Där kan knappt någon engelska, bara så du vet.


   
SvaraCitera
Hail
 Hail

minilinza:

USA

Skulle vara grymt kul. Hur hade du tänkt att bo?


   
SvaraCitera
Tyrael

Detta låter som en reseguide, du kanske bara ska utbilda dig till det här i Sverige? [smile]


   
SvaraCitera

minilinza:

"high-school year"

...Vilket betyder vad exakt?

minilinza:

Jag vet inte om det är så mycket, men dem säger att det är fattigt och oroligt i vissa delar av Brasilien, inget jag vet nått om.

Brasilien är över lagt ett farligt land att vistas i som vit och europé utan en guide eller någon som kan språket.

minilinza:

Tänk o eventuellt få åka gondol till skolan varje dag

Det är ungefär lika stor chans att du skulle flyga till skolan.

minilinza:

och har nästintill samma klimat som vi här i Sverige!

Nej. Italien har verkligen inte samma klimat som Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du har sånn beslutsångest eller vad man nu ska kalla det så kan du ju börja med att lsa en kurs ett par veckor under sommaren i nått av de länderna..


   
SvaraCitera

Är det inte bättre att börja på gymnasiet istället?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snweater:

...Vilket betyder vad exakt?

Bokstavligt översatt: Högskole år
Men som man översätter det betyder det: "Utbytes år".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hail:

minilinza: USA
Skulle vara grymt kul. Hur hade du tänkt att bo?

Hos en värdfamilj, som ex. STS fixar innan man åker!


   
SvaraCitera

Jag kunde ha åkt till Seattle i USA ett år efter högstadiet men gjorde det inte, det är inget jag ångrar faktiskt, konstigt nog, hm.

Åk till USA!


   
SvaraCitera

jag åkte själv som utbytesstudent efter första året på gymnasiet. Jag var i usa och hade det bästa året i mitt liv (inte för att resten av mitt liv varit händelselöst eller nåt sånt heller).

Innan du ens väljer land är att veta VARFÖR du vill åka.

Värdfamiljerna som är utvalda kommer inte att finnas i de mest brottsliga platserna i länderna. Familjer är oftast noga utvalda.

Ett sånt här år är inte bara skoj och resa. Du förväntas att gå i skolan och engagera dig. Det är främst ett studieår och inte ett år att resa runt. Du får inte resa runt på egen hand heller. Men, fördelarna med ett sånt här år är att du lär känna ett land under ytan. Kulturen. Underbart 🙂

organisationer finns det många av. Jag jobbar volontärt för YFU (youth for understanding) och har gjort det i sju år, med både inresande och utresande studenter. Den rekommendation jag kan ge är att välja en som jobbar på ideell basis (YFU, AFS osv..) Då vet du att din familj inte får betalt för att ha dig där. Det gäller allt annat också. De som är engagerade gör det för att de vill, inte för att de vill ha pengar för det. "There is nothing stronger than the heart of a volounteer" som nån sa....


   
SvaraCitera

minilinza:

Bokstavligt översatt: Högskole år
Men som man översätter det betyder det: "Utbytes år".

sveriges motsvarighet till high school är gymnasiet.


   
SvaraCitera

minilinza:

och har nästintill samma klimat som vi här i Sverige

E du dum elr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

USA äger!
Jag har varit här i snart 2 månader (fast på universitet och bor i studentlägenhet). Bor en timma söder från NYC med tåg. Vädret här är så mkt bättre än i Sverige. Haha 😛 Har regnat 2 gånger (2-3 dagar i sträck per gång), och annars är det sol.
Se till att välja high school i ett OK område (där det är mindre kriminalitet etc etc), så kommer vistelsen att vara mkt bättre.
Där jag bor är ekorrarna farligast - större chans att bli biten av dem än att råka ut för ett grövre brott. Iaf enligt min statistik. haha

Man lär sig mkt engelska också, och erfarenheten hjälper om du kanske ska söka till college i USA också 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill också åka till USA [cry]


   
SvaraCitera