Aviseringar
Rensa alla

Historia böcker


Ämnesstartare

Det är så jag bestämt mig för att jag ska bli jätte duktig på historia och religion. Asså så skit duktig. Problemet e att jag inte kan typ någonting om det nu. Skulle därför behöva tips på böcker som är typ grunderna och förjupningsböcker?

Dom böckerna man har i skolan e ju bara små korta biter av ett sjukt stora områden så behöver mycket hjälp nu.

Någon som vet något bra och intressanta krig och sånt man bör känna till? Jag känner typ till andra världskriget, första och franska revulotionen men även dom känner jag inte till så mycket om förutom att hitler döda massa judar och att stahlin va kommunist så min allmänbildning e inte så bra.

Jag är fullt seriös och behöver akut hjälp.


   
Citera

Min bror kan allt

men han har ju iofs asperger

hehe


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

Min bror kan allt

men han har ju iofs asperger

tror du han kan skicka ett pm till mig då eller här i forumet alla böcker som vore bra att läsa och tips på krig och sånt??!


   
SvaraCitera

gå till din kommuns bibliotek o fråga.


   
SvaraCitera

angel_dead:

tror du han kan skicka ett pm till mig då eller här i forumet alla böcker som vore bra att läsa och tips på krig och sånt??!

Han har en massa, men han använder mest wikipedia

men typ tegelstensböcker som "allt om historia" osv är väl att rekommendera 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

Han har en massa, men han använder mest wikipedia

svårt att använda wikipedia om man inte vet vad man ska söka på typ :/

Cacaoxo:

gå till din kommuns bibliotek o fråga.

då märker dom ju att jag inte kan ju?


   
SvaraCitera

angel_dead:

då märker dom ju att jag inte kan ju?

ne, du kanske har massa skoluppgifter/uppsatser att göra?


   
SvaraCitera

angel_dead:

svårt att använda wikipedia om man inte vet vad man ska söka på typ :/

Det du är intresserad av?

Börja med typ antiken och jobba dig uppåt 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

ne, du kanske har massa skoluppgifter/uppsatser att göra?

jag kan ju inte säga "hej, jag vill ha en bok om vad som helst om historia"? dom kommer ju säkert fråga om jag söker efter nått speciellt och så kommer jag stå där och ba "jag har ingen aning" och så kommer dom säkert fatta att jag e lika blond som jag ser ut.

Wanking BC:

Det du är intresserad av?

Börja med typ antiken och jobba dig uppåt 😉

jag vet inte va uppåt e typ? ska man inte typ veta sånt där om stenåldern eller nått?

jag e inte bruden som direkt gått i skolan. eller typ jag sov i skolan under grundskolan och 8an 9an så skolka jag mest men fick g i några ämnen så jag kom in på gymnasiet men kommit på att jag inte kan vara så oallmänbildad resten av livet så kan någon ge mig hjälp?


   
SvaraCitera

angel_dead:

jag kan ju inte säga "hej, jag vill ha en bok om vad som helst om historia"? dom kommer ju säkert fråga om jag söker efter nått speciellt och så kommer jag stå där och ba "jag har ingen aning" och så kommer dom säkert fatta att jag e lika blond som jag ser ut.

Säg att du ska skriva en hel jävla uppsats om hur historien är viktigt för våran värld osv.

tips;
låna en bok om kristendom, en bok om islam, en bok om judendom, där kan du få blandat kunskap om kultur, historia o religon, sen kan du läsa om hinduismen och buddhismen.

När du är klar så kan du läsa om grekernas historia, romernas historia, arabernas historia, läs också om den engelska, franska, ryska och amerikanska revolutionen.

sen får du låna en bok om de viktigaste upptäcksmännen, och deras upptäckter.

det finns massa o läsa om, förklara lite mer om vad du vill lära dig, så hjälper jag dig.

SO är min favorit ämne[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

det finns massa o läsa om, förklara lite mer om vad du vill lära dig, så hjälper jag dig.

tack 🙂 får börja så rätt mycket att läsa på nu. men även om svensk historia typ? asså om sveriges politik, historia och religioner och allt det där? allt hänger ju ihop på nått sätt 🙂

gärna om hemska kungar och sånt? jag känner typ bara till att gustav vasa åka skidor och hade ovårdat skägg men det kommer man ju inte så långt med. 🙁


   
SvaraCitera

angel_dead:

tack 🙂 får börja så rätt mycket att läsa på nu. men även om svensk historia typ? asså om sveriges politik, historia och religioner och allt det där? allt hänger ju ihop på nått sätt 🙂

du kanske borde läsa lite om europas eller iaf skandinaviens historia innan du börjar med sverige.

det finns nog massa böcker om det i bibblan eller så kan du googla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

du kanske borde läsa lite om europas eller iaf skandinaviens historia innan du börjar med sverige.

finns det någon färsk bok eller va man säger om afghanistan kriget? har aldrig fattat va dom bråkar om 🙁 det skäms jag ju över. man ser det ju i tidningarna och läraren pratar om det men man vågar ju aldrig räcka upp handen och fråga om va det handlar om. asså krig som pågår allmänt nu egentligen skuulle jag vilja läsa på nu. så jävla pinsamt när man bara ler och nickar och låssas som man vet och bara känner att "hoppas han inte kommer på att jag inte hajar ett skit om vad han pratar om"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kanske va i pakistan föresten 🙁 borde man få med geografin också då egentlígen 🙁 ser ju fan ingen skillnad på länderna heller:(

finns det någon liksom bok med tidslinjer eller nått som man liksom kan kika på?


   
SvaraCitera

angel_dead:

finns det någon färsk bok eller va man säger om afghanistan kriget? har aldrig fattat va dom bråkar om 🙁 det skäms jag ju över. man ser det ju i tidningarna och läraren pratar om det men man vågar ju aldrig räcka upp handen och fråga om va det handlar om.

kriget inleddes den 7 oktober 2001, efter 11 september-attackerna samma år. Det officiella målet med kriget var att fånga Usama bin Laden, utrota al-Qaida, och få bort talibanregimen. [rolleyes]
Men nej, kriget emot de där länderna har begått i decennier

USA har, ungefär sedan 50-talet, ansett sig ha makten över bandet mellan nationerna som sträcker sig från Lybien till Afghanistan, vilka är väldigt oljerika och därför väldigt viktiga för USA.

Men i Afghanistan fanns det en hake, den Afghanska regimen var stöttad av Sovjetunionen. Afghanerna var i praktiken helt på Sovjets sida och hade traditionellt nära och vänskapliga kontakter med den mäktige grannen.

Usa är för det mesta ute efter olja.

Politik är lite svår och förstå, alla har olika åsiker osv. [no-no]


   
SvaraCitera