Aviseringar
Rensa alla

Historia böcker


angel_dead:

jag vet inte va uppåt e typ? ska man inte typ veta sånt där om stenåldern eller nått?

Antiken är därifrån saker och ting började hända till typ Efter kristus


   
SvaraCitera

angel_dead:

ggh

du kanske borde ta en sak i taget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

kriget emot de där länderna har begått i decennier

dom e lite skumma i huvudet som frivilligt vill förstöra sitt land?


   
SvaraCitera

angel_dead:

dom e lite skumma i huvudet som frivilligt vill förstöra sitt land?

va?
vilka förstör sitt land?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

va?
vilka förstör sitt land?

nej men om ett land väljare att ge upp ett krig så vill väl inga komma och bomba där typ?


   
SvaraCitera

angel_dead:

nej men om ett land väljare att ge upp ett krig så vill väl inga komma och bomba där typ?

va? förklara lite mer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker Dick Harrison skriver otroligt bra och lättlästa böcker om historia, annars har du ju Herman Lindqvist.

Annars kan du ju börja med barn och ungdomsböcker för att läsa grunden och sedan gå vidare därifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

va? förklara lite mer?

ja men ett krig det är ju två länder som har olika åsikter typ?

vi kan dra en liknelse typ. vi kan prata om grannar för att göra det lite mindre. jag säger att jag stör mig så förbannat på min grannes hundar. dom springer in på min tomt och förstör i mina rabatter. sen stör sig min granne på som fan att jag konstant har sjukt hög volym på steron så det hörs ut på hela gatan. då börjar vi bråka med varandra. det går så långt så vi börjar förstöra däcken på varandras bilar, snor varandras post och slår sönder fönstrena på varandras hus.

om vi då skulle ge upp och ba aha nu är det såhär då säger vi att jag börjar sänka volymen och grannen slutar låta sina hundar springa på min tomt.

skulle ett land med andra ord ge typ upp skulle väl dom sluta bråka antar jag? eller e jag helt ute och cyklar. det handlar väl oftast om en konflikt som behöver lösas och för folk inte kan prata som vanligt börjar man istället bomba varandras länder och göra kaos i hela världen?


   
SvaraCitera

angel_dead:

skulle ett land med andra ord ge typ upp skulle väl dom sluta bråka antar jag? eller e jag helt ute och cyklar. det handlar väl oftast om en konflikt som behöver lösas och för folk inte kan prata som vanligt börjar man istället bomba varandras länder och göra kaos i hela världen?

Nä, krig handlar om makt.

Det kan vara så att din granne har en skitsnygg bil som du vill få ellr vill förstöra, då sitter du o väntar på ett litet misstag för att hämnas, dvs förstöra bilen osv.

lite svårt o förklara men allt handlar om makt.
Den som ger upp förlorar makten på sitt land osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

lite svårt o förklara men allt handlar om makt.
Den som ger upp förlorar makten på sitt land osv.

men man e ju fortfarande skum i huvudet då om man vill förstöra hela sitt land bara för att få ha makt?


   
SvaraCitera

angel_dead:

men man e ju fortfarande skum i huvudet då om man vill förstöra hela sitt land bara för att få ha makt?

de bryr sig väl inte om sina länder?


   
SvaraCitera

Gå till fackhyllan på biblioteket. Ta allt.


   
SvaraCitera

Image

Vill läsa denna. Nyutkommen.


   
SvaraCitera
Flash

Vill du läsa lite om medeltiden?
Jag rekomenderar varmt;

"Den dynamiska medeltiden" av Michael Nordberg
Image

"Europa i världen: Medeltiden av Dick Harrison
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

va kommer efter antiken? kan någon skriva typ som en tidslinje? har för mig om att någon lärare prata om det? det va något om romarna sen kanske? eller jag vet inte 🙁

någon som kan ge mig hjälp 🙁 läst ut en bok idag dåra så måste gå ut och leta en ny bok till imorgon 😀


   
SvaraCitera