Aviseringar
Rensa alla

historia bra eller dåligt


Ämnesstartare

Historia är bra. Det ger oss visdom från gångna generationer och en identitet. Genom att vara historiskt insatt så får man även en mycket djupare insikt om det mesta som går att tala om. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll: Väldigt bra. Men som undervisning tycker att man borde bredda synen på historian.

berätta mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

beror på lära sig namnet på olika kungar-inte så intressant men andra saker kan var intressant


   
SvaraCitera

Weeaboo:

berätta mer.

Mer kolonialkritik, "alternativa" ideologiers historia och så vidare. Historian tillhör ju inte enbart vinnarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll: Mer kolonialkritik, "alternativa" ideologiers historia och så vidare. Historian tillhör ju inte enbart vinnarna.

Inkluderar din version av kolonialkritiken exempelvis islams övergrepp på de afrikanska folkslagen eller ska den begränsas till enbart västlig?

Annars är det väl min, och rentav konsensus inom historieundervisning att ägna sig åt kritik. Hstorians uppgift är ju att förmedla det förgångna, inte berätta för oss vilka uppfattningar vi rätteligen bör få ut av den.


   
SvaraCitera
frukt

Gillar historia pga behöver intressen.

Weeaboo:
Historia är bra. Det ger oss visdom från gångna generationer och en identitet.

Visste inte att du sysslade med identitetspolitik. evilgrin39.gif


   
SvaraCitera
Exner

frukt:
Gillar historia pga behöver intressen.

Visste inte att du sysslade med identitetspolitik. evilgrin39.gif

= )


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: bra

historieanvändning och historieberättande kan man väl säga både det ena och det andra om, men historia i sig är väl åtminstone potentiellt ett neutralt ämne. ungefär som vilken annan vetenskap som helst.

jag uppskattar historia för att jag uppskattar historiografi och försök att hitta återkommande mönster i den historiska utvecklingen. för det behöver man extensiv sakkunskap om enskilda fall för att kunna falsifiera diverse teorier. vidare tycker jag historia är kul eftersom man blir så jävla liten och människan så jävla imponerande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt: Visste inte att du sysslade med identitetspolitik.

Syssla och syssla vet jag inte. Men den känns rätt gedigen och grundlig, till skillnad från vad identitetspolitik vanligtvis behandlar.


   
SvaraCitera
frukt

Weeaboo:

Syssla och syssla vet jag inte. Men den känns rätt gedigen och grundlig, till skillnad från vad identitetspolitik vanligtvis behandlar.

känns fett kontingent att bygga sin identitet på sånt tjafs ändå snarare än de rena principerna. töntigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bra för de med intresset


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Va!?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bryr mig inte
buhu jag är kass

röstade dåligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Historia är kul och viktigt. Genom att lära oss om gårdagen förstår vi bättre vad som händer idag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det var ju helt andra människor som handskades med helt andra förutsättningar i en helt annan värld, har aldrig relaterat till den klyschan riktigt. 


   
SvaraCitera