Aviseringar
Rensa alla

Historia hjälp. Kalla kriget - kommunism


Ämnesstartare

Tja!
Behöver lite hjälp med att koppla ihop Kalla kriget till varför östeuropeer slutade vara kommunistiska..
Fattar inte riktigt allt, jättetacksam för en förklaring/hjälp.


   
Citera
Ämnesstartare

Läget i Sovjetunionen förändrades när Gorbatjov tillträdde som president, vilket bl.a förändrade utrikespolitiken. Men även inrikes. Stor del i vad som skedde berodde bl.a på perestrojka och glasnost.

Sovjetunionen, med Gorbatjov i spetsen blev mer vänligt inställda gentemot väst, han fick bl.a Nobels fredspris 1990. Läget gentemot väst förändrades, som sagt; Gorbatjov fördömde Brezjnev-doktrinen. Med andra ord så skulle Sovjetunionen inte längre blanda sig i andra staters affärer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

+ att kalla kriget kostade sjuka jävla stålar vilket gjorde att sovjet föll ihop och passade i samma veva på att gå ifrån kommunismen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Läget i Sovjetunionen förändrades när Gorbatjov tillträdde som president, vilket bl.a förändrade utrikespolitiken. Men även inrikes. Stor del i vad som skedde berodde bl.a på perestrojka och glasnost.

Vad hände sen när västeuropa "försvann" då och allt blev öst?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Haha, skulle ni kunna ge lite mer "tydliga" förklaringar? ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPASMERSANDRA:

Vad hände sen när västeuropa "försvann" då och allt blev öst?

Jag förstår inte vad du menar. Utveckla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Jag förstår inte vad du menar. Utveckla.

Knappt så att jag själv fattar! Haha. Men min lärare försökte förklara det och på nått sätt sa han att västeuropa och öst krigade lite och när de länderna sen slutade vara kommunistiska så enades som och det var då både öst och väst egentligen försvann. Men ja, "väst fanns kvar" (Råkade blanda ihop öst och väst innan. väst fanns kvar).

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Går i nionde klass, så inte allt för avancerat heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det viktiga är att Sovjetunionen ändra sin politik gentemot utlandet när Gorbatjov tog över som president. Sovjetunionen skulle inte blanda sig i andra länders affärer. vilket betydde att de öststater som var påverkade av Sovjetunionens politik inte var det längre, utan de kunde nu välja vilken politisk väg de ville gå.

Och en av anledningarna till detta är att Sovjet under Gorbatjov blev mer öppet, mer demokratiserat i och med perestrojka och glasnost.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Skola och Jobb


   
SvaraCitera

Sluta försök få svar på dina läxor på i forum för helvete, ge mig en avsugning så kanske du får nåt sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dayum:

Sluta försök få svar på dina läxor på i forum för helvete, ge mig en avsugning så kanske du får nåt sen.

Sluta försök att få en avsugning på en ungdomssajt.


   
SvaraCitera

SPASMERSANDRA:

Sluta försök att få en avsugning på en ungdomssajt.

Jag vet att du vill, kom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dayum:

Jag vet att du vill, kom.

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPASMERSANDRA:

Behöver lite hjälp med att koppla ihop Kalla kriget till varför östeuropeer slutade vara kommunistiska..

Kommunism suger, det är anledningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crusader:

Kommunism suger, det är anledningen.

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det passaro sa.


   
SvaraCitera