Aviseringar
Rensa alla

Historiens slut?


Ämnesstartare

Gentlemannen:

Imperialism möjligtvis, men inte kapitalism.

Hört talas om arbetsköpare och arbetare? Den ene köper den andres arbetskraft, dikterar denna och tjänar pengar på den. Där har du både utsugning om en klass herravälde över en annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Du har även den fria marknaden som många talar om i samband med kapitalism och den är ju en omöjlighet i samband med imperialism till exempel.

Utveckla.


   
SvaraCitera

Bara Ta Allt:

Den ene köper den andres arbetskraft, dikterar denna och tjänar pengar på den. Där har du både utsugning om en klass herravälde över en annan.

Knappast om det hela sker frivilligt. Jag är anställd och jag är definitivt nöjd med min lön och mitt anställningsavtal, känns som ett mycket rimligt och rättvist utbyte.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Utveckla.

Imperialismen är ju i regel att ta något från någon annan mot dennes vilja, ett tydligt exempel är den kolonisering som skedde tidigare när riken försökte vidga sina gränser. Att ta något från någon annan mot dennes vilja = inte fri marknad.

Sedan så vet jag att Lenin även använde termen imperialism för ekonomiska expanderingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Att ta något från någon annan mot dennes vilja = inte fri marknad.

Klart det är, om man står inför två dåliga val. Säg att du förlorat all din mat och inte har resurser att fixa ny, och någon säger "ge mig ditt hus så får du mat". Då är det ju egentligen mot ens vilja - det är ju inget man VILL direkt.

Dessutom kan ett företag, om det är tillräckligt stort, agera PRECIS som en stat på i princip alla sätt på sin egen mark.

Och i stor utsträckning är det ju precis så modern imperialism fungerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Knappast om det hela sker frivilligt. Jag är anställd och jag är definitivt nöjd med min lön och mitt anställningsavtal, känns som ett mycket rimligt och rättvist utbyte.

Och? Det är fortfarande en utsugning och en person med en maktposition som bestämmer över din arbetskraft, om du gillar att bli utsugen och exploaterad är det väl ditt problem. Fanns säkert slavar som tyckte det var nice att få käk och husrum i utbyte mot sin arbetskraft, det gjorde dem dock inte mindre förslavade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Fanns säkert slavar som tyckte det var nice att få käk och husrum i utbyte mot sin arbetskraft, det gjorde dem dock inte mindre förslavade.

Det får mig osökt att tänka på husnegern:


   
SvaraCitera

Ja tillslut kommer klyftorna öka så mycket att allt går under...
Är ni marxister hela bunten eller?
Många av er verkar inte ha en aning om vad ni babblar om.

Bara Ta Allt:

Och? Det är fortfarande en utsugning och en person med en maktposition som bestämmer över din arbetskraft, om du gillar att bli utsugen och exploaterad är det väl ditt problem.

Som sagt han såg det inte som ett problem, och det gör nog ingen som kan tänka förnuftigt.
Det är väl bara upp till dig och alla andra idioter här inne med samma åsikt som dig att ge fan i att jobba då, lev på bidrag från oss andra som betalar skatt. Sen kommer ni och gråter och är avundsjuka för att andra har det bättre än er, gapar på om samhällsklyftorna och skyller alla samhällsproblem på alla "kapitalistsvin" patetiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jakaerstark:

Sen kommer ni och gråter och är avundsjuka för att andra har det bättre än er, gapar på om samhällsklyftorna och skyller alla samhällsproblem på alla "kapitalistsvin" patetiskt.

Men du har ju missat vad det hela handlar om.

Tror du att det kapitalistiska sättet att producera grejer är det sista?


   
SvaraCitera

inglorius:

Tror du att det kapitalistiska sättet att producera grejer är det sista?

Självklart utvecklas det vidare hela tiden och till slut övergår det till något annat. Dock tror jag att den moderna formen av kapitalism kommer prägla vår framtid lååång tid.


   
SvaraCitera

Bara Ta Allt:

Det är fortfarande en utsugning och en person med en maktposition som bestämmer över din arbetskraft

Det är inte utsugning, jag är en fri människa som har rätt att bestämma över min egen arbetskraft och sälja den till vem jag själv vill eller nyttja den helt på egen hand som egenföretagare. Väljer jag att sälja den till någon annan så är jag fri att lämna om jag inte känner mig nöjd med avtalet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sherlock:

Jag väntar med spänning tills dess att människan skapat stark AI, de borde kunna sköta vår ekonomi bättre än oss, och troligtvis på ett helt annat sätt. AI-kontrollerad planekonomi kanske är nästa stora steg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Cybersyn

Gentlemannen:

Det är inte utsugning, jag är en fri människa som har rätt att bestämma över min egen arbetskraft och sälja den till vem jag själv vill eller nyttja den helt på egen hand som egenföretagare.

det är sant, men samtidigt behöver du kapital ifall du ska bli egenföretagare. alla produktionsmedel är i händerna på ett litet antal individer från vilka du måste köpa det som krävs för att starta din produktion. ifall du inte har ett startkapital så måste du hitta en investerare som är villig att investera i din idé. för att göra detta kräver investeraren saftig avkastning eller delägande i ditt företag = du är inte längre fri, du är beroende av extern "hjälp". samtidigt måste du konkurrera med stora företag på en fri marknad där de har det klara övertaget.

alternativet är att bli löneslav. det finns hur många personer som helst som vill ha arbete och i våra tider med hög arbetslöshet är konkurrensen på arbetsmarknaden stor. det leder till ett prisras i och med att tillgången är större än efterfrågan, vilket du borde hålla med om. det betyder att din lön kommer sjunka även om det du producerar har samma värde som tidigare. din arbetsgivare får ut mer mervärde av dig och vinner mer på din anställning och du har inga riktiga alternativ eftersom oavsett till vilken arbetsplats du söker dig finns så finns det ett stort antal andra villiga löneslavar som pressar ner priserna på din arbetskraft. du är aldrig fri.


   
SvaraCitera

videung:

men samtidigt behöver du kapital ifall du ska bli egenföretagare

Det är sant men hur mycket som behövs varierar kraftigt, de flesta jag känner som driver eget företag har startat det hela med endast några få tusenlappars kapital, vissa har dessutom gått vägen via hobbyverksamhet som sedan vuxit sig så stor att det gått över till ett företag.

videung:

alla produktionsmedel är i händerna på ett litet antal individer från vilka du måste köpa det som krävs för att starta din produktion

Nja, vem har sagt att ett företag måste producera något i gammaldags bemärkelse. Själv har jag ett eget företag vid sidan av mitt vanliga jobb som främst tjänar pengar genom intellektuella tillgångar.

Många av mina vänner bekanta som startat företag har gjort det utan någon produktion i klassisk bemärkelse. De har startat saker som städföretag, webbsidetillverkning, bokföring, handel, gym osv.

videung:

ifall du inte har ett startkapital så måste du hitta en investerare som är villig att investera i din idé.

Eller så lägger du något eller några år på att spara ihop relevant kapital eller börjar i en väldigt liten skala som inte kräver särskilt mycket kapital.

videung:

för att göra detta kräver investeraren saftig avkastning eller delägande i ditt företag = du är inte längre fri

Nja det vanligaste är väl snarare att man lånar pengar från en bank och räntorna är faktiskt inte så enormt höga, tvärt om är de enligt mig ofta i lägsta laget för vad jag skulle tycka var bra.

videung:

samtidigt måste du konkurrera med stora företag på en fri marknad där de har det klara övertaget.

Knappast, det beror väl helt på vilken inriktning du väljer för ditt företag, själv hade jag definitivt försökt nischa in mig på något specialområde.

Sedan så är det ju just det som är så bra med den fria marknaden, det finns konkurrens, något som är till företagens nackdel och till stor fördel för oss konsumenter, men även för oss anställda som får ett större utbud av arbetsgivare att välja mellan och byta till om vi inte skulle vara nöjda med den vi är hos just nu.

videung:

och i våra tider med hög arbetslöshet är konkurrensen på arbetsmarknaden stor

Ja och nej, på vissa områden är konkurrensen stor, på andra är den nästan obefintlig.

När vi söker personal till företaget jag jobbar för nu så får vi till vissa tjänster 50 sökanden, till andra tjänster får vi 3 sökanden.

videung:

det betyder att din lön kommer sjunka även om det du producerar har samma värde som tidigare

Fast så är ju inte fallet, tvärt om så ökar lönerna, både innan krisen, under krisen och nu när kanske den värsta delen av krisen är över.

videung:

du har inga riktiga alternativ eftersom oavsett till vilken arbetsplats du söker dig finns så finns det ett stort antal andra villiga löneslavar som pressar ner priserna på din arbetskraft

Det du missar är kompetens och skicklighet. Om man bortser från sommarjobb när jag var liten samt de gånger jag varit helt ny på en arbetsplats har jag aldrig upplevt att jag kunnat bli utbytt av vem som helst, tvärt om så har jag snarare på gamla dagar börjat bli väldigt oumbärlig på mina arbetsplatser, det är snarare så att chefen blir beroende av mig än att jag blir beroende av chefen.

Och som en följd av detta har naturligtvis också löneökningarna varje år varit goda.


   
SvaraCitera