Aviseringar
Rensa alla

Hitler


Ämnesstartare

Hej!

Jag har för mig att en anledning till att Hitler fick uppmärksamhet i början var pga han spelade på arbetslösheten. Dvs att han skyllde arbetslösheten och den dåliga ekonomin på judarna och fick på så sätt de arbetslösa och fattiga tyskarnas röster. Och visst var det så att arbetslösheten var hög och ekonomin var dålig under den här tiden?

Behöver infon till ett arbete om andra världskriget i skolan.

Tack!


   
Citera

Nä, arbetslösheten var låg och ekonomin var bra, så då skyllde man arbetslösheten och den dåliga ekonomin på judarna [crazy][crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera

Nu vill jag väl minnas att NSDAP skyllde arbetslösheten på de då sittande politikerna, snarare än judarna, men jo, arbetslösheten var hög (runt 40%) och ekonomin var dålig.


   
SvaraCitera

Ja börskraschen -29 blåste ju upp NSDAP's siffror rejält jo, folk söker sig gärna till extrema partier i kristider, Hitler lyckades ju också ge tyskarna jobb genom en blandning av tur och keynesiansk ekonomisk politik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spell:

Nä, arbetslösheten var låg och ekonomin var bra, så då skyllde man arbetslösheten och den dåliga ekonomin på judarna

och hur nödvändig var din kommentar? 🙂


   
SvaraCitera

isaline:

och hur nödvändig var din kommentar?

jättenödvändig.


   
SvaraCitera

isaline:

och hur nödvändig var din kommentar? 🙂

Inte alls. Så skrev jag den ändå ;PPpPpp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Ja börskraschen -29 blåste ju upp NSDAP's siffror rejält jo, folk söker sig gärna till extrema partier i kristider, Hitler lyckades ju också ge tyskarna jobb genom en blandning av tur och keynesiansk ekonomisk politik.

okej! men skyllde han detta på judarna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Nu vill jag väl minnas att NSDAP skyllde arbetslösheten på de då sittande politikerna, snarare än judarna, men jo, arbetslösheten var hög (runt 40%) och ekonomin var dålig.

okej! var kommer all denna illvilja mot judarna ifrån då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spell:

Inte alls. Så skrev jag den ändå ;PPpPpp

hahaha


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

isaline:

okej! men skyllde han detta på judarna?

Nja man ansåg väl att dom styrde bankerna osv var judar kanske men jag kan inte säga säkert hur det var, första världskriget och versaillesfreden skyllde han ju på judarna och politikerna och det var säkert något liknande när det gällde detta också.


   
SvaraCitera

isaline:

okej! var kommer all denna illvilja mot judarna ifrån då?

Specifikt Hitlers illvilja eller den generella illvilja som rått gentemot judar sedan... tja, evigheter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Nja man ansåg väl att dom styrde bankerna osv var judar kanske men jag kan inte säga säkert hur det var, första världskriget och versaillesfreden skyllde han ju på judarna och politikerna och det var säkert något liknande när det gällde detta också.

okej, tack!
men jag skulle kunna uttrycka mig så att han spelade mycket på arbetslösheten och den dåliga ekonomin och sa att han skulle göra det bättre, för att få röster?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Specifikt Hitlers illvilja eller den generella illvilja som rått gentemot judar sedan... tja, evigheter?

I get your point!

men jag skulle kunna uttrycka mig så att han spelade mycket på arbetslösheten och den dåliga ekonomin och sa att han skulle göra det bättre, för att få röster?


   
SvaraCitera