Aviseringar
Rensa alla

hitta motivation att plugga matte


Ämnesstartare

jag behöver göra detta för att komma nånstans men tycker det är så förbaskat tråkigt och isolerat. vad kan jag göra åt saken? finns det nåt citat om matte som är 100 % true och gör att man fattar grejen direkt och blir jätteeffektiv?


   
Citera
Ämnesstartare

ytube klipp´?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahaha samma.. *följer* Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matte är kul. Tror man bara måste orka komma ihåg vad man gör det för och inte glömma bort vad som motiverar en. Jag surfar dagligen in på webbsidor som hänger ihop med det större målet jag har med mina matematikstudier. På så vis blir jag taggad på att fortsätta. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finns inget magiskt citat eller effektivitetsknep, finns bara regelbunden övning och att stävja matteångest och undvikande prokrastinering med regelbunden övning. kom på pluggträff!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finns inget magiskt citat, finns bara regelbunden övning och att försöka stävja ångest med regelbunden övning. det mest effektiva är att inte undvika att arbeta. kom på pluggträff!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

matte är som en häftig safarijakt där du ska hitta den mystisk bokstav "X"


   
SvaraCitera
Kudhos

Plugga bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

" 1+1= 2 det är lätt att förstå" 

hoppas att det hjälpte


   
SvaraCitera
reben

"Matematiken är ett gyllene tempel med diamantbeströdda väggar. Dess portar står öppna för alla och inträdet är gratis."
- AndersLkpg 30 oktober 2008, 23:48


   
SvaraCitera

Försök att övertyga dig själv att matte ÄR kul. 

Om du tycker det är svårt eller något. Andas ut, anteckna och få hjälp av att rita! Rita är ALLTID bra, enligt mig.

Vid något tillfälle där jag inte förstår brukar jag rita. T.ex: Jonas hade 1 köttbulle. Sedan kom Anna och åt upp den, hur många hade Jonas kvar? 

Om man nu inte skulle förstå, är det lätt att rita Jonas, Anna o.s.v.

Men, såklart att det är mycket mer avancerad matte än mitt förslag.


   
SvaraCitera
frukt

- Det är den bästa vetenskapen / formen av kunskap.
- Det ser jävligt snyggt ut i ens anteckningsblock.
- Ställ dig frågan: uppfanns eller upptäcktes matematiken?
- Om förstnämnda: hur kan en mänsklig konstruktion vara så oresonligt konsistent och effektiv i dess applicering inom fysik m.m?
- Om sistnämnda: Är matematik och logik alltså en del av universum och dess struktur?
- Ska man kanske sluta hata Platon?
- Det finns i princip inget ämne som är så svårt tills det är så alldeles uppenbart och tautologiskt, det lyser upp.
- Matematiskt resonerande kan ingjuta rigiditet i andra fält och resonemang hos en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism är bäst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för svaren!

frukt: - Det finns i princip inget ämne som är så svårt tills det är så alldeles uppenbart och tautologiskt, det lyser upp.

väl rutet (+ det andra)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

matte är så in i helvete jävla onödvändigt så det finns inte 


   
SvaraCitera