Aviseringar
Rensa alla

HIV..


Ämnesstartare

Kan en narkoman som tar sprutor UTAN att dela med andra få HIV?
Om man bara ger spruta till sig själv alltså och ingen annan.

Sen undrar jag hur stor % det är att man smittas av HIV via samlag? 50, 60, 70% eller nåt annat???


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

killesomheternåt:

Kan en narkoman som tar sprutor UTAN att dela med andra få HIV?

om sprutan är helt ny nr han böjar använda den : nej

killesomheternåt:

Sen undrar jag hur stor % det är att man smittas av HIV via samlag? 50, 60, 70% eller nåt annat???

personen måste ju ha hiv? Och bara för att du har oskyddat samlag med en HIV:are betyder inte att fu behöver få det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag_gillar_glass:

bara för att du har oskyddat samlag med en HIV:are betyder inte att fu behöver få det.

jag läste på flashback att det var 5-10 av 10 000 chans att få det. Stämmer det???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

killesomheternåt:

jag läste på flashback att det var 5-10 av 10 000 chans att få det. Stämmer det???

ingen aning. Använd kondom, då är chansen 0


   
SvaraCitera

killesomheternåt:

jag läste på flashback att det var 5-10 av 10 000 chans att få det. Stämmer det???

nog lite högre risk?


   
SvaraCitera

Matilda1988:

nog lite högre risk?

Roligt nog stämmer det faktiskt. Snackade med min barnmorska (eller vad man nu kallar dem i mitt fall) på ungdomsmottagningen och han bekräftade det jag läst tidigare, alltså att risken för smitta är så låg som 0,2% för män och något högre för kvinnor (men inte väsentligt mycket högre). Det förutsätter ju naturligtvis också att en av samlagspartnern är smittad och att den det finns möjlighet för viruset att ta sig in i ytterligare en värdkropp, genom exempelvis ett öppet sår eller ögonen.

Men använd kondom som glassälskarn' säger! (Så jag kan fortsätta att låta bli.)


   
SvaraCitera

gewehr:

så låg som 0,2% för män och något högre för kvinnor (men inte väsentligt mycket högre). Det förutsätter ju naturligtvis också att en av samlagspartnern är smittad och att den det finns möjlighet för viruset att ta sig in i ytterligare en värdkropp, genom exempelvis ett öppet sår eller ögonen.

Haha då får man verkligen en bild av hur skrämmande mycket det måste gökas i tredje världen [bigsmile]


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Haha då får man verkligen en bild av hur skrämmande mycket det måste gökas i tredje världen [bigsmile]

Tror mer på att sjukvården är rätt kass där också, så det är enklare att bli smittad än här hemma.


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Haha då får man verkligen en bild av hur skrämmande mycket det måste gökas i tredje världen

Mawns:

Tror mer på att sjukvården är rätt kass där också, så det är enklare att bli smittad än här hemma.

Det är väl lite en kombination, kanske. 😛 Framförallt är det ju löjligt många som är smittade. Vågar inte nämna några siffror med säkerhet, men har läst att så mycket som 40% av den kvinnliga befolkningen i fertil ålder bär på viruset på en del håll. Sen är ju antalet personer som testar sig och är informerade om risker och säkert sex mycket litet, vilket gör det oerhört svårt att kontrollera.


   
SvaraCitera

gewehr:

Det är väl lite en kombination, kanske. 😛

Mm, tror dessutom att 0.2% är en uppskattning som gjorts utefter normala västerländska människors sexvanor och hygien, så risken lär vara mycket högre än 0,2% per sextillfälle.


   
SvaraCitera

killesomheternåt:

Kan en narkoman som tar sprutor UTAN att dela med andra få HIV?
Om man bara ger spruta till sig själv alltså och ingen annan

[bigsmile] Ja självklart, sprutan är ju hiv-smittad.


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Haha då får man verkligen en bild av hur skrämmande mycket det måste gökas i tredje världen

Jag vet inte om det gökas så mycket mer där än här. Däremot är det mycket vanligt med våldtäkter, både inom förhållanden och i de många krigen. Kvinnan ses på många ställen som mannens egendom, och det bästa sättet att förstöra fiendens egendomar är att våldta deras kvinnor. Det finns till och med ett uttryck för det där - "afrikanska kvinnor är som Sahara - torra och heta".

Riskbedömningen ovan torde gälla för "normalt" vaginalt samlag där båda är med på noterna, samt för de virusstammar som är vanligast i Norden. Dessutom smittar nysmittade personer betydligt mer pga primärinfektion och liknande, och risken för vissa virusstammar kan vara så hög som 25% om det vill sig illa.


   
SvaraCitera

Ökänd:

Jag vet inte om det gökas så mycket mer där än här. Däremot är det mycket vanligt med våldtäkter,

Det är dock ett faktum att människor gökar mer i fattiga tider.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera