Aviseringar
Rensa alla

HIV..


Ämnesstartare

Kan man smittas med HIV om man delar på samma ölburk? Jag gjorde det i onsdags, fick höra någon dag senare att personen i fråga har HIV. Vad jag läst mig till så kan man pussa folk med hiv, såvida man inte har munsår eller dylikt.

Och jag var ju berusad när detta inträffade, så jag vet inte om personen i fråga hade munsår. Jag hade det inte iallafall!

Vad än svaret blir på denna fråga så ska jag ändå testa mig så fort mottagningen öppnar igen. Åh, jag är så orolig just nu. Hoppas och tror att jag inte har det, men man kan aldrig vara 100% säker förrän man testat sig och fått svar.

Tack för ordet.


   
Citera
Ämnesetiketter

Nej.

Stackars människor med HIV, finns det fortfarande folk som nojar över att dela ölburk med dem [sad][cry]
eller är du ett troll?


   
SvaraCitera

tallahasse:

Vad jag läst mig till så kan man pussa folk med hiv, såvida man inte har munsår eller dylikt.

HIV smittar via blod eller samlag, är väl dock störst chans vid samlag vill jag minnas.


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

Stackars människor med HIV, finns det fortfarande folk som nojar över att dela ölburk med dem [sad][cry]

Skulle jag också göra [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag trollar inte, jag frågar då jag ej kan särskilt mycket om ämnet i fråga. Mycket man läser på www kan ju vara troll dock, så jag tänkte att jag frågar här. Men om hon nu hade öppet munsår, och blod letat sig ner i mynningen på burken, kan jag då ha fått hiv? Känns ju tämligen ologiskt, en droppe blod på 50cl öl blir ju en aning utspätt.


   
SvaraCitera

Har för mig att man måste vänta 6 månader innan man kan testa för HIV men det kanske bara är nåt jag fått för mig.


   
SvaraCitera

HIV smittar via saliv också.. [shake]


   
SvaraCitera

honolulu:

HIV smittar via saliv också.. [shake]

NOOOOT!


   
SvaraCitera

ChickiBull:

NOOOOT!

och hur fan vet du det då? jag blev smittad så


   
SvaraCitera

honolulu:

och hur fan vet du det då? jag blev smittad så

blev du inte alls
http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=79211


   
SvaraCitera

ChickiBull:

http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=79211

"Hiv smittar inte genom kyssar."

INTE sant!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har man munsår så smittar det väl via hångel?


   
SvaraCitera

Buddah:

HIV smittar via blod eller samlag, är väl dock störst chans vid samlag vill jag minnas.

Öh nej, det är så klart mycket större risk att man smittas via blodkontakt?
Risken att smittas via vaginalt samlag är mindre än en på tusen. Vid delad heroinspruta skulle jag gissa på att den är minst hundra gånger större!

tallahasse:

Men om hon nu hade öppet munsår, och blod letat sig ner i mynningen på burken, kan jag då ha fått hiv?

Eftersom risken att smittas vid oskyddat vaginalt samlag är mindre än en på tusen, så kan du ju föreställa dig vad risken att smittas via en delad ölburk är - minimal, så den nästan är obefintlig.
Det är möjligt i teorin, liksom allt annat.
Det är mycket större risk att du kommer bli överkörd av en bil nästa gång du går över ett övergångsställe, att du kommer få levercancer eller att dina barn får downs syndrom.
Du ska inte oroa dig.


   
SvaraCitera

honolulu:

"Hiv smittar inte genom kyssar."

INTE sant!

Är du doktorand i HIV eller?

"För att bli smittad med hiv via en kyss skulle du teoretiskt sett behöva få i dig ungefär 50 liter hiv-innehållande saliv... "
http://www.rfsl.se/ostergotland/?p=3942


   
SvaraCitera

ChickiBull:

"För att bli smittad med hiv via en kyss skulle du teoretiskt sett behöva få i dig ungefär 50 liter hiv-innehållande saliv... "

ja.. det var ju precis det som hände


   
SvaraCitera