Aviseringar
Rensa alla

Hiv? Nojjig som utavhelvete.


Ämnesstartare

stereo total:

Det kan vara herpes

fckd:

Jag har redan det.

fckd:

jag knullade utan kondom

[cry] Du förtjänar HIV[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bara bögar som får aids


   
SvaraCitera

MusPlupp:

Du förtjänar HIV

Öh. Herpes är faktiskt en folksjukdom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Öh. Herpes är faktiskt en folksjukdom.

Ja för att folk sprider det ja [cry]


   
SvaraCitera

Cruella De Vil:

Jag tycker att hennes reaktion är sund, om än lite sent påkommen. Chansen är mycket större att man ändrar ett riskbeteende om man tar såna här saker på allvar. Det blir ångest i några månader, men sen gör man inte om det...

Det är knappast sunt att tänka "ÅHGUD NU KOMMER JAG DÖÖÖÖÖÖ"

Även om hon har fått HIV bryter det inte ut på 5 röda så att man blir pissjuk, utöver det är risken att smittas om man har vaginalt samlag väldigt liten, och risken att den hon hade sex med hade HIV är ännu mindre.

Självklart ska man testa sig om man tror att det kan finnas en risk för att man kan ha fått en könssjukdom, men man behöver ju inte överreagera innan man fått resultatet.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Det är knappast sunt att tänka "ÅHGUD NU KOMMER JAG DÖÖÖÖÖÖ"

Jag vill hävda att det är väldigt pedagogiskt. 🙂 Speciellt om man har ett beteende man verkligen behöver ändra på. Annars lär man sig inte. Det finns ju trots allt en risk att så är fallet, och den kan man tyvärr inte bortse från. Även om risken vid vaginalt samlag inte är jättestor, så ökar den högst betydligt om man har känsliga/skadade slemhinnor av andra skäl. Till exempel om man redan har en könssjukdom.

Blivande_japan:

Även om hon har fått HIV bryter det inte ut på 5 röda så att man blir pissjuk

Ja? Personligen anser jag att det är värre för att den inte bryter ut på en gång, så att man märker det. Immunförsvaret bryts ju hela tiden ner, men eftersom man kan gå runt länge och tro att man är frisk så får man sämre förutsättningar att bromsa förloppet när sjudomen upptäcks. Dessutom finns risken att man smittar andra och det blir svårare att spåra smittkällor.


   
SvaraCitera

Cruella De Vil:

Jag vill hävda att det är väldigt pedagogiskt. 🙂

pedagogiskt...? Tycker du att det är rätt ord?

Cruella De Vil:

Det finns ju trots allt en risk att så är fallet, och den kan man tyvärr inte bortse från.

Det är skillnad mellan att bortse från att risken finns och vara hypokondrisk eller överdriva rädslan.

Cruella De Vil:

Personligen anser jag att det är värre för att den inte bryter ut på en gång, så att man märker det.

Vad har det med saken att göra? Jag menar att om hon smittats av HIV så hade det troligtvis tagit längre tid för henne att känna av det.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

pedagogiskt...? Tycker du att det är rätt ord?

Japp, det tycker jag. Speciellt i det här fallet, eftersom det tydligen inte var tillräckligt jobbigt att få herpes. Lite mer dödsfruktan hos folk, kanske skulle leda till att de tar lite mer ansvar. Det hjälper ju bevisligen - se bara på hur mycket mindre magsjuka som spreds när folk tvättade händerna under svininfluensan.

Blivande_japan:

Det är skillnad mellan att bortse från att risken finns och vara hypokondrisk eller överdriva rädslan.

Ibland tror jag att det är svårt att hitta ett mellanläge, och själv tycker jag hellre att man ska överdriva risken litegrann än tvärtom. Trots allt behöver man ju lite motivation för att faktiskt pallra sig till vårdcentralen och ta det där testet. Att bara säga "HAHA, hypokondriker", kan ju skicka lite fel signaler till någon som annars inte brukar vara så försiktig, eller hur? Avsikten var säkert bara vänlig och beskyddande, men ibland kan man inte skydda folk från sig själva.


   
SvaraCitera

Cruella De Vil:

eftersom det tydligen inte var tillräckligt jobbigt att få herpes.

Du vet inte ens hur personen fick herpes... [rolleyes]

Cruella De Vil:

Ibland tror jag att det är svårt att hitta ett mellanläge, och själv tycker jag hellre att man ska överdriva risken litegrann än tvärtom.

Ja, för förhöjd stressnivå och ångest är så jävla bra. [smile]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Du vet inte ens hur personen fick herpes

Det är helt sant. Det var bara ett antagande utifrån ren statistik. Men det brukar vara en könssjukdom som man får av oskyddat sex.

Blivande_japan:

Ja, för förhöjd stressnivå och ångest är så jävla bra.

Jag förstår hur du menar, och jag känner verkligen med TS. Sånt här kan vara riktigt jobbigt, men jag tror TS och flera andra på längre sikt tjänar mer på att man inte försöker skämta bort det. Lite stress behöver dessutom inte vara dåligt. Ibland behövs den här typen av stress för att man verkligen ska tänka på konsekvenserna, vilket annars kan vara svårt i vissa lägen (i synnerhet när man t.ex. har druckit alkohol). Det här är en del av livet. TS är varken den första eller sista som har sex oskyddat och får ågren efteråt, och sånt här händer den bäste, men det viktiga är att man lär sig av sina misstag. Allt man gör får konsekvenser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fckd:

Killen jag låg med har jag pratat med, han sa för någon dag sen att han låg med någon tjej utan konom som sa att hon var 100% oskuld, vilket hon inte var, en riktig hora var hon sa han.

Va är det där för fördomar emot horor? Horor kan också vara oskulder väl[sad]


   
SvaraCitera

Cruella De Vil:

Det är helt sant. Det var bara ett antagande utifrån ren statistik. Men det brukar vara en könssjukdom som man får av oskyddat sex.Jag förstår hur du menar, och jag känner verkligen med TS. Sånt här kan vara riktigt jobbigt, men jag tror TS och flera andra på längre sikt tjänar mer på att man inte försöker skämta bort det. Lite stress behöver dessutom inte vara dåligt. Ibland behövs den här typen av stress för att man verkligen ska tänka på konsekvenserna, vilket annars kan vara svårt i vissa lägen (i synnerhet när man t.ex. har druckit alkohol). Det här är en del av livet. TS är varken den första eller si
sta
som har sex oskyddat och får ågren efteråt, och sånt här händer den bäste, men det viktiga är att man lär sig av sina misstag. Allt man gör får konsekvenser.

Personen har inte ens skrivit VAR hon har herpes, har hon munherpes kan hon ha fått det av att låna någons lipsyl... Jag har inte skrivit att man inte ska lära sig av sina misstag eller att det inte är korkat att ha oskyddat sex, det enda jag skrivit är att det är jävligt larvigt att tro att man fått hiv bara för att man börjar må dåligt någon vecka efter man har oskyddat sex. Och nej, det krävs inte stress eller ångest för att lära sig av sina misstag.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

det enda jag skrivit är att det är jävligt larvigt att tro att man fått hiv bara för att man börjar må dåligt någon vecka efter man har oskyddat sex

Faktum är ju att det rätt ofta uppstår symptom på HIV så tidigt som ett par veckor efter smittotillfället. Symptomen påminner lite om influensa och kan vara ganska svårtolkade, men de behöver inte uppstå heller. Annars håller jag med dig om att det inte är särskilt sannolikt, men det är fortfarande inte en risk man man bortse från.

Blivande_japan:

Och nej, det krävs inte stress eller ångest för att lära sig av sina misstag.

Det beror ju helt på situationen eller hur? Det kanske inte är det roligaste sättet att lära sig på, men att det är effektivt torde det ju inte råda några tvivel om. Tänk små barn och varma spisplattor. Om man tittar på just det här situationen så skulle man ju naturligtvis önska att det gick att förmildra, men jag tror att rent psykologiskt kan det vara svårt att hitta ett läge där man bara oroar sig "lagom". Kan man det är det ju naturligtvis toppen, men inte till priset av att man sticker huvudet i sanden och struntar i att testa sig.

Blivande_japan:

Personen har inte ens skrivit VAR hon har herpes, har hon munherpes kan hon ha fått det av att låna någons lipsyl...

Givetvis, det var ett lite för snabbt antagande av mig - jag hade inte läst på tillräckligt om hur herpes fungerar. Väldigt många bär på herpes av andra skäl än oskyddat sex, precis som du säger. Men egentligen spelar det ju ingen roll hur hon fick det - jag försöker inte moralisera på det sättet även om det kanske kan tyckas så. Det tråkiga är med herpes är ju fortfarande att det kan bilda blåsor som förstår det naturliga skydd som slemhinnorna utgör.


   
SvaraCitera

Cruella De Vil:

Det beror ju helt på situationen eller hur?

Om man inte är dum i huvudet så kan man lära sig saker och ting ändå, är man dum i huvudet så spelar det nog ingen större roll om det är stress eller ångest eller både och inblandade. Jag vet ett flertal personer som försatt sig i sådana situationer som de mått dåligt i men ändå inte lärt sig ett skvatt av det.

Cruella De Vil:

Om man tittar på just det här situationen så skulle man ju naturligtvis önska att det gick att förmildra, men jag tror att rent psykologiskt kan det vara svårt att hitta ett läge där man bara oroar sig "lagom".

Jag lärde mig att spisplattor var varma som barn utan att uppleva vare sig stress eller ångest, eller ens bränna mig på dem. [smile]

Cruella De Vil:

Men egentligen spelar det ju ingen roll hur hon fick det - jag försöker inte moralisera på det sättet även om det kanske kan tyckas så. Det tråkiga är med herpes är ju fortfarande att det kan bilda blåsor som förstår det naturliga skydd som slemhinnorna utgör.

... [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fckd:

Nåväl, tänk om jag fått något?

har hört att det är inne att ha AIDS så du är ba alternativt semi-trendig med HIV [rolleyes]


   
SvaraCitera