Aviseringar
Rensa alla

Hjäla mig?


Ämnesstartare

Hej.. Jag har ett problem som jag gärna vill ha löst.. De är så att jag inte har mått bra och känt mig värdelös och hopplös, så jag har börjat skära mig.. Och vill verkligen sluta men kan inte.. Har någon tips så är jag jätte tacksam för de!
Ha de
Kram[love]


   
Citera
Åtta

Och vad är poängen med att skära sig? Löser det några problem?

Nej, så lägg ifrån dig smörkniven och Vingklippt Ängel och gå och ha snöbollskrig istället.


   
SvaraCitera

Börja göra något vettigt på din fritid? Ungdomar nuförtiden har för få intressen.


   
SvaraCitera

Bara sluta göra det.


   
SvaraCitera

Blondy:

De är så att jag inte har mått bra och känt mig värdelös och hopplös, så jag har börjat skära mig..

Du måste lära dig att lindra smärtan på andra sätt än genom att skära dig. Lugnet som det ger beror på att betaendorfiner utsöndras i din hjärna. Det finns andra sätt för att framkalla endorfiner som inte inkluderar självskada. Träning är ett tips.

Gör något av smärtan. Ge den en "form" och bearbeta den genom till exempel musik, dans, teckning, skrivande etc.


   
SvaraCitera

Michee:

Gör något av smärtan. Ge den en "form" och bearbeta den genom till exempel musik, dans, teckning, skrivande etc.

Praktiskt taget vilken aktivitet som helst, sålänge du försöker hålla dig sysseltsatt. I alla fall i början..


   
SvaraCitera

Blondy:

Och vill verkligen sluta men kan inte..

Det är som vilket beroende som helst, och behandlas på samma sätt. Det är bara att välja en av följande:
1. Gör en cold turkey. Bara sluta rakt av, försök inte att "dra ner på det" utan bara totalsluta. Detta är den metod som funkat bäst för mig, även om det skall erkännas att jag har haft en del återfall och nu fått problem med det igen.
2. Gör mindre och mindre, och framförallt med trubbigare föremål. Om du använder rakblad nu - byt till brytbladsknivsblad (roligt ord, men ta bort kniven. Med kniv kan man råka skära sig farligt mycket). Därifrån kan du gå till pennvässarblad, och sedan är det smörkniven.
3. Ersätt med ett mindre beroende. Det här har jag testat, men kan inte direkt rekommendera det. Som en rökare som börjar snusa för att sluta med cigaretterna kommer du gå och vara beroende av båda ett bra tag, och när väl skärsuget släpper så kommer du ha ett nytt beroende att kämpa med.

Sedan finns det ju metoder för att mildra själva suget mer kortsiktigt. Choklad och roliga TV-serier funkar för mig, för andra fungerar det bäst att träna.

Lycka till!


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Börja göra något vettigt på din fritid? Ungdomar nuförtiden har för få intressen.

Och detta kan inte heller nog betonas, det är avgörande för om du lyckas eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har du svart hår?


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Ungdomar nuförtiden har för få intressen.

Det var bättre förr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Sedan finns det ju metoder för att mildra själva suget mer kortsiktigt. Choklad och roliga TV-serier funkar för mig, för andra fungerar det bäst att träna.

Haha 🙂 okeej.. ja ska försöka att över gå till smörkniven..
Tack


   
SvaraCitera

Gryphon:

Det var bättre förr.

Ja, jag har filosoferat om det påståendet ett tag nu och kommit fram till att det faktiskt stämmer.


   
SvaraCitera

Lägg av med sånt skit din jävla emo, om du nu lider så jävla mycket släng dig framför ett tåg så löser det alla problem. Eller få ut din ångest på andra istället.


   
SvaraCitera

Blondy:

så jag har börjat skära mig

Då känner man sig mindre värdelös och hopplös...

Michee:

Du måste lära dig att lindra smärtan på andra sätt än genom att skära dig

Linda smärta genom att skada sig, makes sense.

Fattar inte varför alla håller på med sån skit nu för tiden, har ju blivit typ nåt jävla mode, att tonårsflickor ska gå runt med röda streck på armarna efter skärsår. Blir bara så less. Ge bara fan i det, hur svårt kan det vara?


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Börja göra något vettigt på din fritid? Ungdomar nuförtiden har för få intressen.

Håller med.


   
SvaraCitera