Aviseringar
Rensa alla

hjälp!, 2 frågor


Ämnesstartare

hej, det är så att jag ska börja springa och träna.
med träna menar jag träna ryggen, armarna, magen, typ överkroppen.

1. Ska jag springa 2 dagar i veckan och träna 3 dagar i veckan, eller ska jag springa 3 dagar i veckan och träna 2 dagar i veckan?

2. Om det spelar någon roll: vilken tid på dygnet ska jag träna?? på morgonen, eftermiddagen, kvällen...?
har typ hört att det är bra att springa på morgonen?[confused]


   
Citera

ihafffl:

1. Ska jag springa 2 dagar i veckan och träna 3 dagar i veckan, eller ska jag springa 3 dagar i veckan och träna 2 dagar i veckan?

Får du väl bestämma själv :S Beror på va du vill satsa mest på..

ihafffl:

har typ hört att det är bra att springa på morgonen?

Det är för att du inte ätit något än, alltså bränner du bort fettet på din kropp för att få energi.


   
SvaraCitera

ihafffl:

1. Ska jag springa 2 dagar i veckan och träna 3 dagar i veckan, eller ska jag springa 3 dagar i veckan och träna 2 dagar i veckan?

Som sagt,det beror ju på vad du vill uppnå med träningen. Muskler? Styrketräning 3ggr, löpning 2 ggr. För att jobba mer på konditionen så tvärtom.

ihafffl:

2. Om det spelar någon roll: vilken tid på dygnet ska jag träna?? på morgonen, eftermiddagen, kvällen...?
har typ hört att det är bra att springa på morgonen?

Lagom intensiv träning på morgonen är bra då du förbränner lite, lite mer än senare pga. att du inte ätit än. Dock ska du inte träna stenhårt på morgonen för då bryter du ner musklerna istället för att förbränna fett. Så tänk på att inte gå ut för hårt med träningen innan frukost.


   
SvaraCitera

Som ´UnderTheSky ´säjer - det beror på vad du främst villl uppnå:
- Bli en god löpare - löpträning (minst) 3 ggr i veckan, styrka 2.
- Vill du få styrkla/muskler - 3 ggr i veckan, löpning 2

Är du morgonpigg och har tid, är löpning OK då. Lägg dej ned när du kommer "i mål" och kör situps med benen rejält vinklade i knäna och på det en del benlyft! Höjer värdet av både löpningen och annan magträning.

Men styrka/Muskler ska tränas e.m. eller kväll när man äter både före och efter.


   
SvaraCitera