Aviseringar
Rensa alla

Hjälp ang. kcal intag...!


Ämnesstartare

Hej!
Jag är ca 175 cm lång och väger någonstans mellan 55, 58 kg. Jag motionerar dagligen och ganska hårt i 4+ timmar i sträck.
Jag har under ett halvår nu desperat försökt gå ner i vikt till det där perfekta 49, 50 kg (och försökt hålla det) men så fort jag blir nöjd så återgår jag till att äta över 2500 kcal om dagen.
Hemma får jag ingen hjälp och jag får jätte mycket ångest över vikten. Och nu de senaste veckorna har satt ett dagligt mål på under 500 kcal (vilket jag vet är helt stört!) men jag vågar inte gå upp eller ner och jag har blivit beroende av den desperata hunger-känslan och yrheten....
Hjälp!


   
Citera
Ämnesetiketter

LIONH3AD:

49, 50 kg

LIONH3AD:

175 cm

not cool. [tard]


   
SvaraCitera

Jag tycker att du borde ta kontakt med BUP innan du får en allvarlig sjukdom typ anorexia. Det är inte alls nyttigt att väga så pass lite när man är så lång som 175. Du behöver absolut inte gå ner mer i vikt! [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har en ätstörning. Sök hjälp, eller bara någon som kan avlasta dig lite ifrån vad jag tror är oehört MÅNGA tankar om mat/vikt osv. Du förtjänar inte ett liv som bara handlar om att nå vissa magiska siffror!

Du förtjänar att äta mer än ynka 500 kcal om dagen!

Din målvikt är inte en frisk vikt, har inte en liten del utav dig redan insett det...?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mitt liv är bättre än ditt för jag har andra intressen här i livet än att banta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fluorette:

Din målvikt är inte en frisk vikt, har inte en liten del utav dig redan insett det...?

Helt ärligt så vet jag inte, jag tror det, men själva idealet verkar så himmla fint...

Bajskorv:

Mitt liv är bättre än ditt för jag har andra intressen här i livet än att banta.

Mitt liv är bättre än ditt för jag var inte tvungen att skriva så.

Ja, fast något vill jag ju göra, jag har haft andra problem med och haft ganska mycket kontakt med BUP och det ända dom erbjuder är samtalskontakt och det fungerar inte med mig...


   
SvaraCitera

LIONH3AD:

haft ganska mycket kontakt med BUP

Du är tjugo år? Eller?

Jag är 160 lång och väger 42 kg just nu (men det är dock på grund av att mina tarmar är förstörda). Jag går även på medicin som gör att jag inte känner mig hungrig alls. Det kan gå flera dagar till jag äter något och det är ett helvete. Skulle jag börja träna nu (vilket alltid känns frestande) skulle jag förstöra mig själv helt. Jag tror inte du vill väga så lite, för när man väl kommer dit så vill man bara gå längre. Det kan sluta illa alltså 🙁


   
SvaraCitera

Jag vill inte ens tänka på hur smal du måste vara just nu... för fem år sedan vägde jag 45kg och jag är 163... jag såg grymt utmärglad ut. Du är lite mer än 10 cm längre än mig...Du bör söka hjälp, det är inget sunt tänkande. Det kan vara svårt att inse, jag hade det i början och det tog ännu längre tid för mig att erkänna för mig själv att jag hade en ätstörning.

En förklaring till att du periodvis äter så mycket mer beror på att du svälter kroppen under långa perioder, då kan kroppen reagera med extrema hungerkänslor. Det kan i sin tur leda till hetsätande och vidare till bullime. Och det är inget vidare heller. Kontakta en dietist som hjälper med att få ordning på sunda matvanor/ sund träning. Någon som hjälper dig att landa.

Önskar dig lycka till.


   
SvaraCitera

4 timmars hård träning om dagen är för mycket, det sliter sönder muskler, skelett och andra vävnader i kroppen. 500 kcal om dagen är inte nog mycket energi för att hålla igång en kropp som inte rör sig alls. Att du är yr beror på att din kropp har svårt att hålla dig vid medvetande, för att du gör av med enormt mycket mer energi än du får i dig.

Sök vård. Kontakta en vårdcentral som kan ge dig en remiss till en ätstörningsenhet, eller sök dig till en ätstörningsenhet direkt. Det finns en lista efter län här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kindergartner:

Du är tjugo år? Eller?

Fjorton faktiskt, skrev bara in något.

mediakatt:

4 timmars hård träning om dagen är för mycket

Inte för mycket faktiskt, då jag belastar olika delar av min kropp vid olika moment... Och rör jag inte på mig så mycket så blir jag som en duracell-kanin :c

mediakatt:

Sök vård.

Och jag har ganska svårt för att söka hjälp över huvudtaget, det är d'rför jag skrev här för alternativa metoder...


   
SvaraCitera

Blir ledsen. [sad]


   
SvaraCitera

du ska inte gå ner i vikt!


   
SvaraCitera

LIONH3AD:

Inte för mycket faktiskt, då jag belastar olika delar av min kropp vid olika moment... Och rör jag inte på mig så mycket så blir jag som en duracell-kanin :c

Jo, för mycket. Att du huvudsakligen belastar olika kroppsdelar vid olika träningsmoment innebär inte att övriga kroppsdelar helt undkommer belsatning.

LIONH3AD:

Och jag har ganska svårt för att söka hjälp över huvudtaget, det är d'rför jag skrev här för alternativa metoder...

Det förstår jag. Men "alternativa metoder" innebär att sluta träna så mycket och börja äta mycket mer. Det är inte något som du kan komma ifrån. Och om du upplever ångest runt din vikt och inte vågar ändra på vad du äter så kommer du behöva hjälp med att kunna göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har tränat ganska hårt sen jag var liten och min kropp är ganska van vid det här laget... Dock finns det inte så mycket jag kan göra då det är mina djur jag har hand om när jag arbetar..

mediakatt:

Och om du upplever ångest runt din vikt och inte vågar ändra på vad du äter så kommer du behöva hjälp med att kunna göra det.

Ja, det förstår jag...


   
SvaraCitera

det är tok för lite.. och du ser sjukt på viktnedgång.. 500 kcal och 4 timmar träning varje dag.. knäppis[sad] så kan du inte hålla på i längden.. 55-58 kg till 175 cm är ju redan bra smalt det

tycker du borde gå och prata med någon


   
SvaraCitera