Aviseringar
Rensa alla

HJÄLP angående rättegång


Ämnesstartare

Hejsan, jag har blivit anklagad för att ha köpt en stulen jacka så jag har rättegång nu på torsdag angående detta.
Tjejen som blev av med jackan vittnade emot mig eftersom hon anmälde mig, hennes plast bror som jag sedan lämnade tillbaks jackan till och hennes mor som jag har bråkat med ska vittna emot mig.
Nu är det så att jag inte visste att jackan var stulen och när jag väl fick reda på det lämnade jag tillbaks jackan trots att jag förlorade en massa pengar själv... Sedan fick jag gå på förhör angående det där dom anklagar mig för att ha stulit den vilket jag inte har och har därför förnekat det.
Dom har även ljugit och sagt att jackan kostar 7000 kr vilket inte stämmer, det är en flask kort canada goose som dessutom var begagnad när flickan köpte den av en annan tjej.
Jag undrar nu hur sannolikt det är att jag blir fälld?
Hjälp någon?... Ligger sömnlös på nätterna pga dethära...


   
Citera
Ämnesstartare

saaaandra00:

Dom har även ljugit och sagt att jackan kostar 7000 kr vilket inte stämmer,

Låter konstigt att de kan ljuga om så uppenbart motbevisliga saker. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan inte hjälpa dig men att åklagaren inte har viktigare fall att ta upp är ju helt otroligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den där lagen är störd men det säger ju i princip att om du köper något stulet som är billigt så borde inse att den är just stulen, det känns som om det kan gå hur som helst, förmodligen svårbedömt för staten osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Låter konstigt att de kan ljuga om så uppenbart motbevisliga saker.

Det kan jag hålla med dig om men det är precis det dom har gjort. Dock så tror inte jag att polisen eller tingsrätten är experter på canada goose jackor och har förmodligen inte ens sett jackan ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saaaandra00:

flask kort canada goose

Hitta någon som kan vittna till din fördel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Låter konstigt att de kan ljuga om så uppenbart motbevisliga saker.

Det kan jag hålla med dig om men det är precis det dom har gjort. Dock så tror inte jag att polisen eller tingsrätten är experter på canada goose jackor och har förmodligen inte ens sett jackan ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Den där lagen är störd men det säger ju i princip att om du köper något stulet som är billigt så borde inse att den är just stulen, det känns som om det kan gå hur som helst, förmodligen svårbedömt för staten osv

Jag köpte jackan för 1000 kr och visste att den var fake men visste inte att den var stulen.. Riktigt synd att staten har tagit bort "God tro" lagen ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knak och sprak:

Hitta någon som kan vittna till din fördel

Hur menar du, vad ska de då säga? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saaaandra00:

Jag köpte jackan för 1000 kr och visste att den var fake men visste inte att den var stulen.. Riktigt synd att staten har tagit bort "God tro" lagen ..

Ah då är det nog gråzon, kan nog gå hur som helst då som sagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saaaandra00:

Nu är det så att jag inte visste att jackan var stulen och när jag väl fick reda på det lämnade jag tillbaks jackan trots att jag förlorade en massa pengar själv...

Tillexempel personen som berättade det? Menade mest att det borde vara bättre att dömas till att ha köpt en stulen jacka, än för att vara tjuvaren. En mot tre låter rätt svårt.


   
SvaraCitera

leta upp personen du köpte jackan av?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knak och sprak:

Tillexempel personen som berättade det? Menade mest att det borde vara bättre att dömas till att ha köpt en stulen jacka, än för att vara tjuvaren. En mot tre låter rätt svårt.

Ingen berättade riktigt för mig att jackan var stulen utan jag fick ett samtal av hennes mor där hon skällde ut mig då hon kallade mig för tjuv och anklagade mig för att ha jackan, jag hade ingen aning vad hon talade om och sa precis det till henne då sa hon "du vet vad jag pratar om. min dotters jacka har blivit stulen och DU har tagit den. Du kommer att åka dit för det!!!!!!!!!" sedan sa dom att ifall jag lämnade tillbaks jackan så skulle ingenting hända, de ljög då för om två dagar är det ju rättegång.. Så det var dom som sa att jackan var stulen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Ah då är det nog gråzon, kan nog gå hur som helst då som sagt.

det har du rätt i, det känns dock väldigt väldit surt att sona för ett brott man inte begått med flit och när dom dessutom fått tillbaks jackan medans jag har förlorat 1000 kr, fått ett rykte om att stjäla andras jackor samt att detta är inskrivet i mitt register. Väldigt väldigt surt som sagt dessutom så kommer jag att förmodligen få ungdomstjänst (samhällstjänst för unga) och behöva jobba mellan 20-60 timmar och inte ens få pengar för det..
Det finns väldigt många skumma typer så jag råder er att alltid köpa saker från affärer och inte från någon annan då det kan vara stöldgods.. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saaaandra00:

Jag undrar nu hur sannolikt det är att jag blir fälld?

I tingsrätten vet jag inte eftersom det finns en hel del galningar inom juridiken men antagligen inte, i hovrätten har jag väldigt svårt att tro det, och i högsta domstolen kan jag bara inte tänka mig att du blir det. Att omedvetet köpa stöldgods är inget brott. Hur ska de kunna bevisa att du varit medveten om det? Stå på dig om att eventuella bevis är förfalskade, och tveka inte att överklaga om det behövs, så klarar du dig enkelt utan advokat. Kanske att du dessutom kan stämma dem för förtal?


   
SvaraCitera