Aviseringar
Rensa alla

Hjälp! att kunna sluta!


Ämnesstartare

Ja skulle behöva lite hjälp med att sluta med skiten!
De började när ja var 18 år och fick reda på att min lever inte klara mer alcohol. och ja lovar alla här inne vet att de inte e kul å gå på fester när man e nykter så de började först med hasch men man tröttnar rätt snabbt på å bara röka hasch så då kom andra steget anfetamin i början tänkte ja inte så mkt de har rullat på rätt bra men nu har de kommit ja känner mig som en jävla pundare på plattan i sthlm ja har försökt lägga av nu ett tag men de går inte de ja klarar inte somna på nätterna om ja inte tar en spliff innan så ja undrar nu här inne om det finns nån som kan hjälpa mig tack i förhand


   
Citera

[confused]


   
SvaraCitera

anonympundare:

Ja skulle behöva lite hjälp med att sluta med skiten!

hmm jag som tänkte sluta dricka och röka nångång ibland istället. för det har hittills vurit den enda drogen jag kunnat hantera men det kanske inte är så klokt ändå om man läser vad du skriver.

men har du försökt prata med något proffs? läkare eller nått liknande?
du kanske skulle behöva in på behandling och sen bo på något halvägshem. det är inte så illa som det låter.


   
SvaraCitera

Eftersom du just enbart nämner spliffar just nu, så antar jag att det är cannabis du snackar om nu. Isåfall är det ett enbart psykiskt beroende, då cannabis inte är fysiskt beroendeframkallande överhuvudtaget. Så, eh, skatta dig lycklig eller nåt.

Det är bara lägga av, faktiskt. De väldigt svaga abstinensliknande symptom man kan få av cannabis är inte direkt nåt du kommer få några stora problem av.

Men jag antar att det handlar om ett slags blandmissbruk, där du är lycklig bara du får nånting. Där ligger ditt problem. Även det är till större delen psykiskt. Vore du fysiskt beroende av t.ex. tjack hade du haft rejäla problem, men duger det med en spliff innan du ska sova så kan du ju i princip sluta oroa dig helt.

Snacka med en psykolog eller kurator. Och så länge du bara behöver en spliff per kväll behöver du knappast känna dig som en "pundare på plattan", eftersom det inte är farligt.

lasseboy87:

hmm jag som tänkte sluta dricka och röka nångång ibland istället. för det har hittills vurit den enda drogen jag kunnat hantera men det kanske inte är så klokt ändå om man läser vad du skriver.

Det är troligen fortfarande klokare än att dricka sprit.


   
SvaraCitera

ISTHATSO:

Vore du fysiskt beroende av t.ex. tjack hade du haft rejäla problem

det var så jag uppfattade hans problem men det är ju inte så tydligt i texten. tjack är aja baja! mycket farliga saker.

och cannabis är inte så svårt att sluta med man måste bara vara hård mot sig själv. jag rökte aldrig så mycket själv men jag räknar med att anonympundare klarar det om han bestämt sig. börja med nått annat som inte är självdestruktivt. träning tex! nått som du tycker är kul eller som du tror dig kunna tycka om.


   
SvaraCitera

Börja med att trappa ned lite i taget när du tycker att du gjort en rejäl nedtrappning så lovar du dig själv att inte röka mer.. Jag själv röker nu bara för att kunna somna och på helger ibland, det funkar [cute]


   
SvaraCitera

Ta en 5-HTP tillsammans med vitamin B6 morgon och kväll. Hjälper mot abstinens samt gör dig piggare och gladare.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera