Aviseringar
Rensa alla

Hjälp; Första världskriget


Ämnesstartare

Jag har ett litet förhör imorgon som handlar om första världskriget och undrar om ni skulle kunna hjälpa mig lite genom att berätta lite om det olika orsakerna & konsekvenserna.

till exempel, orsaker:
långvariga - nationalism, kamp om kolonier, franska-tyska kriget, allianser

Direkta - skotten i Sarajevo osv osv

om ni kan berätta lite OM det mesta, tacksam för svar:)


   
Citera
sluk
 sluk

Frankrike och Tyskland: Dessa två länder var under den här tiden Europas främsta industri länder. Dock hade Frankrike kommit efter och detta skylde dom på krigsnederlaget 1871(om jag minns rätt) då tyskarna tog de två rika franska landskapen Alsaac och Lorraine. Det var väldigt spänt kring gränserna mellan dessa 2 länder och man bevakade varandra noga hela tiden. 
Tyskarna ansåg att dom var omringade av fiender och slöt sig därför i ett förbund med Österrike-Ungern och Italien. Den här alliansen kallades senare för trippelalliansen.
Tyskland fortsatte hela tiden att utveckla och modernisera krigsmakten.
Dom byggde bland annat en väldigt imponerande och stor flotta.
Det ledde till att Britterna blev oroliga(minns inte direkt varför...)
Sedan kom trippelententen..

Det är typ det jag minns ang Frankrike och Tyskland..


   
SvaraCitera

Med reservation för att jag kan minnas vissa detaljer och sånt fel (och så kanske jag utelämnar en del saker):

Orsaker
Till att börja med var Europa uppdelat i två stora allianser, Ententen (Frankrike, Storbritannien med kolonier, Ryssland och senare även Italien) och Centralmakterna/Trippelalliansen (Tyskland, Österrike-Ungern och i början Italien). Läget var lite spänt mellan allianserna, men ingen förväntade sig krig. Däremot hade ändå länderna gjort upp planer för vad de skulle göra ifall det trots allt skulle bli krig. Tyskland använde sig till exempel av Schlieffenplanen, som gick ut på att snabbt anfalla på bred front mot Frankrike, och därmed satsa på en snabb seger i väst varpå man senare kunde fokusera på Ryssland i öst.

Sedan skedde skotten i Sarajevo. Österrike-Ungern var väldigt tveksamma när det gällde hur de skulle agera. Hade de snabbt basunerat ut att det var Serbiens fel och därefter invaderat landet hade Första världskriget antagligen aldrig skett. Däremot tog det en lång stund, vill minnas över en månad, av velande och misslyckade diplomatiska försök innan man till slut förklarade krig mot Serbien. Under den tiden hade dock Ryssland hunnit uttrycka sitt stöd för Serbien, och påbörjade i samband med det även sin mobilisering.

Tyskland förlitade sig som sagt på sin Schlieffenplan, som i princip gick ut på att vinna i väst innan ryssarna hade hunnit samla sina arméer (vilket skulle ta ett tag på grund av landets stora arealer och långa avstånd mellan befolkningscentra), insåg att ju längre tid de tvekade, desto sämre utsikter hade de i ett eventuellt krig. Därför mobiliserade även de snabbt, och påbörjade sitt anfall mot Frankrike enligt planen. Kriget var ett faktum.

En annan sak som kan vara värd att nämna är att diplomatförbindelserna i Europa var dåliga på den tiden, och kriget hade mycket väl kunnat hindras om man bara hade haft bättre kommunikation mellan länderna.

Konsekvenser
Den mest självklara konsekvensen av första världskriget är andra världskriget. Versaillesfreden tvingade tyskarna att på sig hela skulden. Dessutom var Nationernas Förbund ett gravt misslyckande. Fredsavtalet gjorde att tyskarna kände sig svikna av sina makthavare när det gick dåligt för landet, och man poängterade att landet aldrig blev besegrat i fält. Folket vände sig till NSDAP och där börjar en annan historia.


   
SvaraCitera

Redan från början fanns stora spänningar mellan Frankrike och Tyskland pgaa Tyskland tagit mark från Frankrike vid kriget 1871.
Viss spänning mellan ententen och centralmakterna rådde. Bl.a. av maktskäl och nationaism. 

Skotten i Sarajevo 28:e juni utfördes av medlem i den serbiskt nationalistiska organisationen Svarta Handen vars mål var att skapa ett rike som Storserbien där de bl.a. ville ha med Bosnien.
ÖsterrikeUngern ansåg att detta var ett hot mot staten och att om de fick som de ville skulle fler grupper vilja bryta sig loss för att skapa egna nationer. De ansåg att Serbien gjort för lite mot terrorgruppen och ville därför straffa Serbien med ett krig.
De visste att Serbien hade den ryske tsaren och således hela Ryssland på sin sida och därmed även Frankrike och Storbritannien. Regeringen i Wien såg därför till att ha Tyskland på sin sida vid eventuellt krig vilket de försäkrade att de var. 

28:e Juli började de tuffa förhandlingarna mellan allianserna för att förhindra krig. Hot och kapprustningar varvades i en vecka innan Tyskland (?) den 4:e augusti förklarade krig mot Ryssland (?).
Observera att jag är högst osäker på vilka länder som började med att förklara krig.


   
SvaraCitera