Aviseringar
Rensa alla

Hjälp gå upp i vikt


PMR
 PMR

123_joe2

Som det redan sagts; räkna kalorier och för matdagbok. Det är dock inget man orkar och vill göra varje dag resten av sitt liv och det kan tendera att bli av ett sjukligt beteende. Det räcker att du gör det under några veckor för att få ett hum om hur mycket du faktiskt äter och gör av med. Det kan öppna ögonen på en. Tänk på att även om du skulle vara sängliggandes en dag, så gör du dig av med energi. Man har ett så kallat basalt energibehov. Det går åt energi för att hålla alla inre organ igång. Jag vet flera som haft problem med vikten (åt det ena eller andra hållet, inkl. mig själv), som knappt ätit något alls under ett par dagar och tänkt att "det gör ju inget, för jag har ju bara suttit framför datorn och inte tagit mig utanför dörren".  Lycka till nu!


   
SvaraCitera

123_joe2: Det med räkna kalorier har jag aldrig förstått. Står kalorierna på de man äter o hur mycket kalorier ska man äta för att gå upp?

Det går att räkna ut ungefär hur många kalorier som du bränner per dag och använda som riktlinje. Jag använde mig av  http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php och kom fram till att du förbrukar ungefär 2200 kcal (kalorier) om dagen.

Det går naturligtvis inte att lita på sådana här till 100% då allas kroppar fungerar olika, men de ger en ganska bra bild av vad man bör ligga på. För att gå upp i vikt så skulle jag rekommendera att du ökar till runt 2500-2600 kalorier om dagen och ser samtidigt till att det är så bra mat som möjligt (rätt sorts proteiner och fetter). Det är enklare för kroppen att ta upp energi ordentligt om den mår bra i övrigt. Glad


   
SvaraCitera

Buddah: Det går att räkna ut ungefär hur många kalorier som du bränner per dag och använda som riktlinje. Jag använde mig av  http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php och kom fram till att du förbrukar ungefär 2200 kcal (kalorier) om dagen.

Det går naturligtvis inte att lita på sådana här till 100% då allas kroppar fungerar olika, men de ger en ganska bra bild av vad man bör ligga på. För att gå upp i vikt så skulle jag rekommendera att du ökar till runt 2500-2600 kalorier om dagen och ser samtidigt till att det är så bra mat som möjligt (rätt sorts proteiner och fetter). Det är enklare för kroppen att ta upp energi ordentligt om den mår bra i övrigt.

Tror dock inte riktigt på dem där beräkningarna. Själv är jag både kortare och smalare än mina vänner som säkert också rör sig mer än jag, samtidigt som jag nästan äter dubbelt så mycket som dem. Måste ha en sjuk ämnesomsättning. 


   
SvaraCitera

123_joe2:

En vanlig dag är frukoss, mat i skolan, något när jag kommer hem, sen mat hemma, sen kan jag äta något typ några bullar eller frukt. Sen kvällsmat

Är du hungrig på natten eller kvällen?


   
SvaraCitera

Knekten: Tror dock inte riktigt på dem där beräkningarna.

Så länge man inte har en ämnesomsättning som är superbra eller superdålig så diffar det nog inte mer än max 250 kcal åt något håll. Det viktiga är att man får en siffra att jobba med från början som man kan gå efter. Märker man att man inte går upp/ner det man vill så är det ju bara att justera intaget. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten:

Är du hungrig på natten eller kvällen?

Ja


   
SvaraCitera
Tellus

123_joe2: Det är äckligt att va så smal som jag.

DET ÄR DET INTE ALLS. Om anledningen att du vill gå upp i vikt är att du tycker att det är äckligt så är det jättesynd. Tänker att så länge du mår psykiskt och fysiskt bra är allt lugnt. Det är så klart min åsikt och du får göra som du vill blablabla och sånt. Slutsats: Du är inte äcklig bara för du väger lite.


   
SvaraCitera

123_joe2:

Ja

Ett tips är att typ förbereda någonting du kan gå upp och äta på natten. Exempelvis kosttillskott. 


   
SvaraCitera
Pardon

Fortsätt äta regelbundet och bra. Börja använda gainer om du vill, men använd den rätt. Ta den inte 30 min innan middagen för att sen inse att du måste hoppa middagen och sen ändå intala dig själv att du nu har fått i dig mer kalorier än om du skitit i gainern och käkat middag. (en kalori är en kalori men samtidigt inte, en kalori har en annan inverkan på din kropp rent näringsmässigt än en annan, och väljer du bättre kalorier kommer du må bättre och orka mer på exempelvis gymmet). Träna, släng in mer pass än 2 i veckan om du har tid. Det kommer din kropp garanterat klara, om du har tid dvs.

Vad tränar du på gymmet? har du blivit starkare under de här två månaderna?


   
SvaraCitera
Draug

Drick ett par pilsner om dagen så ska du se att midjan breddar sig fortare än du kan ana.


   
SvaraCitera