Aviseringar
Rensa alla

Hjälp! Hur gör vi Ungdomar.se till en ännu bättre sajt?


När folk blir bannade på forumet, istället för att bara låta dom gå kan man skenavrätta dom. 


   
SvaraCitera

- se till så att sökfunktionen fungerar och ger rimliga resultat
- gå över till kategorier
- realtidsupdateringar av notiser och chatt meddelanden
- fixa så man kan besöka "i mina tankar just nu" på mobilen
- hade varit roligt med achievements
- fixa så det är någon trevlig färg i adress fältet i chrome på mobilen
- mer möjligheter att göra sin presentation personlig


   
SvaraCitera
reben

adaq: - fixa så man kan besöka "i mina tankar just nu" på mobilen

vad är problemet här?


   
SvaraCitera

reben:

vad är problemet här?

Chrome på mobilen slutar alltid att svara när jag besöker den tråden


   
SvaraCitera

Fixa https, det kan fixas pretty much gratis nu för tiden. Och det förbättrar er SEO, skapar extra förtroende och säkerhet. Jag kan hjälpa er om ni behöver det, men börja kanske kika på letsencrypt om budgeten är tight.

Low hanging fruit liksom.


   
SvaraCitera

adaq:

Chrome på mobilen slutar alltid att svara när jag besöker den tråden

Funkar för mig :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:

Stöd och svar ska inte komma först när den visar sökresultaten. Antingen så får ni väl göra som kategorier för sökresultaten (stöd och svar, forumet, användare)

Eller så borde ni byta ordning till användare, forumtrådar, foruminlägg, stöd och svar)

Och sen så borde ni (om det går) göra så att man även får fram sökresultat, även om man stavar lite fel, eller använder olika ord. Tex så borde den kunna hitta en tråd vid namn "vad heter jag" genom att söka på "vad är mitt namn", om det går då. Förstår att det kan vara väldigt svårt att lyckas bra med. Men det skulle vara användbart.

Ruttenfisk:
Största felet med sökfunktionen imo är att den visar upp resultaten i väldigt konstig ordning. Det känns exempelvis som om den knappt tar hänsyn till relevans alls. 

Kommer att undersöka saken. Själva sökmotorn som ligger och tuggar i bakgrunden kommer jag med största sannolikhet inte röra, så "snarlika ord" och liknande kommer nog inte att lösas tyvärr. Det jag tänker mig är rimliga fixar är dels att kika på i vilken ordning resultaten kommer samt undersöka hur meckigt det vore att trycka in lite fler sökparametrar á tid, tråd vs inlägg etc. 

vonKissekatt:
Stöd och svarpersonerna borde vara aktivare (det är väl dock en annan fråga inser jag nu), speciellt nu när så många unga tillkommit. Kategorier och varningspoäng borde nog införas också. 

Niklas:
Tror att sajten hade haft enorm nytta av att ha ett fåtal kategorier som trådar kunde sorteras under. 

Ja, min personliga önskelista har det här överst på sig. Inte nödvändigtvis en massa kategorier som tidigare på sajten men ett fåtal utvalda taggar som är valbar i en obligatorisk dropdown eller liknande vid trådstart som forumets startsida kan använda för att inte bara visa low-effort-trådar á forumlekar överst. Får se ifall det är görbart på den tiden som finns.

Inte Jung:
vill att någon typ av fanfar skall spelas upp för samtliga användare varje gång jag svarar i en tråd

Om du minns min tid som makthavare över ett visst systerforum till UM så vet du att jag inget hellre vill än att balla ur med konstiga skräddarsydda prylar för användare och loopade bilder på Kim Jong Un som bakgrund på sajten etc. Tror inte jag får så mycket gehör hos ledningen med de grejerna nu dock. :(((

bitter:
grattis till makten/ansvaret!
jag tror att varningspoängssystemet var bättre, det blir mer uppenbart rättvist då. kanske även bra om de är offentliga så det blir mindre tjafs om att vissa kommer undan och andra inte gör det?
jag saknar även dold text, men det är mer anknutet till charm än något funktionellt hehe.

Tack! Vi har diskuterat det internt och är lite nyfikna på hur det skulle kunna utformas, men det är nog gissningsvis en bra bit in i pipelinen alternativt något som kanske kommer att kunna köras i samband med ett visst annat projekt som är i uppstartsfas nu. 🙂

bitter:
en app?

Hur tänker du att en sån skulle kunna vara utformad i så fall? Vore ju gött med push-notiser för när man blir citerad etc. 

adaq:
- se till så att sökfunktionen fungerar och ger rimliga resultat
- gå över till kategorier
- realtidsupdateringar av notiser och chatt meddelanden
- fixa så man kan besöka "i mina tankar just nu" på mobilen
- hade varit roligt med achievements
- fixa så det är någon trevlig färg i adress fältet i chrome på mobilen
- mer möjligheter att göra sin presentation personlig

Achievements/gamification är ett spännande område, hur skulle det kunna se ut typ? "Posta 20 trådar", "Logga in varje dag i en månad" etc? Färg i adressfältet på mobilen kan nog hamna på listan, gillar 2-minuter-grejer som ger snabb effekt. 

aristoteles:
Fixa https, det kan fixas pretty much gratis nu för tiden. Och det förbättrar er SEO, skapar extra förtroende och säkerhet. Jag kan hjälpa er om ni behöver det, men börja kanske kika på letsencrypt om budgeten är tight.

Low hanging fruit liksom.

Helt klart. Är märkligt att sajten idag inte kör https. Använder letsencrypt på alla mina andra projekt så det ska inte vara några problem att styra upp. Behöver säkerställa 301or på routingen så det är lite nginx-confande som kanske drar ut på tiden lite för min del, men helt klart något som ska göras.


   
SvaraCitera
Kudhos

Fixa hela "det tog för lång tid för dig att svara" grejen på pm och inlägg. I synnerhet för mobila enheter. Kanske borde gå att ta bort time out grejen sålänge textfältet har fått input. 

Tillåta webm och gfy. Inte bara gifs alltså


   
SvaraCitera
Kudhos

Vill ni ha conceptdokument? Kan ett och annat kring front-end och koncept. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
Vill ni ha conceptdokument? Kan ett och annat kring front-end och koncept. 

Har du förslag så kikar vi gärna, men jag vill inte heller höja några förhoppningar alltför mycket om du lägger en massa obetald arbetstid på grejer som kanske inte går att ordna på den tiden som allokerats för att bygga grejer på. Glad


   
SvaraCitera
Kudhos

Edinburgh:

Har du förslag så kikar vi gärna, men jag vill inte heller höja några förhoppningar alltför mycket om du lägger en massa obetald arbetstid på grejer som kanske inte går att ordna på den tiden som allokerats för att bygga grejer på. Glad

Nej det vet jag. Ser det främst som en chans att hjälpa samt bygga ut min portfölj


   
SvaraCitera

Sortera trådar på antal visningar.
Visa antal besökare och användare online som förr.


   
SvaraCitera

Edinburgh: Achievements/gamification är ett spännande område, hur skulle det kunna se ut typ? "Posta 20 trådar", "Logga in varje dag i en månad" etc?

Ja exakt så tänkte jag Tumme upp


   
SvaraCitera

Utöver de tidigare förslagen, säger jag teman! Vore trevligt att kunna byta mellan ungefär 5 olika färgteman och specialanpassade sådana att välja under högtider som halloween, jul, påsk etc, hade givit mer liv till sidan.

Kan eventuellt börja skissa på ett par idéer i form av bildmallar som ni kan använda er av. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Tar man bort sin användare så borde även bilder och sånt inom inlägg tas bort. Borde spara på belastningen. 


   
SvaraCitera