Aviseringar
Rensa alla

Hjälp! Hur gör vi Ungdomar.se till en ännu bättre sajt?


Haien

Ruttenfisk:

Det finns ju två dropdown-listor, där samtliga sidor i tråden finns som alternativ. För "Mina tankar just nu", som har nästan 10 000 sidor, innebär det alltså att uppemot 20 000 alternativ måste laddas in, vilket är väldigt mycket. Vore väldigt lätt att fixa något mer light-weight dock, till exempel att man istället för att välja från en lista får skriva in vilken sida man vill gå till.

Mm precis. Skulle dock bli förvånad om någon gör något åt det då man tydligen måste vara på dem 24/7 i några månader för att nåt ska hända..


   
SvaraCitera
time
 time

Haien:

Mm precis. Skulle dock bli förvånad om någon gör något åt det då man tydligen måste vara på dem 24/7 i några månader för att nåt ska hända..

Hörru, du behöver inte vara passivt aggressiv. Då teknikern inte är en vanlig användare och hänger här med jämna mellanrum samt då moderatorerna inte heller har daglig kontakt med honom är det inte alltid det går fort. Sen är det ju en fråga om era telefoners kapacitet också, vilket vi av naturliga skäl inte kan göra någonting åt - jag har testat ladda de större trådarna i olika webbläsare med olika telefonmodeller och inte upplevt det ni beskriver.

I några fall har vi gjort nya trådar och stängt ner de gamla men (och jag kan inte fatta att jag säger det här för det har jag aldrig gjort förut) ni är för unga för att ha närvarat när I mina tankar just nu #1 eller Hur ser ni ut #1 (och så vidare) låstes för att öppna upp för nya trådar och det blev ett jäkla hallå och ramaskri. Folk blir inte nöjda hur man än gör.


   
SvaraCitera
time
 time

Med det sagt: testa andra webbläsare och se hur det fungerar. Vill ni ha snabbare feedback och återkoppling gällande det tekniska, lämna uppgifter kring er telefonmodell, vilken webbläsare ni använder samt vilken tråd det gäller och maila support@ungdomar.se. Det hjälper oss tusen gånger mer på vägen mot att hjälpa er än vad det gör att sitta och bli upprörd för att moderatorerna som inte kodar inte kodar sajten! Party


   
SvaraCitera
Haien

time:

Hörru, du behöver inte vara passivt aggressiv. Då teknikern inte är en vanlig användare och hänger här med jämna mellanrum samt då moderatorerna inte heller har daglig kontakt med honom är det inte alltid det går fort. Sen är det ju en fråga om era telefoners kapacitet också, vilket vi av naturliga skäl inte kan göra någonting åt - jag har testat ladda de större trådarna i olika webbläsare med olika telefonmodeller och inte upplevt det ni beskriver.

I några fall har vi gjort nya trådar och stängt ner de gamla men (och jag kan inte fatta att jag säger det här för det har jag aldrig gjort förut) ni är för unga för att ha närvarat när I mina tankar just nu #1 eller Hur ser ni ut #1 (och så vidare) låstes för att öppna upp för nya trådar och det blev ett jäkla hallå och ramaskri. Folk blir inte nöjda hur man än gör.

Det är då inte telefonens kapacitet som brister då det är en galaxy s7 edge med 4gb ram, vilket inte har något problem med något alls förutom att öppna stora trådar på den här sidan.

Det funkade men tog lång tid att ladda i Firefox och samsungs egna webbläsare.


   
SvaraCitera
time
 time

Haien:

Det är då inte telefonens kapacitet som brister då det är en galaxy s7 edge med 4gb ram, vilket inte har något problem med något alls förutom att öppna stora trådar på den här sidan.

Det funkade men tog lång tid att ladda i Firefox och samsungs egna webbläsare.

Har testat med en galaxy s7, har testat med iPhonemodeller från 2012 och framåt och någon till. Inte märkt av problemet. Inte ens med min nuvarande telefon som alltid är lite konstant överbelastad pga att jag inte riktigt tar hand om den som jag bör! 

Definiera gärna lång tid. 


   
SvaraCitera

time:

Har testat med en galaxy s7, har testat med iPhonemodeller från 2012 och framåt och någon till. Inte märkt av problemet. Inte ens med min nuvarande telefon som alltid är lite konstant överbelastad pga att jag inte riktigt tar hand om den som jag bör! 

Definiera gärna lång tid. 

På min iPhone 4S brukade webbläsaren krascha när jag gick in i Mina tankar just nu, tror det var Chrome jag använde då?
På min Samsung J5 (med Firefox) kan det gå långsamt när jag har sämre internetuppkoppling, då den navigeringslösning ni har i praktiken innebär 660 kB extra som måste läsas in varje gång (och därmed inte cacheas till skillnad från t.ex. bilder). Det låter kanske inte jättemycket, men om man tänker att hela sidan i övrigt är på ungefär 40 kB (dvs att dropdown-listan står för 95% av det som måste läsas in) är det väldigt mycket.
Med andra ord slukar sidan massa bandbredd och resurser (som bevisligen för vissa gör att tråden blir helt obesökbar) på grund av en dålig lösning som skulle ta max en timme att åtgärda.


   
SvaraCitera
Haien

time: Definiera gärna lång tid.

I stället för att ta det vanliga 1/2 till 1 sekund så tar det ca 10 sekunder, vilket tyder på att nåt är fel.


   
SvaraCitera

Hur man rengör  kontoret ?  Ge oss mer än 10 tips för kontorsrengöring


   
SvaraCitera

Det låter kanske inte jättemycket, men om man tänker att hela sidan i övrigt är på ungefär 40 kB (dvs att dropdown-listan står för 95% av det som måste läsas in) är det väldigt mycket.

En varm och härlig innemiljö med rätt Braskaminer


   
SvaraCitera
time
 time

Ruttenfisk: Med andra ord slukar sidan massa bandbredd och resurser (som bevisligen för vissa gör att tråden blir helt obesökbar) på grund av en dålig lösning som skulle ta max en timme att åtgärda.

Skriv gärna ner hur vi åtgärdar detta då, så spar vi tid!


   
SvaraCitera

time:

Skriv gärna ner hur vi åtgärdar detta då, så spar vi tid!

Finns många sätt att lösa det på, alla skulle visserligen kräva att man ändrar utseendet något, men i slutändan skulle sidan bli mycket mer lightweight (speciellt i större trådar) och om man gör det bra blir även själva navigationen enklare.

Ett forum som har gjort det bra är Flashback. Där finns en begränsad dropdownlista (innehåller inte bokstavligen tio tusen val som det ser ut i Mina tankar just nu), som dock låter en skriva in exakt sidnummer om man så vill. Exempel:
ddflashback.png

Liknande funktionalitet återfinns i forummjukvarorna phpBB, MyBB, vBulletin och Burning Board (samt säkert flertalet fler, dessa var enbart de första jag kom att tänka på). Gemensamt är att ingen har löst det på Ungdomars sätt - av självklara anledningar.

phpBB:
ddphpbb.png

MyBB:
ddmybb.png

vBulletin:
ddvbulletin.png

Burning Board:
ddburningboard.png

Nu orkar jag inte riktigt skriva kod för något sådant, men det som jag tror skulle fungera bäst vore någonting i stil med hur det ser ut på Flashback med mobil/små skärmar:
ddflashback2.png
Rent tekniskt skulle man behöva byta ut select-elementet mot en ul-lista där varje sidnummer man vill ha med är en länk (eller att man fixar med en event listener) i ett listelement (och naturligtvis får man göra det snyggt med CSS). Listan går dock att skippa om man enbart vill ha så att man skriver in vilken sida man vill gå till (såsom för t.ex. phpBB och MyBB).
Därtill skulle det behövas ett enkelt input-element där man kan skriva in listan man vill gå till, och fixa det med en HTML-form och/eller JavaScript. Eventuellt lägg till lite client side validering för att hindra att användaren försöker gå till en sida som inte finns i tråden (en enkel clamp-function bör vara nog).
Det skulle kräva ändringar både frontend och backend, men det är inte särskilt avancerat och bör inte innebära några större svårigheter.


   
SvaraCitera
time
 time

Ruttenfisk:

Finns många sätt att lösa det på, alla skulle visserligen kräva att man ändrar utseendet något, men i slutändan skulle sidan bli mycket mer lightweight (speciellt i större trådar) och om man gör det bra blir även själva navigationen enklare.

Tack så otroligt mycket för ett dedikerat och välskrivet meddelande. Jag kodar ju inte som alla bör veta vid det här laget men jag ska skicka vidare länken till ditt inlägg och så får vi hoppas att något händer. Jag tror vi alla är överens om att vi vill göra UM till den absolut bästa sajten det bara går! 


   
SvaraCitera

fixa avregisteringsknappen, går ej att avregistrera


   
SvaraCitera
time
 time

Getrekt:
fixa avregisteringsknappen, går ej att avregistrera

Biljett skickad! 


   
SvaraCitera

Tänker att den trasiga avreggningsknappen är en konspiration och ett desperat försök att behålla medlemmar.


   
SvaraCitera