Aviseringar
Rensa alla

HJÄLP kan inte orderna >_>


Ämnesstartare

Fick några ord i läxan som jag inte förstå VAD DET är.

KAN NÅN SNÄLLA FÖRKLARA förhör imon

1.ett Reportage-Ganska utförlig skildring av händelser för tidning
2.en insändare-Brev från läsaren till tidning,tidning artikel
3.en bilaga-trycke tidningar,sickare med till tidning
4.granska-undersöka något
5.löpsedlar-affisch som gör reklam

SNÄLLA NÅN FÖRKLARA FÖR MIG TYDLIG,HAR ALDRIG HAFT G POÄNG I DEN HÄRA TERMINEN =S


   
Citera
Ämnesstartare

Kan du inte bara lära dig de här 5 orden till imorn? [tard]


   
SvaraCitera

Oj vilka svåra ord. Går du i femman?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vadå? Det står ju vad det är?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nice har gått 13min och ingen har förklarat,
jag går i FBG,alså klass för dom som har dålig utal och förståelse


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kaptenkrok:

1.ett Reportage-Ganska utförlig skildring av händelser för tidning
2.en insändare-Brev från läsaren till tidning,tidning artikel
3.en bilaga-trycke tidningar,sickare med till tidning
4.granska-undersöka något
5.löpsedlar-affisch som gör reklam

Du har ju svaren uppskrivna redan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men dom är cepiga svar,förklara nån med mening och gör det tydlig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kaptenkrok:

men dom är cepiga svar,förklara nån med mening och gör det tydlig

Har du tillgång till en dagstidning eller en gratistidning (typ Metro)? Där kan du se konkreta exempel på reportage, insändare och olika typer av granskningar.

Löpsedlar är de där gula affischerna som brukar sitta utanför Pressbyrån och som gör reklam för innehållet i dagens tidning. En bilaga är en extra tidning till huvudtidningen - till exempel Aftonbladet Söndag som är en bilaga till Aftonbladet på söndagar, eller På stan som är en bilaga till DN på torsdagar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kaptenkrok:

Reportage

Det är när man skriver om något som är viktigt

Detta är bara extra som jag TROR, men använd inte det imorgon för jag är inte 100% säker :S Detta asså--> Dold text: (och när man har följt någon händelse och skriver om det och dens uppdateringar)

kaptenkrok:

insändare

En vanlig person, alltså en person inte inte är journalist som har skikat in något (fakta om något) som en journalist kan använda när den skriver dennes repotage och artikel.

kaptenkrok:

granska-undersöka något

Exakt vad det är.

kaptenkrok:

löpsedlar-affisch som gör reklam

Exakt vad det är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Regn:

som har skikat in något (fakta om något) som en journalist kan använda när den skriver dennes repotage och artikel

Inte riktigt. Det du talar om är att allmänheten kan tipsa om något som journalister kan skriva om, insändare är enligt Nationalencyklopedins definition "tidningsartiklar som tidningens läsare bidrar med". Alltså, en person skickar in en artikel, replik eller åsiktsyttring (de två senare är vanligast) som sedan publicerats i en tidning. De större tidningarna har mig veterligen en sida där insändare regelbundet publiceras.


   
SvaraCitera

kaptenkrok:

jag går i FBG,alså klass för dom som har dålig utal och förståelse

får man kommentera stavning till sånna, eller är ni som dyslektiker och menar att man inte får rätta dem om de skriver konstigt. Annars så är pluralformen av "ord" inte "ordena" utan bara "orden".

Men nu har du ju fårr ännu klarade förklaringar på orden du hade i läxa, så jag bryr mig inte om att förklara ännu mer : )


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Inte riktigt. Det du talar om är att allmänheten kan tipsa om något som journalister kan

ok ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera