Aviseringar
Rensa alla

Hjälp! Måste jag betala?


Ämnesstartare

Hej
fick ett bra erbjudande om studentflak idag. Killen som gav mig informationen bad mig fylla i ett papper (bokningsavtal, står det) och det gjorde jag. Jag fick pappret, som han tog kort på, och han sa att han kommer ringa mig tisdag eller onsdag nästa vecka för att höra om min klass vill gå med på avtalet eller ej men eftersom att jag redan skrivit under och angett personuppgfter kan de väl kräva en betalning från mig, eller hur?

Det verkar så skumt att de ska ringa upp och Bekräfta... Fattar ingenting, känner mig skitblåst och vill dö.

Kan någon hjälpa mig förstå den här skitjobbiga situationen? Vågar inte berätta för klasskamraterna som säkert kommer hata mig för det här (jag skulle de).

obs. killen jobbade för studentflak.nu och efter att ha kollat lite där verkar de inte så värsta pålitliga utifrån mina fördomar.

/100% Blondin.


   
Citera
Ämnesstartare

Något säger mig att jag kommer få betala dessa 12000

[cry] hur kan man vara så dum i huvudet?!


   
SvaraCitera

Förhoppningsvis är det inget idiotföretag som lurar studenter på ett sådant sätt. Men det skulle ju mycket väl kunna bli så att du får betala skiten nu. Vad stod det på avtalet, stod det att du kommer att binda upp dig till någonting? Annars är det ju inga problem. Skulle säga att allt beror på vad som stod på avtalet, helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad står det på pappret?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läste du inte igenom vad som stod på pappret?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soundsystem:

Förhoppningsvis är det inget idiotföretag som lurar studenter på ett sådant sätt. Men det skulle ju mycket väl kunna bli så att du får betala skiten nu. Vad stod det på avtalet, stod det att du kommer att binda upp dig till någonting? Annars är det ju inga problem. Skulle säga att allt beror på vad som stod på avtalet, helt enkelt.

Alltså, det står typ hur mycket som ska betalas och när sedan stod det vad man ville ha med (men det kunde ändras tills nästa vecka) och sist skulle jag ange min underskrift. Uppgifter om vilken skola och ort skulle också med, samt mina personuppgifter. Känns ju som att jag bundit mig till något... De har ju all information och min underskrift på det. Han kan ju ha ljugit om att jag inte behöver betala en enda krona förrän jag per telefon bekräftat avtalet, för hans ord stod inte med någonstans - inte ens på hemsidan.

Vad gör man? Är jättenojjig, vill spy[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är du samma som den där "detberoropå"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

malber:

Läste du inte igenom vad som stod på pappret?

dvärgkastarn:

Vad står det på pappret?

Han hade bara ett papper med sig (ch flera kopior utav det förstås) där det stod "bokningsavtal mellan åkeri och hyresman för studentflak"
Sedan skulle jag fylla i en massa. Frågade honom massa frågor och försäkrade mig om att jag inte behöver betala förrän samtalet nästa vecka men han kan ju ha ljugit![shake]

S3ON:

Är du samma som den där "detberoropå"?

aa, samma godtrogna, lilla tjej....... vissa saker tycks aldrig förändras liksom min slarviga stavning på internet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det fanns ingen avbokningsklausul eller liknande?


   
SvaraCitera

debepe:

Vad gör man? Är jättenojjig, vill spy[sad]

Ta kontakt med honom, några kontaktuppgifter borde ju finnas. Men står det inte att "avtalet" är bindande, så är det ju inte det. Då kan de inte kräva någonting av dig. Då fungerar det väl endast som en intresseanmälan snarare?

debepe:

Frågade honom massa frågor och försäkrade mig om att jag inte behöver betala förrän samtalet nästa vecka men han kan ju ha ljugit![shake]

Då är det hans problem, och då ska du inte gå med på att betala.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Frågade honom massa frågor och försäkrade mig om att jag inte behöver betala förrän samtalet nästa vecka men han kan ju ha ljugit!

I som "Du behöver inte betala nu, utan betalningen sker nästa vecka" ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Det fanns ingen avbokningsklausul eller liknande?

Inte vad jag såg, har pappret här bredvid mig... Men han sa att om jag hittar ett bättre erbjudande så kommer de erbjuda samma sak fast dra av 500 kr på det, och det låter för bra för att vara sant men får mig att tro på att jag inte blivit lurad eftersom att jag verkar kunna ändra kostnaderna tills på tisdag lär jag väl inte vara bunden till något? Men isåfall, varför skulle jag ange personuppgfiter och allt idag när det hade räckt med ett telefonnummer?
D:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

malber:

I som "Du behöver inte betala nu, utan betalningen sker nästa vecka" ?

Nej, jag frågade honom tydligt ett par gånger
"Om jag inte skulle svara när ni ringer eller om jag tackar nej, måste jag betala något då? Eller lägger ni bara ned allt?"
"Nej, du måste inte betala, allt läggs ned" eller något sådant där svarade han.
Och jag frågade liknande frågor under hela tiden som jag fyllde i, särskilt innan jag skrev under med min namnteckning! Kände mig så smart.......


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soundsystem:

Ta kontakt med honom, några kontaktuppgifter borde ju finnas. Men står det inte att "avtalet" är bindande, så är det ju inte det. Då kan de inte kräva någonting av dig. Då fungerar det väl endast som en intresseanmälan snarare?

På deras hemsida finns det något liknande som kallas Intresseanmälan men på mitt papper står det bokningsavtal vilket gjorde mig orolig nu i efterhand men du har rätt, jag kan omöjligt vara bunden till något efter det här, det vore bara sinnessjukt.

soundsystem:

Då är det hans problem, och då ska du inte gå med på att betala.

Men jag kan omöjligt bevisa att han försäkrade mig om att jag inte behöver betala. Han kan säga att han tydligt förklarat för mig att jag måste betala senast i april osv.[shake]
det skumma var att Han skrev under fastän det står att någon annan skulle skriva under... Den som egentligen skulle skriva under var åkeriets representant som är född 89 inte Pelle95
skumt....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har ju ändå ett muntligt avtal då, om det är sagt att det kan blåsas av, problemet är väl att bevisa det om det blir problem.


   
SvaraCitera