Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med CV/Personligt brev


Ämnesstartare

image.jpegHej, jag undrar vad som går att ändra i min katastrofala text, vad mer jag ska ha med etc.


   
Citera
myten

Gör CV:t längre, skriv om personliga brevet helt och skriv varför just den arbetsplats du söker skulle kunna ta vara på dina färdigheter, om du har kommentarer/intyg från föregående arbetsgivare är det bra om du bifogar dessa 


   
SvaraCitera

Myten har rätt i det mesta. Vad är det för jobb du söker?


   
SvaraCitera

Asså antar att det är betydligt mer seriöst än det mesta 15 åringar skickar in. så det går säkert vägen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

myten:
Gör CV:t längre, skriv om personliga brevet helt och skriv varför just den arbetsplats du söker skulle kunna ta vara på dina färdigheter, om du har kommentarer/intyg från föregående arbetsgivare är det bra om du bifogar dessa 

Okej, har tyvärr inga kommentarer från de två arbeten jag haft. En sak jag tänkte nu på var om man ska skicka med betygen? Har dessvärre haft väldigt svårt att komma på egenskaper som kan göra nytta på någon arbetsplats. De flesta arbetsplatser skulle väl inte ha nytta av någon som helst 15-åring över huvud taget egentligen, mer än billig arbetskraft. Som sagt har jag haft väldigt svårt att hitta något jag kan skriva hahaha. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh:
Myten har rätt i det mesta. Vad är det för jobb du söker?

Hade tänkt lämna till lite olika butiker, ex. vårat Ica Nära, möjligtvis något fik. Lite allt möjligt av vad jag skulle kunna få för jobb.


   
SvaraCitera
myten

tovalonn:

Okej, har tyvärr inga kommentarer från de två arbeten jag haft. En sak jag tänkte nu på var om man ska skicka med betygen? Har dessvärre haft väldigt svårt att komma på egenskaper som kan göra nytta på någon arbetsplats. De flesta arbetsplatser skulle väl inte ha nytta av någon som helst 15-åring över huvud taget egentligen, mer än billig arbetskraft. Som sagt har jag haft väldigt svårt att hitta något jag kan skriva hahaha. 

Ta hjälp av den här mallen och skriv om ditt cv, att du har inställningen att arbetsplatsen bara vill ha dig för billig arbetskraft är inte heller att föredra. Speciellt inte om du skulle säga detta på intervjun


   
SvaraCitera

är det ens lagligt att arbeta som 15-åring? bara enkla jobb under supervision trodde jag.


   
SvaraCitera

ceka92:
är det ens lagligt att arbeta som 15-åring? bara enkla jobb under supervision trodde jag.

arå, jobbade när jag var 14 på lager .


   
SvaraCitera

ceka92: är det ens lagligt att arbeta som 15-åring?

Ja fullständigt lagligt men de finns en del begränsningar. Du kan läsa om dem i länken nedan.

http://nyung.lo.se/?page_id=285

tovalonn: Hej, jag undrar vad som går att ändra i min katastrofala text, vad mer jag ska ha med etc.

Skriv ett bättre CV och  kolla runt på nätet efter någon mall du gillar.  Eftersom du inte har kommit långt i livet kan du fylla ut CV med språkkunskaper, datorkunskap och dylikt. I de personliga brevet ska du presentera dig själv, varför du ska jobba hos företag x och vad du kan bidra med. Du bör också backup dina påståenden/egenskaper med vad du har lärt dig från tidigare arbeten osv. Eftersom du har väldigt kort erfarenhet får du hitta sånt som är relevant i vad du har gjort på din fritid. Du kanske har målat staket hemma, hjälp till med något större osv.  Du kan hitta många exempel och mallar om du googlar.

Ska du gå till en butik eller en mataffär får du komma ihåg att du inte får stå i kassan eftersom du är under 18.  Vet inte om de är olagligt att för yngre att stå i kassan men de branchstandard att man ska vara 18 i alla fall.


   
SvaraCitera

ceka92:
är det ens lagligt att arbeta som 15-åring? bara enkla jobb under supervision trodde jag.

http://ung.lo.se/du-ar-mellan-13-och-15-ar/


   
SvaraCitera

My dreams are her:
Ska du gå till en butik eller en mataffär får du komma ihåg att du inte får stå i kassan eftersom du är under 18.  Vet inte om de är olagligt att för yngre att stå i kassan men de branchstandard att man ska vara 18 i alla fall.

16 gräns på kassa, dock på mataffärer där dom säljer tobak och mediciner är det 18 som du sa.


   
SvaraCitera

My dreams are her: Vet inte om de är olagligt att för yngre att stå i kassan men de branchstandard att man ska vara 18 i alla fall.

Getrekt: 16 gräns på kassa, dock på mataffärer där dom säljer tobak och mediciner är det 18 som du sa.

Det finns ingen lagstadgad åldersgräns utan det är upp till butiksägaren att bestämma. På stora kedjor som ICA är det nog en regel inom företaget att man måste vara 18. Jag själv jobbade i en affär innan jag var 18 där de sålde tobak och stod i kassan.


   
SvaraCitera

Getrekt: 16 gräns på kassa, dock på mataffärer där dom säljer tobak och mediciner är det 18 som du sa.

Du har rätt och jag var lite snabb med skriva att de var standard med 18 nu när jag googlar.  http://www.handelsnytt.se/16-eller-18-i-kassan-butikerna-gor-olika


   
SvaraCitera