Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med ekonomin?


Ämnesstartare

Hej
Jag är 17 år, studerar på gymnasiet och jobbar extra i matbutik. Pga problem hemma (seriösa) skulle jag behöva flytta. Men inte till en annan familj!!!
Har hört att socialen har hjälpt vissa med lägenhet. Kulle klara att ha eget men inte ekonomiskt. Någon som fått hjälp av soc med lägenhet under 18?

Tacksam för svar [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Jag känner en som bor i egen lägenhet, hon är lika gammal som mig.
Och det var genom SOC. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ledsen, soc kommer inte att hjälpa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag bor i en "familj" som inte fungerar alls: styvpappa är deprimerad, dricker för ofta (även om han inte anses vara alkoholist) och har stor kontrollbehov (tex får jag inte använda vissa muggar, äta vissa saker och värre...). Han och mamma bråkar och har gjort det i flera år nu. Mamma har nu för 1000 ggn bestämt sig för att lämna honom... Jag stannar i skolan så länge jag kan varje dag.

Men ärligt talat tror jag inte heller jag får hjälp.. men hur fick din kompis lägenhet?


   
SvaraCitera

tror dock att de blir svårt att få egen lägenhet. oftast så tar de lång tid med soc. min pappa har jobbat som socialsekreterare och han sa de att det är väldigt svårt att få det. men första du kan göra är ju att ta kontakt med soc och se vad de säger. och det är ju inte bara för de att ge dig en lägenhet. du måste visa att du är mogen att ta hand om ett eget hushåll och massa annat typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren!

Och det är ju klart. Jag var i kontakt med soc förut; dem gjorde en utredning men jag sa inte mycket så... Var orolig vad som skulle hända mellan mamma och mig. Jag borde nog prata med mamma först och sedan höra hos soc..så att det inte blir soppa av allt..[smile]

Men kanske kan passa på att fråga mer: min mamma tänker börja studera nu, hon är ensamstående till tre barn; vad finns för hjälp vi kan få ekonomiskt?

(Mamma tänker för att klara ekonomin jobba OCH studera heltid...men hon kommer ju att bli utbränd. Med tanke på hemma-situationen också..)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det hjälpte min syster med lägenhet i alla fall. Men det dröjde någon månad eller så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast hon är visserligen 18. så skitsamma [tard]


   
SvaraCitera

vad tjänar du ihop på en måndag ungefär då?


   
SvaraCitera

och varför ska din mamma börja plugga när hon har tre barn att ta hand om och hon verkar ju knappt klara av det som det ser ut nu. med tanke på att du vill flytta?


   
SvaraCitera

du borde nog ptara igenom allt med din mamma först. och sen när du väl har möte med soc så försök att skriva ner vad du vill säga så de kan ta med sig det sen. för när du är där och pratar så kasnke de lyssnar lite halvhjärtat och itne är riktigt koncentrerade. men får de en lapp mede sig så kommer de att sätta in de i din fil och de kmr alltid att finnas där. så de kan kolla på vad du just har sagt.

Ni kan ju söka typ bostasbidrag? sen att jobba och plugga samtidigt är itne att rekomendera. jobba 50% är väll att föredra. men det är väll upp till din mamma att bestämma. antagligen så kommer hon väll att inse att de inte går så småningom.

dock är det ju ett bevis på att hon älskar er.


   
SvaraCitera

Lägenhet genom soc är skitkrånligt. De har ju så kallade "soclägenheter" där man har massa regler: Man får inte ha några som sover över, man får inte ha någon alkohol i lägenheten och andra regler. Soc har också nyckel till lägenheten så de kan komma närsomhelst och se att du inte har någon där eller att du inte gör nåt som man inte får. Den får man ha i sex månader och sen så kanske man kan få en egen lägenhet om man har skött sig som man ska. Jag har lägenhet, fast det är inte en soclägenhet men soc betalar min hyra. Jag fattar inte skillnaden egentligen, men i vilket fall så helst, jag är över 18 år och bodde i fosterfamilj tills jag gick ut gymnasiet, och då ville jag flytta eftersom att min fosterfamilj inte får några pengar för mig längre (de sparkade inte ut mig, jag vill själv flytta annars hade jag fått bo kvar.) Och eftersom jag inte kunde bo hos mina riktiga föräldrar så blev det här den bästa lösningen eftersom jag ville flytta hemifrån. Nu läste jag att du hade svarat på några inlägg, men jag orkar inte sudda så du får väl läsa det här också om du vill:) / Johanna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera