Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med min svenska.


Ämnesstartare

Hallå till alla. Jag vill börja denna tråden med att säga att jag inte är svensk, utan amerikansk. Min familj inte är svensk, jag aldrig har rest till Sverige, och jag har ingen anledning till varför jag lärde mig svenska förutom att jag ville det 😛 Jag har nog läst det i 5 år nu, men mitt uttal inte är så bra som jag skulle vilja.. och det är svårt för mig att förstå svenska när man 'talar' det. Jag söker vän(ner) som skulle vilja lära känna mig, SMS:a och kanske även Skype så att jag kunde förbättra min svenska. Visst om du ville prata på engelska då och då för att förbättra din engelska så kunde vi göra det. Jag lovar att detta inte är spam, trots hur otroligt det låter.


   
Citera

hey!:-) my dad is American, but i grew up here in Sweden because my mom is Swedish^^ so i do know both Swedish and English fluently although i study in EnglishXD (ib? don't know if you've heard about it) anyway i wouldn't mind helping you with your Swedish:-) but how come did you start studying it? i mean i'm in Chicago every summer and no one really knows what Sweden is and the language is even more far fetched^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan:

hey!:-) my dad is American, but i grew up here in Sweden because my mom is Swedish^^ so i do know both Swedish and English fluently although i study in EnglishXD (ib? don't know if you've heard about it) anyway i wouldn't mind helping you with your Swedish:-) but how come did you start studying it? i mean i'm in Chicago every summer and no one really knows what Sweden is and the language is even more far fetched^^

IB is inter baccalaureate, right? I've heard of it! And honestly, when I was 12, I had a lot of online European friends who knew 2+ languages and I was the only one who only knew one (English). So I wanted to learn a second language and the word 'Sweden' sounded cool to me. I had no prior knowledge about the country, culture, or language. Is there ever much logic to a 12 year old's decisions? Haha! And truly, I know what you mean. My mom honestly thought that Finland was a city within Sweden (which would probably be incredibly offensive to some Finns LOL), so I can agree that anything Scandinavian is pretty unknown here.


   
SvaraCitera

a_heart_divided:

IB is inter baccalaureate, right? I've heard of it! And honestly, when I was 12, I had a lot of online European friends who knew 2+ languages and I was the only one who only knew one (English). So I wanted to learn a second language and the word 'Sweden' sounded cool to me. I had no prior knowledge about the country, culture, or language. Is there ever much logic to a 12 year old's decisions? Haha! And truly, I know what you mean. My mom honestly thought that Finland was a city within Sweden (which would probably be incredibly offensive to some Finns LOL), so I can agree that anything Scandinavian is pretty unknown here.

Yay you've heard about it:-) few ppl have unfortunately :-C both my Swedish friends here and my American friends have no.idea what it isXD
oh i recognize that feeling:-( a lot of ppl here know 3 languages especially the students from abroad they tend to know four.... don't you know Spanish though? haha Sweden is so not cool it's like the lamest country in the world, come here and you'll see^^ agree twelve year olds ideas seldom make sense:-P haha i have some finnish friends... they would have felt very offendet XD my American friends though Sweden was a city in America-.- others thought it was a European state and this one guy though polarbears wanders the streets hereo_O


   
SvaraCitera

the spell check on my phone is extremely annoying sorry for all the misstakes, it thinks it knows exactly what im gonna write-.-'


   
SvaraCitera

cuzIcan:

Yay

Flytande, säger du? [rolleyes]


   
SvaraCitera

passaro:

Flytande, säger du?

[rolleyes]


   
SvaraCitera

passaro:

Flytande, säger du?

är inte en formally assessed uppsats jag skrev på en mobil med otroligt jobbig men nödvändig spell checkXD


   
SvaraCitera

a_heart_divided:

Hallå till alla. Jag vill börja denna tråden med att säga att jag inte är svensk, utan amerikansk. Min familj inte är svensk, jag aldrig har rest till Sverige, och jag har ingen anledning till varför jag lärde mig svenska förutom att jag ville det 😛 Jag har nog läst det i 5 år nu, men mitt uttal inte är så bra som jag skulle vilja.. och det är svårt för mig att förstå svenska när man 'talar' det. Jag söker vän(ner) som skulle vilja lära känna mig, SMS:a och kanske även Skype så att jag kunde förbättra min svenska. Visst om du ville prata på engelska då och då för att förbättra din engelska så kunde vi göra det. Jag lovar att detta inte är spam, trots hur otroligt det låter.

skojar du? du skriver iaf asbra på svenska, betydligt bättre än många svenskar XD


   
SvaraCitera

a_heart_divided:

Hallå till alla. Jag vill börja denna tråden med att säga att jag inte är svensk, utan amerikansk. Min familj inte är svensk, jag aldrig har rest till Sverige, och jag har ingen anledning till varför jag lärde mig svenska förutom att jag ville det 😛 Jag har nog läst det i 5 år nu, men mitt uttal inte är så bra som jag skulle vilja.. och det är svårt för mig att förstå svenska när man 'talar' det. Jag söker vän(ner) som skulle vilja lära känna mig, SMS:a och kanske även Skype så att jag kunde förbättra min svenska. Visst om du ville prata på engelska då och då för att förbättra din engelska så kunde vi göra det. Jag lovar att detta inte är spam, trots hur otroligt det låter.

Du skriver bättre på svenska än vad cuzlcan gör på engelska och då ska hon ändå ha en amerikansk pappa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan:

Yay you've heard about it:-) few ppl have unfortunately :-C both my Swedish friends here and my American friends have no.idea what it isXD oh i recognize that feeling:-( a lot of ppl here know 3 languages especially the students from abroad they tend to know four.... don't you know Spanish though? haha Sweden is so not cool it's like the lamest country in the world, come here and you'll see^^ agree twelve year olds ideas seldom make sense:-P haha i have some finnish friends... they would have felt very offendet XD my American friends though Sweden was a city in America-.- others thought it was a European state and this one guy though polarbears wanders the streets hereo_O

Det enda jag vet om IB är att det är liksom advancerad utbildning för elevar från olika länder. Jag kan inte spanska flytande men det är ganska bra. Jag kan skriva det lika bra nästan som min svenska. Men jag ofta måste söka upp ord i en ordbok eller kolla hur man konjugerar verb. Iallafall, jag ska skicka dig ett PM där vi kan byta Skype användarenamn eller vilken som än IM-tjänst du har. Vill inte spamma den här tråden med vår konversation.

Dessi:

skojar du? du skriver iaf asbra på svenska, betydligt bättre än många svenskar XD

Haha tack, men du skulle inte säga det om du hörde min accent eller hur jag uttalar vissa ord. T.ex, jag ibland uttalar 'ä' och 'e' detsamma, alltså i orden "är" och "er" osv.


   
SvaraCitera

Ganon:

Du skriver bättre på svenska än vad cuzlcan gör på engelska och då ska hon ändå ha en amerikansk pappa.

du om du inte har märkt det så är min svenska hell här ocksåXD folk klagar alltid på min skrift oavsett språk:-( men jag skyller på mobilenXD


   
SvaraCitera

Ganon:

Du skriver bättre på svenska än vad cuzlcan gör på engelska och då ska hon ändå ha en amerikansk pappa.

jag blev tvingad att gå en språklig medvetenhets kurs för folk som suger på svenska förra året [blush] dem ville flytta ner mig till sva...

men fick A i engelska 😀


   
SvaraCitera

cuzIcan:

men fick A i engelska 😀

[sad]


   
SvaraCitera

jag har bott i sverige i flera år förr lät jag som en "svensk" men när jag hör mig själv på inspelningar så låter jag som att jag har nån slags utländsk accent nuförtiden[sad]


   
SvaraCitera