Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med min svenska.


jag undrar hur du har kunnat ta in så pass många nyanser av det svenska (skrift)språket enbart genom att studera det för skojs skull.

så, hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

glöm:

jag undrar hur du har kunnat ta in så pass många nyanser av det svenska (skrift)språket enbart genom att studera det för skojs skull.så, hur?

Säger du att jag skriver duktigt och att du är förvirrad på hur det blev så? Förlåt om jag förstod fel. Iallafall, om det är det du frågar, du skulle vara förvånad på hur mycket man kan lära sig om ett språk bara genom att läsa nyheter och pratar med brevvänner. Om du är nyfiken över hur det blev så lätt att uppfatta ett kunskap på svenska, det är för att i Förenta Staterna är det så ovanligt att en amerikan ska kunna ett andraspråk. Det var ett sådant mål för mig i början att jag skulle någondag vara så duktig på svenska att jag kunde börja att skriva bara utan att söka ord på en ordbok eller fråga någon om de kan förstå mig. Stoltheten som kommer med att kunna kalla för sig själv tvåspråkig i USA var den enda inspiration som jag behövde.


   
SvaraCitera

kul att du vill lära dig svenska! lite bögigt användarnamn men det är okej ändå. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Isotop:

kul att du vill lära dig svenska! lite bögigt användarnamn men det är okej ändå.

Tja, jag är bög så det passar.


   
SvaraCitera

a_heart_divided:

Tja, jag är bög så det passar.

[blush]


   
SvaraCitera

a_heart_divided:

Stoltheten som kommer med att kunna kalla för sig själv tvåspråkig i USA var den enda inspiration som jag behövde.

Om du dessutom kan kalla dig ateist borde du vara ännu mer stolt när du nu lever i ett land som är "one nation under God".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Om du dessutom kan kalla dig ateist borde du vara ännu mer stolt när du nu lever i ett land som är "one nation under God".

Faktiskt är jag ateist och om jag säger "Pledge of Allegiance" så säger jag inget när man skulle säga "one nation under God". Men det karakteriserar ju inte hela landet, så det oroar inte mig.


   
SvaraCitera

a_heart_divided:

Faktiskt är jag ateist

[y]

a_heart_divided:

Men det karakteriserar ju inte hela landet, så det oroar inte mig.

Jag läste någonstans att mer än 40% av amerikanerna tror på Bibelns skapelseberättelse (kreationism). Är det så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Jag läste någonstans att mer än 40% av amerikanerna tror på Bibelns skapelseberättelse (kreationism). Är det så?

Jag vet inte hur många amerikaner exakt tror på kreationism men jag skulle slå vad att det är sant. Själv bor jag i Oklahoma, som ligger i "The Bible Belt". Om man berättar för andra att han är ateist här, så får man konstiga blick. Alltså personer ser på dig som om det är DU som är galen. Jag pluggar vård (Nursing) på universitet och en av mina lärare (han lär ut Anatomi&Fysiologi) alltid nersätter evolution och stöder kreationism medan att han pratar/lär.


   
SvaraCitera

Hur lär du dig Svenska? På något universitet eller liknande, själv över datorn, någon kurs?


   
SvaraCitera
mynona

a_heart_divided:

Om man berättar för andra att han är ateist här, så får man konstiga blick. Alltså personer ser på dig som om det är DU som är galen. Jag pluggar vård (Nursing) på universitet och en av mina lärare (han lär ut Anatomi&Fysiologi) alltid nersätter evolution och stöder kreationism medan att han pratar/lär.

Nästan alla i Sverige är ateister, så det är mer eller mindre tvärtom här. Jag har ofta tänkt att det måste kännas en aning ansträngade att leva i en miljö där de flesta är religiösa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Hur lär du dig Svenska? På något universitet eller liknande, själv över datorn, någon kurs?

Själv över datorn är väl det bästa svaret. Det är OMÖJLIGT att ta lektioner för svenska här i Oklahoma. Även i huvudstaden, Oklahoma City, erbjudas inte någon kurs/lektion. Man måste använda Interneten och applikationer, t.ex "BYKI" (Before You Know It; med detta program lärde jag mig dagarna, månaderna, osv).

mynona:

Nästan alla i Sverige är ateister, så det är mer eller mindre tvärtom här. Jag har ofta tänkt att det måste kännas en aning ansträngade att leva i en miljö där de flesta är religiösa.

Ja, det är det, men faktiskt är det inte så dåligt. Säkert skulle jag föredra att ateism var mer accepterad, men man upplever.


   
SvaraCitera

a_heart_divided:

Själv över datorn är väl det bästa svaret. Det är OMÖJLIGT att ta lektioner för svenska här i Oklahoma. Även i huvudstaden, Oklahoma City, erbjudas inte någon kurs/lektion. Man måste använda Interneten och applikationer, t.ex "BYKI" (Before You Know It; med detta program lärde jag mig dagarna, månaderna, osv).

Mm sånt är kanske vanligare (inte vanligt men vanligare) i delstater som Svenskar emigrerade till, typ Montana.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Mm sånt är kanske vanligare (inte vanligt men vanligare) i delstater som Svenskar emigrerade till, typ Montana.

Hmm det KANSKE är sant, men om jag gissade så skulle jag säga att sådana kurser är tillgängliga i de största städerna i USA, t.ex NYC, Chicago, Seattle, osv. Men om man jämför de mindre staterna (Okahoma vs Minnesota t.ex) så har du nog rätt.


   
SvaraCitera

a_heart_divided:

Hmm det KANSKE är sant, men om jag gissade så skulle jag säga att sådana kurser är tillgängliga i de största städerna i USA, t.ex NYC, Chicago, Seattle, osv. Men om man jämför de mindre staterna (Okahoma vs Minnesota t.ex) så har du nog rätt.

Kring 1900 var förövrigt Chicago den stad i världen med näst mest Svenskar som invånare, bara Stockholm hade fler.


   
SvaraCitera