ändrade lite
"Jag sprang upp för de knarrande trappstegen med tårar rinnandes ner för mina bleka kinder, mina ben skakade och mitt huvud snurrade. Hur kunde detta hända? Att han, för mindre än två timmar sedan satt här med mig och pratade om alla våra planer för sommaren. Helt ovetande om att det var sista gången vi någonsin skulle se varandra. Hade jag bara frågat han att stanna en stund till kanske det aldrig hade hänt? Att allt helt plötsligt hände så fort. Allt känns som en mardröm, när ska jag vakna? "
Fredaghelaveckan: Tänk på att en novell:
...har få och korta miljöbeskrivningar
...utspelar sig på kort tid
..har få karaktärer
...vanligt med att huvudkaraktär har inre monolger
...utelämmnar en del av infon
Är ju inte nödvändigt någonstans.
InABox:
En novell behöver inte ha de komponenterna.
det handlar väl om att man skall hålla det så enkelt som möjligt med en tydlig disponering (i det här fallet dramatisk kurva), typ som vid alla skoluppgifter där man skall framställa en text
Istechetvåpunktnoll: det handlar väl om att man skall hålla det så enkelt som möjligt med en tydlig disponering (i det här fallet dramatisk kurva), typ som vid alla skoluppgifter där man skall framställa en text
Absolut, men jag tycker att folk sätter tillräckliga restriktioner på skönlitteratur, behövs inte att man lägger på ytterligare grejer som en novell "ska" innehålla.
InABox:
Absolut, men jag tycker att folk sätter tillräckliga restriktioner på skönlitteratur, behövs inte att man lägger på ytterligare grejer som en novell "ska" innehålla.
men när det handlar om en skoluppgift så är det väl det läraren söker efter, sen med fördel ska man väl krydda med självständigt utförande för att få topp- betyg
Istechetvåpunktnoll: men när det handlar om en skoluppgift så är det väl det läraren söker efter, sen med fördel ska man väl krydda med självständigt utförande för att få topp- betyg
Man ska inte låta skolan konformera en! Jo, men det är klart, men det beror ju på lärare, en del håller en tillbaka och en del uppmuntrar en.
InABox:
Man ska inte låta skolan konformera en! Jo, men det är klart, men det beror ju på lärare, en del håller en tillbaka och en del uppmuntrar en.
det handlar väl mest om att det finns en läroplan som skall uppfyllas
Istechetvåpunktnoll: det handlar väl mest om att det finns en läroplan som skall uppfyllas
Riktigt strikta idéer om hur en novell ser ut ingår ju dock inte riktigt där, känner jag.
InABox:
Riktigt strikta idéer om hur en novell ser ut ingår ju dock inte riktigt där, känner jag.
Nej, visserligen inte. Men när det just är en skoluppgift (högstadie/gymnasienivå) och man som student är osäker, så är det alltid säkrast att följa instruktionerna eller tips från läraren. Alla är ju inte genier när det kommer till kreativt skrivande men man vill ändå få bra betyg liksom.
Jag själv var rätt så bra på kreativt skrivande, men jag kunde ofta slarva vilket gjorde att betyget sänktes några snäpp. I min gymnasieskola har jag fått nöta igenom mycket skriveregler etc och jag har lärt mig att åtminstone få en tydlig disposition. Det har å andra sidan sedan hjälpt mig oerhört mycket på universitetet.
Så om jag då t.ex. skriver en uppsats som kanske har en otydlig frågeställning eller lite för lite stoff, så har ändå den tydliga uppdelningen räddat mig, eftersom att det trots allt kan ge en tydlig bild av min tes trots avsaknad av andra element.
Sen när började jag brinna för detta??
Måste understryka att det är skillnad på kreativt skrivande och uppsats, såklart.
Istechetvåpunktnoll: Nej, visserligen inte. Men när det just är en skoluppgift (högstadie/gymnasienivå) och man som student är osäker, så är det alltid säkrast att följa instruktionerna eller tips från läraren. Alla är ju inte genier när det kommer till kreativt skrivande men man vill ändå få bra betyg liksom.
Ja, jag överreagerade kanske, även om jag inte tycker det är mycket till reaktion alls att invända mot något som presenteras som ett krav när det inte är det.
Istechetvåpunktnoll: Jag själv var rätt så bra på kreativt skrivande, men jag kunde ofta slarva vilket gjorde att betyget sänktes några snäpp. I min gymnasieskola har jag fått nöta igenom mycket skriveregler etc och jag har lärt mig att åtminstone få en tydlig disposition. Det har å andra sidan sedan hjälpt mig oerhört mycket på universitetet.
Ja, riktlinjer är ju bra, och tips. Det jag vände mig emot var ju mest tonen, då problemet kanske snarare ligger hos mig och mina erfarenheter.
Istechetvåpunktnoll: Så om jag då t.ex. skriver en uppsats som kanske har en otydlig frågeställning eller lite för lite stoff, så har ändå den tydliga uppdelningen räddat mig, eftersom att det trots allt kan ge en tydlig bild av min tes trots avsaknad av andra element.
Uppsatser är ju dock fullkomligt anala, så då finns det ju väldigt tydliga krav gällande hur man ska formulera dem.
InABox:
En novell behöver inte ha de komponenterna.
Givetvis inte alla, men de flesta, jo. Det är ju det som gör en novell till en novell.