Forumet - Hjälp (med svenska)

Hjälp (med svenska)

308 1 1
Hej! Jag hade lite problem med mina svenska läxor. Skulle du kunna vara vänliga och säga är de riktiga nu?

1. Dörrar kan öpnas klockan 18.
2. Biljetter måste köps idag.
3. Det sägs att Sverige är bättre i ishockey än Norge.
4. Det påstås att Island är ett dyrt land.
5. Tröjan kan inte tvättas i över 40 grader.

Jag blir jätteglad om ni orkar att hjälpa mig!

Kommentarer (12)

1. 1. Dörrarna öppnas klockan 18.00! 2. Biljetterna måste köpas idag! 3. Rätt 4. Rätt 5. Rätt

2. ”Bättre på ishockey” måste det väl ändå bli och att ”det är dyrt på Island” och sen kan man ju tvätta tröjan över 40 graden men man får inte

3. Om man skulle säga ”bättre på ishockey” så är det väl bestämd form? ”Bättre i ishockey” är obestämd form!

4. Men man är ju inte i en ishockey man är bra på saker inte i saker

5. Min mamma är sfi lärare på jensen. Jag frågade henne om det går att säga "bättre i ishockey", hon sa att man säger i för att man är bra i saker. Och "i" är korrekt svenska!

6. ”Jag är bra i gitarr” låter ju helt korkat

7. Men "Jag är bra på gitarr" låter lika korkat! Ska man vara bra på gitarr? Man är bra på att spela gitarr! Svenska är krånligt men just nu, när h*n frågar om meningarna är korrekta så svarade jag som fått A i svenska att de är korrekt men vissa andra ändrade jag på! Sluta försöka rätta mig för att jag använder detta språk i min omgivning, och ingen har rättat mig. Min mamma säger alltid till mig när jag säger ngt fel

8. Ojdå för jag pratar ju inte heller svenska och har inte alls A nej nej det är heeeelt omöjligt

9. Jag skulle nog säga att det absolut bästa svaret är "Det sägs att Sverige är bättre än Norge inom ishockey."

10. Jag skulle då aldrig säga att jag är bra "i" något, men däremot att jag är bra "på" något

Tråden har 1 svar. Sortera efter:

Spana också in: