Aviseringar
Rensa alla

hjälp med svenska!!


Ämnesstartare

hej alla!
jag flyttade till Sverige för 1 och ett halvt år sedan. jag lär mig svenska för att komma in i KTH (kungliga tekniska högskolan) jag läser många böcker, pluggar för hårt men har ett stort problem. jag har inga svenska kompisar. jag behöver prata svenska men jag har ingen att umgås med. har ni några tipser för mig? jag hoppas att ni förstår vad jag har skrivit 🙂 (jag kan prata turkiska och engelska)


   
Citera
Ämnesstartare

En eloge till dig som plockat upp svenskan så pass snabbt. Du skriver redan bättre än många etniska svenska här på UM [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

En eloge till dig

1+

Har du något intresse eller hobby som man kan utöva gemensamt? Då kan du kanske om du t.ex gillar fotboll så kan du gå med i en klubb och få nya vänner på det sättet.
Men du verkar ju plugga rätt mycket så du kanske inte har så mycket tid över..


   
SvaraCitera

som sagt, börja med något som du är intresserad utav. Någon sport, eller om du har tid; kolla om du kan skaffa ett extrajobb = vänner = prata.

Good luck!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som tidigare talare nämner, börja sporta eller hitta en annan hobby där du kan träffa människor.
Kanske har du några grannar eller människor i ditt område som är bra på svenska. Se efter om du kan ta kontakt med dem på något sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för alla kommentarer!! jag tror att jag behöver lite mer tid för att träffa nya vänner i Sverige 🙂 jag märkte att det var mycket svårt att flytta till ett annat land (: speciellt att flytta från ett mellanösteriskt land till ett europiskt land. det finns en stor skillnad mellan kulturer och vanor tror jag. jag behöver lite mer tid för att anpassa mig till Sverige. jag ska fortsätta att läsa den här forumen (: ni är mycket trevliga (:


   
SvaraCitera

jag kan bli din svensktalande vän [blush]


   
SvaraCitera