Aviseringar
Rensa alla

hjälp med systemkamera canon vs. nikon


Ämnesstartare

hellu,helt ny med det här med systemkamera,har fotat med familjens 3 år gamla digitalkamera innan...
ska köpa en billigare och som jag har fattat det så finns det inga dåliga systemkameror? vill ha nåt billigt pga finns inget skäl att köpa dyrare och något avancerat då jag inte har någon som helst erfarenhet.
det står mellan dom här två från netonnet.se ,vill ha ett packet med väska och ett stort minnes kort för ca 4000:-
här är dom som jag har kollat på,kom gärna med andra förslag och invändningar!

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/systemkamera-paket/canon/canon-eos1...

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/systemkamera-paket/nikon/nikon-d300...


   
Citera
Ämnesstartare

Produktjämförelse på Prisjakt.

Verkar vara i stort sett samma kamera. Men på prisjakt har Canonkameran bättre betyg.
Den ena har CCD och den andra CMOS bildsensor. Det är den enda stora skillnaden jag kan se.

Här kan du läsa om skillnaden mellan de två.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej,någon med erfarenhet som kan säga vad skillnaden är? eller om det är värt att klättra upp en tusen lapp i pris och leta där?


   
SvaraCitera

Du får bildstabiliserat objektiv med nikonen där. Å andra sidan är canonen billigare med 200 kr och minneskort för 250 kr ingår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DinGud:

Du får bildstabiliserat objektiv med nikonen där. Å andra sidan är canonen billigare med 200 kr och minneskort för 250 kr ingår.

okej tack,men att tillbehören är några hundralappar billigare/dyrare spelar ingen som helst roll,vill veta vilken kamera och vilket objektiv som är bäst! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså det är i princip samma kamera.
det du ska gå efter är vilken som ligger bäst i handen.
gå in i någon affär och kläm lite på kamerorna, glöm inte att även gå på de lite mindre märkena som sony och olympus. Utbudet av tillbehör är mindre där, men förmodligen ska du inte ha femhundra objektiv så du lär hitta objektiv som passar dig där också.

Det finns inget märke som är bättre eller sämre direkt, det handlar om hur du prioriterar. Om utbudet är viktigt för dig bör du satsa på canon eller nikon. Vilken av dessa två du väljer får du helt enkelt känna dig fram till. Testa hur de känns att hålla i, hur knapparna funkar osv.

Lycka till![y][party]


   
SvaraCitera

- Känner du någon med systemkamera? Vilket märke har han/hon? Du kan eventuellt låna objektiv från denna person.

- Vilken är skönast att använda, hur känns dem handen? Ut till en affär där du kan provklämma båda. Fundera på antalet reglage och knappar, vad passar dig bäst?

Vill man enkelt ändra ISO-tal och lite annat, utan att behöva navigera i menyer så är Canon 1000D lite bättre än Nikon D3000. Canon 1000D har fler knappar.

Nikon D3000 har ett speciellt kameraläga som kallas GUIDE (typ), som förklarar och beskriver grunder i fotografering av de vanliga motiven (landskap, porträtt). Det finns även någon form av Hur-man-gör-instruktioner. Därtill en utplacerad Informations-knapp som kan man trycka på för att få en förklaring till vad t.ex. bländartal, ISO-tal, slutartid osv betyder.
Allt detta är väldigt trevligt, men jag tror att man snabbt lär sig och finner dessa funktioner onödiga efter ett tag, och istället önskar sig fler snabb-knappar (Canon 1000D).

Utbudet av objektiv är stort för båda märken.


   
SvaraCitera

för mig är canon vs nikon samma som olw vs estrella, typ. vad man haft innan och vilken typ av kamera som känns bra i handen. själv har jag en canon och trivs finfint med den, har dock inte speciellt stor erfarenhet av nikon.


   
SvaraCitera

Jag har haft både Nikon och Canon. Personligen gillar jag Canon mer, eftersom de är lättare att ställa in inställningar manuellt med, vilket man kanske vill göra när ens fotograferande har utvecklats lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

Canon

Jag föredrar också canon av den anledningen. Samt att min canon ligger bättre i min hand. Inställningar osv känns mycket mer "mig" på min canon.
Har iofs bara arbetat med en Nikon D40x och en Canon EOS 5D, så jämförelsen är väl en aaaaaning orättvis haha


   
SvaraCitera

stenmjuk:

Samt att min canon ligger bättre i min hand.

håller med [smile] plus att canon har bättre sökare tycker jag, även fast skillnaden är minimal i kameror med kapade sensorer [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag föredrar Nikon, då jag anser de mer lättbegripliga i inställningar och annat.


   
SvaraCitera