Aviseringar
Rensa alla

Hjälp mig med att skaffa en hund..!!


Ämnesstartare

Hej hej 🙂
Jag har en liten fråga här.. [smile]
Det är såhär att jag vill ha en Yorkshireterrier (en hund alltså..). Mina föräldrar vill också väldigt gärna ha en hund och är villiga att gå ut med den och träna den, leka med den osv. (som jag också är) Min pappa har haft en dalmatin när han var liten så han har hunderfarenhet. Själv har jag gått ut med olika hundar osv. [bigsmile]

Mina föräldrar tänkte vara lediga 2 veckor i början när vi köper valpen (om vi nu gör det)

Jag har gjort ett schema hur det kommer se ut på en exempel dag:
Jag vaknar 06.00, går ut med hunden och sen åker jag till skolan kl 08.00-08.30. Pappa kommer hem på lunchen klockan 11.30-12.00 (hunden är själv i 3.5 h) går ut med hunden och åker tillbaka till hans jobb klockan 12.00-12.30. Jag kommer hem klockan 14.00-15.30 (beroende på när jag slutar). Hunden är själv i 1.5 h - 3 h. Hunden blir alltså själv i antingen 5 eller 6.5 h. (blir lite mindre för vissa dagar kanske pappa åker hem runt 11.) [smile] Sen gå jag ut med hunden när jag kommer hem och sen leker jag med den. Sen äter min familj middag och efter middagen går jag eller mamma ut med den igen. [bigsmile]

ProblemeN är att:
1. vi har en båt och mamma och pappa vet inte hur vi ska göra med hunden då (Jag har redan fixat ett sätt vi kan göra men de tycker det låter konstigt typ)

2. Mamma och pappa tror att jag kommer tappa intresset för hunden (vilket jag inte kommer att göra för att jag älskar verkligen hundar och jag är 100% seriös med det här! Jag har inga syskon heller så en hund kan lixom ersätta ett syskon)

Saker jag har gjort för att visa att jag vill ha en hund:
1. Gjort en presentation om Yorkshire terriers
2. Gått ut med andra hundar.
3. Gör extra sysslor i hemmet.
4. Skrivit en argument lista.

Någon som har några fler tips?
P.s Jag är somsagt helt seriös med det här och säg nu inte att jag inte kan ta ansvar för det vet mina föräldrar att jag kan. Jag friidrottar så om jag får en hund får jag bättre kondition om jag går med den varje dag.

KRAAM [love]


   
Citera
Ämnesetiketter

Paulinah_snyggg:

1. vi har en båt och mamma och pappa vet inte hur vi ska göra med hunden då (Jag har redan fixat ett sätt vi kan göra men de tycker det låter konstigt typ)

Vad är problemet? Är ni ute på långa turer så att jycken inte får gå på toa eller?

Paulinah_snyggg:

(vilket jag inte kommer att göra för att jag älskar verkligen hundar och jag är 100% seriös med det här

Så har en miljon ungar sagt innan dig också...
Grejen är att när man väl har hunden så får man ta ansvaret. Oavsett om man tröttnat eller inte.


   
SvaraCitera

Paulinah_snyggg:

Jag friidrottar så om jag får en hund får jag bättre kondition om jag går med den varje dag.

[bigsmile]
typ sämsta argumentet jag hört.
om du inte ör otränad som satan kommer din kondition troligtvis knappt påverkas av att du är ute och går

5-6 timmar än nog alldeles för lång tid för en liten valp att vara ensam hemma dessutom.


   
SvaraCitera

Den behöver mer än två veckors valptid. Om ni absolut måste ha en hund så kan ni väl skaffa en vuxen hund som klarar av att vara ensam litegrann.
Och varför måste du övertala dem om de redan gått med på att gå ut med den osv?


   
SvaraCitera

ditt schema fungerar för hur hunden kanske kan ha det när den är ett halvår eller äldre. Om ni köper en valp så behöver valpen ensamhetstränas och den processen tar flera månader. Ni kan inte köpa en hund och börja lämna den ensam i timmar redan efter två veckor. Efter en-två veckor är det lagom att börja lämna valpen ensam i 10-60 sekunder (!!!) för att sedan öka den tiden. Att börja lämna valpen ensam i timmar ska ni inte göra förrän det gått flera månader.

Valpar kissar mer än en gång i timmen när de är så små som de brukar vara när man tar hem dem. Det räcker inte att gå ut ett par gånger om dagen - morgon, lunch, efermiddag, kväll - valpar kissar och bajsar typ hela tiden. Under denna tid behöver ni träna valpen i rumsrenhet genom att i största möjliga mån låta den utföra behoven utomhus. Det är ett riktigt heltidsprojekt.

Du måste hitta mycket mer kunskap om vad det innebär att ha en hund. Det du skriver visar att du inte har en aning om vad en valp behöver och det är oroväckande att du är så säker på att skaffa en när du inte ens förstår att du inte kan lämna den ensam hemma hela dagarna efter två veckor :S:S:S


   
SvaraCitera

Förresten, vid närmare syn, ditt schema funkar inte för vuxna hundar heller.
Ni kan inte lämna hunden ensam, komma tillbaka och lämna den igen! Det är för plågsamt för den stackars hunden.
Man har satt en gräns på att en hund inte får vara ensam mer än 4 timmar, vid ett tillfälle, varje dag. Detta är en hög gräns - många hundar mår inte bra av att behöva vara ensamma hemma varje dag. Andra hundar är nöjda med att vara ensamma ett par timmar om dagen och lider inte av det.

Hur som - ditt nuvarane schema är inte passande för någon hund, oavsett ålder och mognad.


   
SvaraCitera

om du ska ha hund får du planera att ha hunddagis eller hundvakt när hunden blivit större, och dessutom börja er tid tillsammans med två månader eller mer sammanhängande ledighet där ni bara ger tid till hunden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wooow.. chilla. Min pappa har haft hund [crazy]


   
SvaraCitera

Paulinah_snyggg:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Tycker ej om hundar.
Tycker ej om köttätande djur.


   
SvaraCitera

Paulinah_snyggg:

wooow.. chilla. Min pappa har haft hund [crazy]

varför vet du då inte om allt det jag sagt?


   
SvaraCitera

jag ska inte chilla, du ska chilla och lyssna på vad jag skriver till dig så att du inte gör ett misstag och låter ett oskyldigt djur sota för din okunskap


   
SvaraCitera

nu börjar du göra mig arg din dumma tjej jag låter ju som iosla


   
SvaraCitera

Paulinah_snyggg:

1. vi har en båt och mamma och pappa vet inte hur vi ska göra med hunden då (Jag har redan fixat ett sätt vi kan göra men de tycker det låter konstigt typ)

ta med hunden? vet hundar som älskar att åka båt.

Paulinah_snyggg:

vilket jag inte kommer att göra

det vet du inte nu.

Paulinah_snyggg:

Någon som har några fler tips?

Ja, tänk på att skaffar ni hund så påverkar det dina föräldrars liv också, inte bara ditt och det måste du visa förståelse för. Det är inte bara en dans på rosor att ha hund, det kommer vara som att skaffa ett barn och alla i familjen kommer behöva hjälpa till, vilket innebär att alla även måste vara med på det från början.
Visa dina föräldrar att du förstår detta istället för att bara tjata på dem och låt dem tänka igenom detta ifred.

Sen behöver ni typ två månaders valptid, inte två veckor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidskon:

nu börjar du göra mig arg din dumma tjej jag låter ju som iosla

Kalla mig inte dum.

framtidskon:

jag ska inte chilla, du ska chilla och lyssna på vad jag skriver till dig så att du inte gör ett misstag och låter ett oskyldigt djur sota för din okunskap

Okej, låt inte så irriterad jag frågade bara. Jag har velat haft hund hela mitt liv jag har läst olika böcker och till alla andra så vet jag att den behöver längre tid. Men vi ska förmodligen få hem en valp den 10 Juni alltså är det 6 dagar kvar för mig till sommarlov då och då är mamma eller pappa hemma de 6 dagarna sen hjälps vi åt. Tack för alla svar anyway [smile]


   
SvaraCitera

Paulinah_snyggg:

Men vi ska förmodligen få hem en valp den 10 Juni alltså är det 6 dagar kvar för mig till sommarlov då och då är mamma eller pappa hemma de 6 dagarna sen hjälps vi åt. Tack för alla svar anyway [smile]

okej vad bra.

men schemat fungerar ändå inte så du vet, du får ändå inte lämna hunden i två omgångar så tätt inpå varandra, det är stressande och plågsamt för hunden. Ni får skaffa hundvakt/hunddagis eftersom det inte går att lösa den biten.

Paulinah_snyggg:

Kalla mig inte dum.

förlåt jag blev bara så upphetsad


   
SvaraCitera