Aviseringar
Rensa alla

Hjälp mig med val av bil!


Ämnesstartare

Ja, jag ska snart börja köra som en dåre här nere i Skåne (håll er inne).
Och familjen kollar på en andra bil, som jag då ska få övningsköra med och sedan få(!).

Har då lite (GANSKA MYCKET) inflytande på detta och får vara med och bestämma bil.
Pappa har egentligen satt tak 30k som maxpris, men bilar för 35k kanske man kan pruta ner osv, ja ni vet själva.

Jag har då mest fastnat för två olika.
Den ena är Audi a6 (1,8t / 1,6 / 2,4 - ser inte skillnad på de varianterna, så någon bilkunnig får gärna förklara om det går (..eller är det typ liter bensin/mil?!) haha)
och den andra är Alfa Romeo 156 2,0 T-spark -99, men även 166 2,0 -99. (kan någon förklara skillnader på dessa två också?)

Tacksam för svaaaar! [bigsmile]
seriösa sådana. hm


   
Citera
Ämnesstartare

En trabant!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför inte en Messersmidt? [party]

Image

Själv skulle jag valt den som var i bäst skick, och samtidigt mest bensinsnål. För den pengen tycker jag inte utseendet på bilen spelar någon större roll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag förutsätter att inte din fråga är ett skämt??? [smile] Men varför väljer du inte en typisk "tjejbil" typ en liten Golf eller liknande som förstabil?

Eftersom du bara har två alternativ... Audi A6 mot Alfa Romeo 156... dvs Tyskland mot Italien... så avgår självfallet Tyskland som den givna vinnaren. Men glöm 1,6 liters motorer i en A6:a. Audi A6 är en stor bil. Väger bortåt 2 ton. Närmare bestämt drygt 1.800 kilo om jag inte minns fel.

Så antingen har du jävligt god ekonomi... jobbar som fotomodell eller liknande... därför trots att Audi är en av världens mest välbyggda bilar o mest slitstarka bilar så är vägskatten hög, bilförsäkringen hög o bensinförförbrukningen hög. En klart "dyr" bil att äga o köra o äga. Körs ofta av direktörer o används ofta som direktionsbilar i företag. Därför brukar de exemplar som finns vara i mycket gott skick.

Välj ett ex med minst en 2,4 liters motor alt 2,6 liters motor.

Jag vet inte om länkar direkt till Blocket är OK här på forumet men du kan kolla in:

http://www.blocket.se/kalmar/Audi_A6_24799772.htm?ca=18&w=3

och...

http://www.blocket.se/kristianstad/Audi_A6_2_4_24663766.htm?ca=18&w=3

Lycka Till!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

...eller en bild till... hoppas att den blir lite större. [smile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Buddah:

Messersmidt?

En Messersmidt i bra skick får man definitivt INTE för 35.000 kronor. [smile]

Audi A6_99.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

En Messersmidt i bra skick får man definitivt INTE för 35.000 kronor. [smile]

Man kan ju alltid köpa Stig-Helmers [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alfa Romeo är assnygg men ganska trolig kandidat till bilverkstan inom ett halvår. [zzz]


   
SvaraCitera

slackerbitch:

Ja, jag ska snart börja köra som en dåre här nere i Skåne (håll er inne).
Och familjen kollar på en andra bil, som jag då ska få övningsköra med och sedan få(!).

whieee välkommen ut på vägarna fina bilar båda men hade nog valt Audi a6 men gärna med större motor då så det händer något när man gasar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kör på en Audi A4 istället, Sedan eller Variant är självklart upp till dig. Rekomenderar 1.8T motorn till den, inte den starkaste men garanterat snålaste och så finns dom till överkomliga priser.[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

slackerbitch:

svaaaar

Vad har fått dig att välja mellan just de två? Något annat än utseende?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Men varför väljer du inte en typisk "tjejbil" typ en liten Golf eller liknande som förstabil?

Myksa:

Vad har fått dig att välja mellan just de två? Något annat än utseende?

för jag tycker inte de är 1) lika snygga 2) den storleken jag vill ha.
och ja, jag vill ha en lite sportigare modell helt enkelt. kul och köra liksom. även om jag väldigt troligt kommer krocka någon gång förr eller senare.

vi hade även en golf i familjen som andrabil för något år sedan, plastmorsan som körde den då. och jag tyckte den var trång och liten liksom.

jag ser inte att det är någon skillnad på A4 och A6an bara? haha.
har sett båda två ute, men jag ser inte nån märkvärdig skillnad liksom.

fistforfight:

Alfa Romeo är assnygg men ganska trolig kandidat till bilverkstan inom ett halvår. [zzz]

asså? :/ fan vad trist, för jag hittade en råsnygg alfa romeo. ​kolla inredningen liksom. to die for!

Emma 18:

whieee välkommen ut på vägarna fina bilar båda men hade nog valt Audi a6 men gärna med större motor då så det händer något när man gasar

tackartackar! [bigsmile]
hm okej. får kolla upp det då! du vet inte någon variant att tipsa om? heh

royalflush:

Kör på en Audi A4 istället, Sedan eller Variant

ja, nä en combi vill jag inte ha!


   
SvaraCitera

slackerbitch:

tackartackar!
hm okej. får kolla upp det då! du vet inte någon variant att tipsa om? heh

2.6 eller 2.8 vet dock inte hur mycket dem tar men 2.8 vroooooooom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

slackerbitch... Du har ju onekligen några svåra val... du vill ha en snygg bil... en sportig bil... den får inte kosta mer en 35K... o den måste platsa hos din familj. [smile]

Audi A6 är definitivt INTE någon sportig bil. Snarare ett väldigt tryggt o säkert motorvägslok som drar fram på tyska Autobahn i 240 km i timmen o som man drar Sverige > Franska Rivieran på en natt om man har en blytung högerfot. [bigsmile]

Vill du ha en sportig bil så kolla in Toyota Celica. Jag har själv haft ett par stycken o tycker den är både är en bra bil o dessutom sportig.

Här har du en Toyota Celica 1,8

Image

...o en Toyota Celica 2,0 Gti Special

Image

Båda kostar under 40K [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Saab 900, 5000 :-
Problemet löst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Du har ju onekligen några svåra val... du vill ha en snygg bil... en sportig bil... den får inte kosta mer en 35K... o den måste platsa hos din familj. [smile]

haha japp! helst iaf. vi kan dra ner på det där att den måste platsa i familjen 😉

TheSpookyMan:

Audi A6 är definitivt INTE någon sportig bil. Snarare ett väldigt tryggt o säkert motorvägslok som drar fram på tyska Autobahn i 240 km i timmen o som man drar Sverige > Franska Rivieran på en natt om man har en blytung högerfot. [bigsmile]

ah okej... fast samtidigt vill jag ha en bil man kan åka skönt och bra i. t.ex bila upp till sthlm, köra ner till tyskland på festivaler kanske och sådär. jag vill ändå kunna åka en bra bit med den!

den silvriga där var riktigt snygg! 🙂 ska kolla upp den.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Harpyja:

Saab 900, 5000 :-
Problemet löst.

problem NOT solved.
fy och tvi.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

TheSpookyMan:

Här har du en Toyota Celica 1,8

hittar ingen sån där för under 40k på blocket inte... du kanske har magiska fingrar, för jag hittar då inte.

btw, glömde nog nämna att det måste vara manuell växellåda också kanske?
tänker inte ta automat-kort.


   
SvaraCitera

slackerbitch:

btw, glömde nog nämna att det måste vara manuell växellåda också kanske?
tänker inte ta automat-kort.

Automat får du köra på ditt kort det är när man kört upp på automat som man i´nte får köra manuell


   
SvaraCitera