Aviseringar
Rensa alla

Hjälp mig nu för fan! Historiakris!


Ämnesstartare

Under "upptäckternas och enväldets tid" blev ju kungen enväldig. I Frankrike tydligen väldigt enväldig och i England lite mindre enväldig, hur gick det sen? Kan man jämföra och dra nån slutsats om att det t.ex. gick sämre för Frankrike? Eller nåt?
All hjälp uppskattas, har inte tid att googla mer.


   
Citera
mynona

Det är väldigt enkelt:

England hade redan ett parlament och kungen blev aldrig helt och hållet enväldig. 1689 störtades en kung av sin svärson och för att han skulle bli godkänd av parlamentet kom man överens om att det i stort sett skulle vara parlamentet som bestämde i fortsättningen.

I Frankrike hade man egentligen inget riktigt parlament från första början. Kungen var helt enväldig. När man 1789 var tvungen att samla ihop en massa representanter för samhället för att lösa den ekonomiska krisen gjorde dom uppror mot kungen och grundade ett parlament och kungen blev till slut halshuggen (franska revolutionen).

Kort sammanfattning. Skriv det på provet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Kort sammanfattning. Skriv det på provet.

Tack. Fast det är en miniuppsats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Skriv det på provet.

loom:

miniuppsats.

och hon skrev mycket elr? [confused] Bwhahahaha[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gibbs:

och hon skrev mycket elr?

Va? Du är otydlig[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Va? Du är otydlig[sad]

Du skrev att det skulle vara en miniuppsats, efter att hon skrev det där, betyder det att du tycker att det var för mycket för en miniuppsats[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gibbs:

betyder det att du tycker att det var för mycket för en miniuppsats

Haha men nej! Menade bara att jag inte behöver memorera allt eftersom det är en uppsats och inget prov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Menade bara att jag inte behöver memorera allt eftersom det är en uppsats och inget prov.

Okej, jag var halvallvarlig fattade redan innan, säger vi[cool]


   
SvaraCitera