Aviseringar
Rensa alla

Hjälp mig!


Ämnesstartare

Hej, jag är en 14årig tjej som blir lätt irriterad. Vet inte varför men ibland kan jag tycka att det är för jobbigt. Jag bor hemma med 4 äldre bröder, 2 äldre systrar och min mamma. Jag tjafsar alltid med min mamma,en av systrarna och 2 av bröderna. När jag tjafsar med min mamma blir jag så arg att jag gråter (gråter bara med mamma).Har ej tjafsat med mamma på länge då hon är bortrest (så skönt). Jag är en glad,rolig och snäll person men irriterad bara. När grejer går långsamt som t.ex datorn,mobilen,tv osv så får jag stress blir jätte varm,svär åt den och går därifrån.När jag läser grejer på nätet som jag ej tycker om brukar jag svara emot med min röst. Har hört från vänner att jag alltid blir lätt arg osv. Varför är jag så?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Har det vart så länge?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag blir irriterad på konstiga ljud så svär jag i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det största och viktigaste steget att för att förändra hur man reagerar och känner i olika situationer är att erkänna det för sig själv och aktivt vilja det. Då har man redan kommit en bra bit på vägen. Jag tror att det bästa att göra är att kartlägga och analysera i vilka situationer din irritation uppstår i. Varför det är så att du just blir arg. Och sedan tänka om du antingen kan göra så att du inte hamnar i sådana situationer lika ofta eller lära dig att reagera annorlunda.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:
Har det vart så länge?

Sen jag kom in i puberteten så ca 1 år.

NiklasW:
Det största och viktigaste steget att för att förändra hur man reagerar och känner i olika situationer är att erkänna det för sig själv och aktivt vilja det. Då har man redan kommit en bra bit på vägen. Jag tror att det bästa att göra är att kartlägga och analysera i vilka situationer din irritation uppstår i. Varför det är så att du just blir arg. Och sedan tänka om du antingen kan göra så att du inte hamnar i sådana situationer lika ofta eller lära dig att reagera annorlunda.  

Då det händer så tänker jag inte så ofta på det,det kommer upp i huvudet ungefär några dagar senare. Blir arg för att det är så irriterande,gillar typ inte när man skäller på mig drf skäller jag tbx. Jag är alltid defensiv när det gäller precis allt och alla. Med mamma får jag dåligt samvete men med mina 2 syskon blir jag jätte glad när det kommer till tjafs,men hatar bara min syster (älskar inte den andra). Hata är ett starkt ord ja men min ilska till henne kan ingen förstå. Försöker att inte hamna i sådana situationer men kan ej stå emot måste öppna käften och få ut allt jag har i tankarna. Åååh.. :/


   
SvaraCitera

Lär dig att förstå, som står på någon annans plats att tänka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cassielin:
Lär dig att förstå, som står på någon annans plats att tänka

Va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

då är det inte så konstigt egentligen. har typ samma men lite mer panikartat för min del. så det är bara att vänta tills puberteten är över och även tänka bort onödiga tjafs / bråk. Alltså om du bara kan vända på klacken och gå där ifrån så gör det när du känner att du börjar bli arg eller liknande. Och försök att tänka positivt när ja typ dator är slö. Det kan ge än mer tid att rita i pauserna (brukade alltid göra det till sims 3 , tooo slow) , stretcha , träna , dansa , hoppa, kolla insta , kolla ett spel på mobilen osv... Att du alltid har ngt att göra oavsett om det laddar långsamt eller är slött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjeeej:

Sen jag kom in i puberteten så ca 1 år.

antagligen puberteten då. Det går nog över Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas:
då är det inte så konstigt egentligen. har typ samma men lite mer panikartat för min del. så det är bara att vänta tills puberteten är över och även tänka bort onödiga tjafs / bråk. Alltså om du bara kan vända på klacken och gå där ifrån så gör det när du känner att du börjar bli arg eller liknande. Och försök att tänka positivt när ja typ dator är slö. Det kan ge än mer tid att rita i pauserna (brukade alltid göra det till sims 3 , tooo slow) , stretcha , träna , dansa , hoppa, kolla insta , kolla ett spel på mobilen osv... Att du alltid har ngt att göra oavsett om det laddar långsamt eller är slött.

Okej 🙂 Hahaha! Men tack då!

Getrekt:

antagligen puberteten då. Det går nog över Tumme upp

Okej. Tack, tack! 🙂


   
SvaraCitera