Aviseringar
Rensa alla

Hjälp mig välja boende! svårt


Ämnesstartare

trodde jag hade fixat ett boende men nu har det kommit upp ännu ett alternativ. Detta nya boende hade jag tänkt hyra innan jag fick det senaste men det blev inget av det p.g.a. missförstånd.

såhär står det just nu.

Boende 1 Boende 2
10m2 20m2
1800kr/mån - 3200kr/månkällarerum studentkorridor/lägenhet
90min till skolan 30 min till skolan
få studenter många studenter

det som talar för det första boendet är framför allt hyran, resterande är åt boende 2s favör.

hur ska jag göra?


   
Citera

Tvåan såklart [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Boende Två!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

hur ska jag göra?

3200kr verkar rimligt eftersom man gärna vill komma i tid till skolan, sen så kanske man lär känna några av studenterna och skaffar nya kompisar(vilket alltid är ett + i kanten).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Numero dos [party]


   
SvaraCitera
Åtta

Tvåan. Du anar inte hur djävla litet 10m² är. Jag bodde i två år på ungefär 20m², och det gick rätt bra. Men halva den ytan hade aldrig fungerat. Dessutom vill du knappast pendla 3 timmar per dag till skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Tvåan. Du anar inte hur djävla litet 10m² är. Jag bodde i två år på ungefär 20m², och det gick rätt bra. Men halva den ytan hade aldrig fungerat. Dessutom vill du knappast pendla 3 timmar per dag till skolan

jag såg hur litet det var och tyckte det var lagom, visst det var litet men det är knappast så att jag kommer bo där. det var 1 timme och 30 min inte 3 timmar.

är alla här inne miljonärer eller har ni bara rika föräldrar för alt 2 är nästan dubbelt så dyrt. 14 000kr mer per år till hyra.


   
SvaraCitera
Åtta

noboundaries1:

är alla här inne miljonärer eller har ni bara rika föräldrar för alt 2 är nästan dubbelt så dyrt. 14 000kr mer per år till hyra.

Ska du ta ett fullt studielån så är inte 3200kr/mån någon farlig hyra, och det är definitivt värt det. 10m² är sjukt litet när du väl bor där. En säng är 1.2x2.2m (2.6m²), ett kylskåp tar upp ytterligare 1 m² (2 om du vill kunna öppna det), ett skrivbord med stol blir ungefär 2.5m². Sedan kanske du vill ha en eller 2 kvadratmeter att röra dig på också. Då är rummet fullproppat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du överväger alltså att bo i ett rum på 10 kvm? You shittin' me?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Ska du ta ett fullt studielån så är inte 3200kr/mån någon farlig hyra

okej, har dock inget lång då det inte verkade gå att ta delar av lån utan man var tvungen att låna allt eller inget. ville man minska det så minskades studiebidraget också.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

passaro:

Du överväger alltså att bo i ett rum på 10 kvm? You shittin' me?

Funderade ett tag på om det fanns något ställe i närheten som man fick tälta på, så ja, så länge det finns tak över huvudet så är jag nöjd. Tror du inte barnen i Afrika skulle fira det som en fest om de fick bo i ett rum helt själv som var hela 10kvm?


   
SvaraCitera

noboundaries1:

Tror du inte barnen i Afrika skulle fira det som en fest om de fick bo i ett rum helt själv som var hela 10kvm?

Du ser inte direkt ut som en svulten neger...


   
SvaraCitera

hönzgoggel:

Tvåan såklart

PALLA ta 1:an och åka 90 min för att komma till skolan.
dessutom kan du ju söka bostadsbidrag (om du inte tjänat för mycket pengar vill säga), då behöver du inte ens betala 3200/månad

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

passaro:

Du överväger alltså att bo i ett rum på 10 kvm? You shittin' me?

bor i ett på 9[blush]

Dold text: ska dock bara bo här till efter jul ngn gång


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hönzgoggel:

Du ser inte direkt ut som en svulten neger...

vadå tänker man olika bara för att man har en annan hudfärg?

Blivande_japan:

PALLA ta 1:an och åka 90 min för att komma till skolan.
dessutom kan du ju söka bostadsbidrag

jag har fått info om att bostadsbidrag kan man enbart söka ifall man har en inkomst och CSN-bidrag räknas inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

Funderade ett tag på om det fanns något ställe i närheten som man fick tälta på, så ja, så länge det finns tak över huvudet så är jag nöjd. Tror du inte barnen i Afrika skulle fira det som en fest om de fick bo i ett rum helt själv som var hela 10kvm?

Du kommer ju knappt kunna röra dig där inne, när det väl är möblerat. Fan vad deppigt.

Lulz.

Blivande_japan:

bor i ett på 9[blush]

Hur klarar du av det? Hade blivit galen.


   
SvaraCitera
Åtta

Som en liten side-note vill jag passa på att tillägga att jag betalar några hundra mer i månaden för en tvåa på 70m² med ordentligt kök och badkar, 15 minuter från Luleå centrum (med buss. Med bil tar det kanske 5). Ibland gillar jag att bo i ärkenorrland. [blush]


   
SvaraCitera