Aviseringar
Rensa alla

Hjälp mig välja boende! svårt


Ämnesstartare

Åtta:

Som en liten side-note vill jag passa på att tillägga att jag betalar några hundra mer i månaden för en tvåa på 70m² med ordentligt kök och badkar, 15 minuter från Luleå centrum. Ibland gillar jag att bo i ärkenorrland.

satt o dreglade fram tills att jag läste det[wink]


   
SvaraCitera
Åtta

noboundaries1:

satt o dreglade fram tills att jag läste det

Fullt förståeligt. [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

jag har fått info om att bostadsbidrag kan man enbart söka ifall man har en inkomst och CSN-bidrag räknas inte?

Tror att den personen som har gett dig den informationen har lurat dig [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Tror att den personen som har gett dig den informationen har lurat dig

vad är det som gäller då? När kan man få bostadsbidrag och hur mycket om man har 0kr i inkomst?


   
SvaraCitera

Tycker också att nr2 låter bättre. Tycker dock 3200 i månaden är liite i överkant för 20m², men gissar att bl.a el och internet ingår? Möblemang?
Bor själv på 19 och betalar 3035 (tidigare 2998), vilket ska höjas till 3100nånting, plus att vi måste betala hyra under sommarmånaderna. Bor hellre här som är nära till skola, centrum och folk, och betalar gärna lite extra för detta läge.


   
SvaraCitera
Åtta

noboundaries1:

När kan man få bostadsbidrag och hur mycket om man har 0kr i inkomst?

Det är individuell "utredning" som gäller. Basically går du in på försäkringskassan och ber om att få blanketter för bostadsbidrag. Sedan fyller du i blanketten, bifogar ditt hyreskontakt där det ska stå hur mycket du betalar i hyra och för hur stor yta. Sedan utvärderar de huruvida du kan få bostadsbidrag och hur mycket du får. Jag kan t.ex. inte få det därför att jag bor "för stort" (d.v.s. jag skulle förhållandevis enkelt kunna hitta något mindre, som kostar mindre). Men bor du på 20m² och har 0 kronor i inkomst så kan du säkert få 5-800 spänn i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Tycker också att nr2 låter bättre. Tycker dock 3200 i månaden är liite i överkant för 20m², men gissar att bl.a el och internet ingår? Möblemang?

El och internet, inga möbler.


   
SvaraCitera
Åtta

noboundaries1:

El och internet, inga möbler.

El på en sådan liten lägenhet kanske är värt 300 spänn. Internet är kanske värt en hundring eller så (beroende på hastighet).


   
SvaraCitera

noboundaries1:

vadå tänker man olika bara för att man har en annan hudfärg?

[rolleyes] Mm måste varit det jag menade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

vad är det som gäller då? När kan man få bostadsbidrag och hur mycket om man har 0kr i inkomst?

1. Kontrollera att du uppfyller dessa krav
Du är 18–28 år och har låga inkomster.
Du måste bo och vara folkbokförd i Sverige, på den adress du söker bostadsbidrag för.
Om du är gift eller sambo måste ni båda vara under 29 år. (Om du har barn gäller andra regler. Då spelar din ålder ingen roll.)
Din inkomst får inte vara högre än 77 000 kr / år.Om du är gift eller sambo får ni tillsammans inte ha en inkomst på högre än 94 000 kr / år.
[y]

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/hjalp_hyran

Vad räknas som inkomst?
Som inkomst räknas inte bara lön, utan också till exempel inkomster av kapital, skattefria stipendier och 80 procent av studiebidraget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

. Kontrollera att du uppfyller dessa krav

check på samtliga, dock undrar jag ifall man automatiskt blir överförd till den adressen efter man skrivit på kotraktet eller måste man vidta ytterliggare åtgärder?

kan du säga på rak arm hur mycket jag kan få? 20m2/3200kr, ingen inkomst, inget lån.


   
SvaraCitera

noboundaries1:

Boende 2

Tveklöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

kan du säga på rak arm hur mycket jag kan få? 20m2/3200kr, ingen inkomst, inget lån.

Nä, det kan bara försäkringskassan säga [y]
Och missade du:
Vad räknas som inkomst?Som inkomst räknas inte bara lön, utan också till exempel inkomster av kapital, skattefria stipendier och 80 procent av studiebidraget.

noboundaries1:

dock undrar jag ifall man automatiskt blir överförd till den adressen efter man skrivit på kotraktet eller måste man vidta ytterliggare åtgärder?

Vad menar du? Du måste ju flyttanmäla hos skatteverket. [no-no]


   
SvaraCitera
Åtta

noboundaries1:

dock undrar jag ifall man automatiskt blir överförd till den adressen efter man skrivit på kotraktet eller måste man vidta ytterliggare åtgärder?

Du är tvungen att gå in på skatteverket och folkbokföra dig på din nya adress. Det är du skyldig att göra, om jag inte missminner mig.

Inte Gugge:

80 procent av studiebidraget.

Studiebidraget ligger dock på 2500 spänn. 2500*0.8 = 2000. 2000*10 = 20000. 20000 < 77000.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Vad menar du? Du måste ju flyttanmäla hos skatteverket.

Åtta:

Du är tvungen att gå in på skatteverket och folkbokföra dig på din nya adress. Det är du skyldig att göra, om jag inte missminner mig.

hmm ok, finns det några ekonomiska fördelar att inte göra det?


   
SvaraCitera