Aviseringar
Rensa alla

Hjälp mig välja kattfoder: Porta 21 Sensible VS Orijen


Ämnesstartare

Hej. Jag har då tre katter som bor hos mig som käkar torrfoder och blötfoder. Torrfodret jag har är slut om ungefär två veckor, så jag måste köpa nytt genast för att kunna fasa in det nya fodret vettigt.

Jag väger mellan ​​Porta 21 Feline Finest Sensible och Orijen Cat Adult & Kitten. De har typ samma kötthalt och båda är fria från spannmål.

Främst dessa faktorer velar jag utifrån just nu:

Orijen
Kilopris inkl. frakt 55,5 kr

- Innehåller fisk som är mycket allergent för katter - jag vill fan inte att de här katterna ska utveckla någon foderallergi

Porta 21
Kilopris inkl. frakt 35 kr

- Utifrån de omdömen jag läst verkar det vara så att vissa (ett inte helt försumbart antal) katter blir dåliga i magen av detta foder; jobbig risk med ny foderomställning och sälja av fodret om det inte skulle funka
+ Billigare (jag är fattig)

Vad bör jag välja? Har någon något förslag på ett annat foder i typ samma prisklass? Jag klarar inte dyrare än Orijen så det är ovärt att föreslå sådant. Aja, hjälp mig. Vet att jag borde fråga på ett kattforum, men 3:26 på natten, mjae.


   
Citera
Ämnesetiketter

Tycker att det beror på vad som skulle passa dem bäst, de kanske behöver någo speciealfoder och det går ju ej att avgöra om du ej tar dem till veterinär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Tycker att det beror på vad som skulle passa dem bäst, de kanske behöver någo speciealfoder och det går ju ej att avgöra om du ej tar dem till veterinär

De uppvisar inga ohälsosymptom och katthjälpen jag är i kontakt med vill inte hjälpa mig med veterinär. Men ge mig cash du så tar jag dem alla till veterinär. Men det billigare är ju marknadsfört som allergi- och känslighetsanpassat i alla fall så aa.

Jag tänker mig att en sådan här säck iaf eventuellt räcker tills dessa katter adopteras bort till ett permanent hem via katthjälpen - jag räknar kallt med att det sannolikt kommer dröja åtminstone två månader innan någonting sker praktiskt.


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

katthjälpen jag är i kontakt med vill inte hjälpa mig med veterinär.

Inte ens med kastrering? Kanske om du skriver över dem på dem?
Skulle gärna göra om jag kunde, men jag har ju som bekant en egen katt som behöver vård. Försäkring hjälper ju mycket, men det kostar ju ändå. Asbra om de inte verkar sjuka, men de måste ju ändå vetbesiktigas och kastreras förr eller senare. Vore ju hemskt synd om detta skulle leda till att de blev med kattungar så du fick ännu fler katter. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Inte ens med kastrering? Kanske om du skriver över dem på dem?

De har sagt att de nog inte kan det (de har ont om pengar i föreningen själva och är restriktiva med sina medel). De har attityden att jag borde göra det själv (tycker mig läsa det mellan raderna), men jag kan inte det lol. Det är pressat bara att förse dem med mat och sand just nu. [zzz] Jag hyser ändå en viss förhoppning om att få hjälp än men får se.

isola:

Asbra om de inte verkar sjuka, men de måste ju ändå vetbesiktigas och kastreras förr eller senare. Vore ju hemskt synd om detta skulle leda till att de blev med kattungar så du fick ännu fler katter.

Alltså, om katthjälpen inte hjälper mig måste jag ju ordna kastrering av åtminstone hanen i sällskapet - det måste helt enkelt genomföras snart, annars går ju saker helt åt helvete. [crazy]


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

. De har attityden att jag borde göra det själv (tycker mig läsa det mellan raderna), men jag kan inte det lol.

Ögon i en plåthink:

Alltså, om katthjälpen inte hjälper mig måste jag ju ordna kastrering av åtminstone hanen i sällskapet - det måste helt enkelt genomföras snart, annars går ju saker helt åt helvete. [crazy]

Hade hjälpt till om Stellas öron inte krånglat och det här med forl hängt över oss. [sad]
Kan ni tre inte låna lite av era föräldrar och kanske hitta en välvillig veterinär?


   
SvaraCitera

hade jag bara haft dessa två att välja på hade jag tagit orijen. Har läst på flera ställen att det håller en klass lik eukanuba.

har inte stor erfarenhet av porta, men har som du skriver på flera ställen läst om katter som diarreat och kräkts av det.


   
SvaraCitera

om du är orolig för katternas magar rekommenderar jag applaws och hills. Tar du någon av dessa bör du nog beställa från Grizzlyzoo istället, de har fri frakt om du handlar för äver 500 och lämnade utanför min dörr fast jag inte var hemma. Skitskönt.

själv kör jag på eukanuba och är så nöjd


   
SvaraCitera

Haru varit inne på http://kattforum.se/ ?


   
SvaraCitera

Nintendo:

Haru varit inne på ?

har du konto nintendo? Älskar kattforum, alla är så söta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har bestämt och ändrat mig tre gånger i dag än. [zzz]

Fingerprints:

hills

Har Hill's nu men har gärna något med högre kötthalt (helst utan fisk) om det går. Och det går ju att få tag på till samma eller lägre kilopris.

Fingerprints:

applaws

Jag vet med mig att denna här skitdyr. Den verkar även (ingen överraskning iofs) slutsåld överallt där den säljs för ~50 spänn kilot.

Kollade ändå innehållet på Applaws här och det är ju nästan identiskt med Porta 21 Sensible. [crazy] Den utskrivna miminikötthalten är också samma.

Fingerprints:

själv kör jag på eukanuba och är så nöjd

Jag har hört jättebra grejer om Eukanuba men den är ju sjukt dyr så den finns inte på kartan. Kollade nu innehållet här och det verkar ju inte så himla mycket bättre än Hill's med typ majs och ris i. 🙁 Kanske lite högre kötthalt än Hill's men ändå. Vad flummigt att det är så dyrt trots det, känns omotiverat. Och den innehåller fisk också...


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Jag har hört jättebra grejer om Eukanuba men den är ju sjukt dyr så den finns inte på kartan. Kollade nu innehållet här och det verkar ju inte så himla mycket bättre än Hill's med typ majs och ris i. 🙁 Kanske lite högre kötthalt än Hill's men ändå. Vad flummigt att det är så dyrt trots det, känns omotiverat. Och den innehåller fisk också...

Finns ju lite olika sorter på hills och eukanuba, men jag är nöjd iaf, nu kan jag ju kombinera med blötmat också.

Här har du några sidor/artiklar som hjälpte mig i mitt val;
http://www.testfakta.se/sport_fritid/article14103.ece

http://www.gp.se/polopoly_fs/1.429494.1282304037!/0820_kattmat.pdf

http://www.alltomkatter.se/pg/pages/view/3894/

tycker att du kan ge orijen med gott samvete faktiskt.


   
SvaraCitera

porta vill jag inte uttala mig om då jag har så lite fakta o m det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Här har du några sidor/artiklar som hjälpte mig i mitt val;

Jo jag har tittat på just de testen, men sedan började jag lusläsa innehållsförteckningar istället och googla ingredienser. [crazy]

Nintendo:

Haru varit inne på http://kattforum.se/ ?

Nä, men har startat en tråd där nu!


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Jo jag har tittat på just de testen, men sedan började jag lusläsa innehållsförteckningar istället och googla ingredienser.

ja men man får sitta och lusläsa egentligen.
Började med eukanuba för att det kändes som ett säkert val och nu vill jag inte byta för hennes mage var rätt känslig i början.

Ögon i en plåthink:

Nä, men har startat en tråd där nu!

välkommen


   
SvaraCitera