Aviseringar
Rensa alla

Hjälp miiig, jag hetsäter! :'<


Om du känner typ att du måste hetsäta försök att fokusera på nåt annat. Gör vad som helst annat som distraherar dig.

Tänk på vad du äter och varför.

Döm inte dig själv. Bli inte arg eller känn dig inte svag om du råkar tappa kontrollen nån gång.

Innan du börjar hetsäta, HINDRA DIG SJÄLV, och fråga dig själv om du verkligen är hungrig eller tröstäter du? Varför, isåfall?

- och, om du inte är hungrig. Tänk på konsekvenserna av när du äter för mkt.

Hittade detta:

If you cant stop eating junk foods it's often because you have kept them out of your diet in the first place. Of if you eat too much junk foods it's because at some point you didn't allow yourself to have any.

Another form of binge eating is emotional eating. Emotional eating is when you eat comfort foods to soothe tough or negative emotions. Notice how you eat too much on days you are stressed out? To stop binge eating sometimes you need to first stop emotional eating.

Binge eating is a form of compulsive overeating. To overcome overeating one needs to first become aware of why they are eating in the first place. Do you eat because you are physically hungry or are you engaging in emotional eating? Are you trying to use food to comfort yourself?

Overcoming binging or overcoming binge eating disorder isn't easy. It's a challenge. Often binge eating ends up becoming a nasty habit, and just like any bad habit, it takes time to correct it.

Hoppas jag kunde hjälpa dig lite [smile]


   
SvaraCitera

mörknäs:

bulimiker är skitjobbiga, bli inte en.

Att bara hetsäta och att vara bulimiker är två helt olika ätstörningar..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wastedp0tential:

Att bara hetsäta och att vara bulimiker är två helt olika ätstörningar..

i vissa fall, möjligen. men inte nödvändigtvis. bulimi är en rätt så öppen diagnos.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag känner igen mig i vad du skriver, Har p åett ungefär samma problem just nu. Vet inte om jag var anorektiker eller inte, men jag hade extremt svårt för att äta mat och jag tränade 4timmar varje dag för att kunna handskas med ågnesten som jag fick om jag åt något. Vägde 60kg från början och var 1,63cm lång och då var jag 13år. Jag gick ner 10kg ganska så snabbt, sen var det från och till hur jag åt och hur jag tränade så jag gick upp 5kg och gick ner 6kg osv. så tillslut hade jag gått ner nästan 15kg. Då såg mina föräldrar vad jag höll på med och då så gav jag allt för att sluta med det för egentligen så ville jag inte något annat än att bara vara migsjälv och leva.

Nu har det gått 5år och jag äter normalt, men känner igen mig i att hetsäta så som du gör. Typ när jag får nog av att leva med alla dessa regler som jagsjälv har satt upp (att äta viss sorts mat och att jag måste träna vissa timmar om jag äter viss mat osv) så tänker jag att det måste få ett slut och då får jag sån panik och typ går och köper godis och trycker i mig för att vara typ rebellisk mot migsjälv eller något?... Tror därimot inte att det är rätta vägen att komma över problemet eftersom att det är tankarna som styr. alltså hjälper det inte vad man äter eller inte äter för man mår lika dåligt iallafall.

Har gått hoss en psykolog i något år nu, men slutade där förra veckan (kanske rebellisk igen? ska nog börja igen om jag inte klarar migsjälv) Gick inte där för mina ätstörningar, gick där för att jag varit deprimerad de senaste 5åren, och därav min ätstörning.

Då det var som värst tränade jag 28timmar i veckan, numera tränar jag 14timmar i veckan högst. Och äter normalt. Men satsar på att minska träningen ännu mer (delvis prg av att jag fått massa följdsjukdommar och skador i kroppen men även för att jag verkligen satsar på att ha en frisk och sund relation till mat och träning)

Om det är någon som vill så är jag gärna med på att vara stött person på msn eller liknande, Hade även behövt någon som stöttade mig ibland, jamenar Vem behöver inte det?

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wastedp0tential:

Att bara hetsäta och att vara bulimiker är två helt olika ätstörningar..

Bulimiker hetsäter och kompenserar sedan för det genom att kräkas, laxera och/eller övermotionera. Oftast alla tre.

Hetsätare hetsäter men kompenserar inte.

Mycket grovt dragen linje dock. MYCKET.
Och skull einte hålla med om att bulimi är en rätt så öppen diagnos.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du har rätt, bulimiker hetsäter och kompenserar det senare. Men en bulimiker kan man väl även vara om man inte hetsäter men man spyr upp det som man har ätit ändå? även om man bara ätit något litet


   
SvaraCitera

muwaa:

Kan hetsäta och sen gå ut och springa tills jag svimmar i princip .. HEMSKT

Precis som att man har en ätstörning för det [confused] Det är ju lite mer än så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

justbeyou:

du har rätt, bulimiker hetsäter och kompenserar det senare. Men en bulimiker kan man väl även vara om man inte hetsäter men man spyr upp det som man har ätit ändå? även om man bara ätit något litet

Nu är jag långt ifrån något expert på exakt vad som tillhör vilken diagnos.

Men jag tror att man skulle påstå att det är en bulimisk anorektiker.
men som sagt, ingen expert. Folk är välkomna att rätta mig omjag har fel.


   
SvaraCitera

HurricaneBernt:

Precis som att man har en ätstörning för det Det är ju lite mer än så.

Hitta någonstans i texten där jag sagt att jag har ätstörningar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eisleben:

Nu är jag långt ifrån något expert på exakt vad som tillhör vilken diagnos.

Men jag tror att man skulle påstå att det är en bulimisk anorektiker.
men som sagt, ingen expert. Folk är välkomna att rätta mig omjag har fel.

Nejnej, tycker inte att du har fel alls 🙂 är svårt att själv se någon skillnad mellan de olika sakerna bara. kan kanske vara någon blandning tillochmed 😛


   
SvaraCitera

Eisleben:

Bulimiker hetsäter och kompenserar sedan för det genom att kräkas, laxera och/eller övermotionera. Oftast alla tre.

Hetsätare hetsäter men kompenserar inte.

Jag vet det? xD

justbeyou:

du har rätt, bulimiker hetsäter och kompenserar det senare. Men en bulimiker kan man väl även vara om man inte hetsäter men man spyr upp det som man har ätit ändå? även om man bara ätit något litet

Ja, det tror jag.. jag är ingen expert heller men man behöver inte hetsäta för att vara bulimiker


   
SvaraCitera

muwaa:

Hitta någonstans i texten där jag sagt att jag har ätstörningar?

muwaa:

Men jag vet hur det är att ha ätstörningar.

Man vet inte hur det är att ha ätstörningar om man inte har det eller haft det. och ett "haft det" finns inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wastedp0tential:

Ja, det tror jag.. jag är ingen expert heller men man behöver inte hetsäta för att vara bulimiker

Det är typ det som är själva grejen med bulemi, man hetsäter och sedan kompenserar. Det behöver inte betyda att man spyr överhuvudtaget.


   
SvaraCitera

Pakanajuhla:

Det är typ det som är själva grejen med bulemi, man hetsäter och sedan kompenserar. Det behöver inte betyda att man spyr överhuvudtaget.

Nej men om du äter middag t.ex. med din familj i normal takt och sedan stoppar fingrarna i halsen menar du att man inte är bulimiker då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för helvete hur svårt ska det vara att äta sakta...suck


   
SvaraCitera