Aviseringar
Rensa alla

Hjälp! Missbruksproblem.


Alltså restlests legs syndrom... jag har alltid misstänkt att det är samma sak som adhd egentligen?


   
SvaraCitera

Du tar alltså över rekommenderad dos och kan inte kontrollera ditt intag?

Det är jättesvårt att ge dig råd då. Jag förstår att du behöver det för att leva normalt, men du kan samtidigt inte riskera att bli en tyngre missbrukare. Jag tror ändå det bästa du kan göra är att prata med läkaren och kanske kontrollera doseringen genom att ha flera uttag med färre tabletten av medicinen, tex. Jag tycker det är lättare när det gäller sömntabletter och sånt att ha 3 uttag x 10 tabletter än 1 uttag x 30 tabletter för att undvika att ta för ofta. Det kanske kan hjälpa?
Men det hänger ju på att din läkare är vettig och nyanserad nog att förstå att du kan lösa det på sådana sätt, om det är möjligt. Det hänger också på att ditt missbruk inte är så allvarligt. Men det är alltid svårt med gränsdragningen vad gäller droger, i ditt fall behöver den inte vara lika snäv då du måste vara drogberoende för att vara symtomfri. Du ska dock inte behöva bli missbrukare!

Complicated:

Alltså restlests legs syndrom... jag har alltid misstänkt att det är samma sak som adhd egentligen?

hahaha
Nej, det är att man har "rastlösa smärtor" i benen, ungefär. Det har ingenting med psykiatri att göra.


   
SvaraCitera

Om du bor hemma kanske du kan be päronen om hjälp?


   
SvaraCitera

Complicated:

Alltså restlests legs syndrom... jag har alltid misstänkt att det är samma sak som adhd egentligen?

Alltså, jag kom på att du kanske skämta. jag har hängt alldeles för mycket på big brother live-chaten, jag vet inte längre vad som är normalt och inte. Så ta inte åt dig om det är så! [blush]


   
SvaraCitera

kindergartner:

Vi har ingen psykiatri heller.

Jo, det har ni. Inte nödvändigtvis där du bor, men i så fall ansvarar psykiatrin i någon annan stad för att ta emot patienter från din ort. Du borde kunna hitta närmare information om det på ditt landstings hemsida.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Hur gör jag?

Bor du själv, eller bor du med föräldrar/annan som kan ta ansvar för din medicin? Eller borde du nära någon som gör det.


   
SvaraCitera

Behandlingshem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Du tar alltså över rekommenderad dos och kan inte kontrollera ditt intag?

Var inte det obvious?

framtidstron lever:

Det kanske kan hjälpa?

Ursäkta, du hade skrivit så långt och fint svar förjäves. Jag kan inte prata med mig läkare, men nu har jag pratat med min mamma så hon ska försöka hjälpa mig genom att låsa in dem.

framtidstron lever:

Nej, det är att man har "rastlösa smärtor" i benen, ungefär. Det har ingenting med psykiatri att göra.

I mitt fall ar det inte med smärta att göra utan ett kraftigt obehag där man är tvungen att spänna, sparka, slå eller annat för att bli av med det. Och jag har det i hela kroppen. Och det har faktiskt bevisats ha en liten psykisk del i det hela. Ibland så att säga. Fast ADHD går inte jämföra ändå.

Hampie:

Om du bor hemma kanske du kan be päronen om hjälp?

Jo, jag har gjort det nu. De ska låsa in allt och hjälpa mig bli lite cleeean. Hah.

mediakatt:

Jo, det har ni. Inte nödvändigtvis där du bor

Hah? Det var ju det jag skrev. Vi har inte ett psyk här.

mediakatt:

i någon annan stad

Nej. Det går icke.

Nintendo:

Bor du själv, eller bor du med föräldrar/annan som kan ta ansvar för din medicin? Eller borde du nära någon som gör det.

Jag har bett att min mamma ska hjälpa mig nu. Avvänjning = inte skönt.

Kämparglöd:

Behandlingshem?

Häng med.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Nej. Det går icke.

Varför inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Varför inte?

Därför.


   
SvaraCitera

lyckospark


   
SvaraCitera

kindergartner:

men nu har jag pratat med min mamma så hon ska försöka hjälpa mig genom att låsa in dem.

Det låter ju bra [y]


   
SvaraCitera

Kan ju för peppens skull berätta att just tramadol är bland de lättare sakerna att vänja sig av med. Ordningen, om jag förstått den rätt, är typ: saker-som-genom-metabolism-blir-opoiater (d.v.s. tramadol) > rena morfinderivat/morfin > bensodiazepidderivat > bensodiazepider > barbiturater. Läkare uppskattar att man med stark vilja och stöd kan bli av med ett morfinberoende på 2-4 veckor. Så med hjälp av att din mamma gömmer pillren så kommer det nog gå bra. Stark gjort av dig att ta upp det med din mamma (det är nog inte det lättaste att säga att man råkat börja knarka sin medicin..). Lycka till!

Men, om effekten av din behandling inte är tillräcklig så är det viktigt att du går till doktorn med det. Det finns antagligen flera farmakologiska behandlingar att ta till vid sidan av Tradolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

lyckospark

Aw, tack!

framtidstron lever:

Det låter ju bra

Tack baby.

Hampie:

Kan ju för peppens skull berätta att just tramadol är bland de lättare sakerna att vänja sig av med

Jag har missbrukat detta i över fem år. Det är nog svårt.

Hampie:

(det är nog inte det lättaste att säga att man råkat börja knarka sin medicin..)

Hon vet om att jag har missbrukat detta länge. Men tack i alla fall.

Hampie:

Det finns antagligen flera farmakologiska behandlingar att ta till vid sidan av Tradolan.

Nej, där har du fel. Jag har undersökt detta flera år och det finns inget annat som hjälper mot min svåra RLS.

Men jag har bestämt mig för att inte sluta med min medicin (för att jag inte ska förstöra mitt liv) utan få hjälp av min mamma.


   
SvaraCitera