Aviseringar
Rensa alla

HJÄLP PUMPEN TILL AKVARET HAR DÖTT!


Ämnesstartare

Vad ska jag göra? Det finns ingen djuraffär som är öppen efter 16.00 och jag har inga pengar så här i juletid, självklart så kan jag ordna pengar till en pump på något vis. Men vad ska jag göra tilll imorgon? [n]


   
Citera

öppna pumpen och kolla vad som är fel med den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det borde inte vara några problem... Du får se till att göra saker och ting manuellt tills du har råd helt enkelt, städa upp lite i tanken någon gång i veckan, byt ut en liten del av vattnet osv osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djävulen:

öppna pumpen och kolla vad som är fel med den

Så långt har jag faktiskt tänkt. [zzz]

Violine:

Det borde inte vara några problem... Du får se till att göra saker och ting manuellt tills du har råd helt enkelt, städa upp lite i tanken någon gång i veckan, byt ut en liten del av vattnet osv osv.

Kommer de inte att dö av syrebrist? Har hemska minnen från när jag var liten och hade fångat spigg och förvarade dem i en hink under natten. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohno dom kommer dö 😮[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låt fiskarna simma i wc stolen tills du har rett upp det hela, men spola fan inte....


   
SvaraCitera

Ajdå, illa. Du får stå och blåsa hela natten. [y]

Nä men lite seriösare, byt vattnet nån gång under natten och köp en ny pump direkt imorgon. Inte säkert att det funkar men jag vet inget annat som skulle kunna göra det. ;S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Kommer de inte att dö av syrebrist? Har hemska minnen från när jag var liten och hade fångat spigg och förvarade dem i en hink under natten. [sad]

Nytt vatten kommer tillföra nytt syre, hur många % av vattnet du borde byta ut och hur ofta beror på storleken, antalet fiskar, vilken sort osv.

Växer i akvariet hjälper även till att producera nytt syre i vattnet, har du det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Violine:

har du det?

En bara. Kan inte ha äkta växter pga att min bror har en jävla ål som gräver upp alla växter om de inte har en sådan stor tung grej som plastväxterna har längst ned.

Keepdreaming:

ohno dom kommer dö 😮

SLUTA :c

nazgul:

Låt fiskarna simma i wc stolen tills du har rett upp det hela, men spola fan inte....

Hur skulle det tillföra mer syre? [no-no] Men seriöst [surprised] trur du att man kan ha dem i badkaret?

God Konsument:

Nä men lite seriösare, byt vattnet nån gång under natten och köp en ny pump direkt imorgon. Inte säkert att det funkar men jag vet inget annat som skulle kunna göra det. ;S

Eller så kanske jag kan pumpa manuellt med en sådan pump man använder när man byter vatten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Hur skulle det tillföra mer syre? Men seriöst trur du att man kan ha dem i badkaret?

Självklart [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nazgul:

Självklart

Det känns ganska vanskligt. [sad] Men pumpen pumpar ju fortfarande pytteelite och jag har en kontakt i badrummet så .. Det kanske går. [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

n bara. Kan inte ha äkta växter pga att min bror har en jävla ål som gräver upp alla växter om de inte har en sådan stor tung grej som plastväxterna har längst ned.

Vissa växter överlever fint bara de är i vatten, vilket betyder att de kan flyta runt vid utan och må finfint... Kanske inte överdrivet vackert men det är bra för fiskarna. ^_^.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Eller så kanske jag kan pumpa manuellt med en sådan pump man använder när man byter vatten.

Känns lite smartare ja. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Violine:

Vissa växter överlever fint bara de är i vatten, vilket betyder att de kan flyta runt vid utan och må finfint... Kanske inte överdrivet vackert men det är bra för fiskarna. ^_^

Jag ska köpa sådana flytväxter när jag har pengar. Men just nu är jag fattig som en kyrkråtta. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men iom att du har rätt få fiskar, så torde ett 30% vattenbyte och pumpens lilla kapacitet hålla tills imorgon utan problem.


   
SvaraCitera