Aviseringar
Rensa alla

Hjälp! Skolupgift (Andra värdskriget)


Sovjet hade enorma resurser och hade förmodligen krossat Tyskland ändå, men då hade kriget kanske slutat 50, inte 45.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pieter Willem:

Sovjet hade enorma resurser och hade förmodligen krossat Tyskland ändå, men då hade kriget kanske slutat 50, inte 45.

vet inte vf jag skriver det här men; om usa inte gick med så skulle sovjet få ett två frontskrig med både japan och tyskland, så det är inte självklart det du säger[no-no]


   
SvaraCitera

martin312:

vet inte vf jag skriver det här men; om usa inte gick med så skulle sovjet få ett två frontskrig med både japan och tyskland, så det är inte självklart det du säger[no-no]

Det är sant, men jag tror att sovjet skulle ha utvecklat kärnvapen, och Stalin skulle nog inte tänkt på konsekvenserna med att använd dem. Men Storbritannien var ju också kvar i kriget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pieter Willem:

Det är sant, men jag tror att sovjet skulle ha utvecklat kärnvapen, och Stalin skulle nog inte tänkt på konsekvenserna med att använd dem. Men Storbritannien var ju också kvar i kriget.

sovjets atombomb var en ren kopia av den amerikanska, om inte usa gått med så skulle manhattan-projektet inte blivit klart förren typ 5-6 år senare. tyskarna var betydligt längre fram i sin forskning kring en atombomb så mer troligt var väl att tyskarna skulle göra parkeringsplats av kreml.


   
SvaraCitera

martin312:

sovjets atombomb var en ren kopia av den amerikanska, om inte usa gått med så skulle manhattan-projektet inte blivit klart förren typ 5-6 år senare. tyskarna var betydligt längre fram i sin forskning kring en atombomb så mer troligt var väl att tyskarna skulle göra parkeringsplats av kreml.

Ja, man vet ju aldrig hur det skulle ha gått. Om inte Japanerna varit så korkade hade nog världen sett annorlunda ut idag. Men det var kanske tur att de var så korkade. Gonatt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

En reflektion, med andra ord. Man kan dock få "fel" om man inte motiverar det man har skrivit.

Precis! Man måste ju kunna motivera sina tankar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Ett gäng glada bankirer kände att det skulle vara givande för deras personliga ekonomi, om man ska tro tredje delen av Zeitgeist.

2. Jag tror att 200.000 japaner hade varit betydligt mer vid liv efter kriget.

Pieter Willem:

och Stalin skulle nog inte tänkt på konsekvenserna med att använd dem.

Icke. Stalin var en genomtänkt man som handlade med eftertanke. (Källa: Conversations with Stalin, Milovan Diljas.)


   
SvaraCitera

Jerkix:

Precis! Man måste ju kunna motivera sina tankar.

Mm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pieter Willem:

D

Leker du hobby-historiker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

1. japan kasta bomber o usa bah: vem vare?, vem vare som kasta? gick fram till tyskarna o skrek: haru filmat det här?, jag såg att du filma!

xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Minns jag fel, eller var det som så att USA ströp cirka 90% av Japans oljetillgångar, vilket ledde till att Japan försökte förstöra den amerikanska flottan? Var ett tag sedan man läste om andra världskriget.. 🙂


   
SvaraCitera

martin312:

usa bah: vem vare?, vem vare som kasta? gick fram till tyskarna o skrek: haru filmat det här?, jag såg att du filma!

Skogsturkens amerikanska kusiner! [party]


   
SvaraCitera

SUKOF:

Varför hjälper man människor som uppenbarligen är ute efter att fuska?
Herregud, vad är skolan till för om inte att lära sig. [tired]

Vadå fuska? Jag förstår inte ditt resonemang faktiskt. Informationen man hämtar måste ju komma från någonstans, vare sig från wikipedia, NE eller något bekant. Varför kan han inte lika gärna få informationen från oss på ungdomar.se?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

1. japan kasta bomber o usa bah: vem vare?, vem vare som kasta? gick fram till tyskarna o skrek: haru filmat det här?, jag såg att du filma!

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lazie:

1. va va dt som gjorde att usa gick me i andra värdskriget? alltså den utlösande faktorn...

1. Storbritanien och Frankrike behövde ju hjälp mot tyskarna, sen så anföll ju Japan USA också.

2. Britanien och Frankrike hade antagligen blivit krossade. Men tyskarna hade nog kunnat fått mycket mark med lite mer tur bara.


   
SvaraCitera