Aviseringar
Rensa alla

Hjälp! Svara på våra frågor!


Ämnesstartare

Hej!

Vi är fyra personer, tre killar och en tjej, som jobbar med vårat projektarbete i åk 3 på gymnasiet. Vi jobbar med sex, samlevnad och sexualitet och skall hålla lektioner för skolelever mellan 14-16 år. Vi upplever att sexualundervisningen på högstadiet och gymnasiet inte var så bra, och frågar då er som går, har gått eller skall börja på högstadiet/gymnasiet:

Om ni erbjöds en sexualundervisning, vad skulle ni då vilja att vi tog upp?
Vad är viktigt att prata om och varför?
Vad tycker ni fattas i undervisningen?
Tips på övningar som är bra?

Vi är tacksamma för alla svar vi får! [y]

TACK FÖR HJÄLPEN DUDES!


   
Citera

Skydd
onani, jämlikhet osv

jag hade gjort ett underbart jobb


   
SvaraCitera

haha isola [crazy]


   
SvaraCitera

jag säger som isola
jag hade gjort ett jättebra jobb.

Prata om hur man skyddar sig, prata öppet om sexualitet, hur skyddar sig lesbiska etc, när behöver man skydd, gör gärna studiebesök på ungdomsmottagningen!


   
SvaraCitera

när ni ringer och bokar tid för studiebesöket kan ni ju samtidigt passapå att fråga dem vilka frågor ungdomar generellt har till ungdomsmottagningen och ta upp dem på era lektioner.


   
SvaraCitera

CUBErt:

Om ni erbjöds en sexualundervisning, vad skulle ni då vilja att vi tog upp?
Vad är viktigt att prata om och varför?
Vad tycker ni fattas i undervisningen?
Tips på övningar som är bra?

Skydd, könssjukdomar!! Majoriteten runt min ålder bryr sig inte om kondomer, det måste ju verkligen ha blivit en miss i sexualkunskapen.
prata om ungdomsmottagningen, vikten av att våga gå dit om de tror att något är fel. Att det finns klamydiatest att köpa på apoteket är ju en ren pik till ungdomsmottagningen, att folk hellre betalar 300 spänn för att slippa gå till um där det är gratis. Vet inte varför det är så, de jag har träffat på um har varit jättetrevliga. Men alla kanske inte har samma tur.

Jag tror faktiskt att jag hade blivit av med oskulden betydligt senare om jag hade fått bättre sexualundervisning i skolan. Jag gav mig in i det bara för att det var spännande, hemligt och för att jag inte riktigt visste vad det innebar. Hade jag vetat vad sex faktiskt innebar och följderna som kan uppkomma av detta och om folk inte hade pratat så blygsamt om sex så hade jag nog väntat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så jättemycket för alla svar! Detta känner vi har gett oss mycket, och dessutom fått oss tänka i fler banor! 🙂

Fortsätt gärna att skriva era åsikter och tankar, det hjälper oss verkligen!


   
SvaraCitera
Bakric

CUBErt:

Tips på övningar som är bra?

Praktiska övningar??? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bakric:

Praktiska övningar???

Ja, praktiska övningar, fast inte de sortens praktiska övingar inom sexualkunskap som du förmodligen tänker på.. Vi menar övningar som t.ex en fyra hörns-övning där man ställer ett påstående som t.ex "vem har ansvaret att köpa kondomer?" och så får man sedan välja mellan alternativ som vi ställer 🙂 Alltså, övningar som sätter igång en diskussion eller ett tänkande.


   
SvaraCitera

CUBErt:

Om ni erbjöds en sexualundervisning, vad skulle ni då vilja att vi tog upp?

Att man har ett ansvar att skydda sig (både tjejer och killen), onani, jämlikhet. ja typ det 🙂 Finns säkert mycket mer att ta upp också! men det är det där jag känner är det viktigaste.

CUBErt:

Vad är viktigt att prata om och varför?

det jag skrev

CUBErt:

Vad tycker ni fattas i undervisningen?

var ganska längesen jag gick på gymnasiet, så jag minns inte 😛

CUBErt:

Tips på övningar som är bra?

fyrahörnsövningar! älskar sånt [smile]


   
SvaraCitera